איראן לוקחת אחריות: המטוס האוקראיני הופל בשל "טעות אנוש"

צבא איראן הודיע רשמית כי המטוס שהתרסק השבוע סמוך להמראתו מטהראן הופל על ידם בעקבות "טעות אנוש". נשיא איראן רוחאני כתב בטוויטר כי "איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו, התפילות שלנו נתונות למשפחות האבלות" • בהתרסקות המטוס נהרגו כל 176 הנוסעים

המטוס האוקראיני שהתרסק באיראן / צילום: רויטרס
המטוס האוקראיני שהתרסק באיראן / צילום: רויטרס

מטוס הבואינג האוקראיני שהתרסק ביום רביעי האחרון מיד לאחר המראתו בטהראן, הופל בשל "טעות אנוש" - כך הודיע הבוקר (שבת) צבא איראן באופן רשמי. בהודעת הצבא נמסר גם כי המטוס טס קרוב לאתר צבאי רגיש השייך לכוחות מובחרים במשמרות המהפכה ועורר "רגישות גבוהה יותר במערכות ההגנה האווירית", וכי האחראים להפלת המטוס יישאו באחריות לכך.

נשיא איראן חסן רוחאני כתב לאחר מכן בטוויטר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו, המחשבות והתפילות שלנו נתונות לכל המשפחות האבלות". גם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בטוויטר, וכתב: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון". זריף הוסיף כי "אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

קבלת האחריות של איראן להפלת המטוס בשמי טהראן השבוע, מגיע לאחר הכחשה גורפת של כלל הגורמים באיראן, לכל הדיווחים שלפיהם נורה טיל איראני לעבר המטוס לאחר המראתו. מתיעוד שאומת על ידי ה"ניו יורק טיימס" השבוע, נצפה טיל איראני שפגע בסמוך לשדה התעופה בטהראן, שם התרסק מטוס הנוסעים.

בתיעוד נראה פיצוץ קטן בעוד שטיל, לכאורה, פוגע במטוס, שטס בסמוך לנמל התעופה. עם זאת, המטוס לא התפוצץ. לפי ה"ניו יורק טיימס", כלי הטיס המשיך לטוס למשך כמה דקות ואז שב על עקבותיו לשדה התעופה. לפי סרטונים מהמקום, המטוס שבשלב זה אבד עמו הקשר, טס לתוך שדה התעופה הבוער והתפוצץ תוך שניות. התמונות והקולות בתיעוד נמצאו מתאימים למידע על נתיב הטיסה ולתצלומי הלוויין של האזור הסמוך למקום ההתרסקות. התמונות צולמו אתמול על ידי חברת "Maxar Technologies".

לפי התיעוד, כעשר שניות חלפו מהרגע בו נראה הבזק האור בעקבות פגיעת הטיל, לכאורה, ועד הישמע הפיצוץ. העיכוב בקול רומז כי המטוס היה במרחק של כשלושה קילומטרים מהמצלמה. המרחק תואם לנתיב של טיסת "אוקראיניאן אירליינס", כפי שתועד על ידי חברת מעקב הטיסות "FlightRadar24".

מאז התרסקות המטוס, התגבר הלחץ הבינלאומי על איראן שהמשיכה להכחיש בעקביות כי המטוס הופל על ידה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי מידע שהועבר על ידי ארצות הברית יכול לסייע בפענוח התקרית. בתום שיחה טלפונית עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שהציע את תמיכתה של מדינתו, אמר זלנסקי כי "אני מודה על תנחומיי העם האמריקני ותמיכתה המוערך של ארצות הברית בחקירת נסיבות התרסקות מטוס".

האיחוד האירופי דרש לקיים חקירה "עצמאית ואמינה" של התרסקות המטוס, ואילו מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לשיתוף פעולה מצדה של איראן. יצרנית המטוס, חברת בואינג, הודיעה כי היא פועלת יחד עם רשות התעופה הפדרלית והמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה של ארצות הברית כדי לחקור את התקרית.