אחרי פגישת פוטין-ארדואן: הוכרזה הפסקת אש זמנית בלוב

האיחוד האירופי, לצד רוסיה וטורקיה, מעורב במגעים לשים קץ לקרבות בין הכוחות היריבים בלוב על השליטה במדינה • קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מנסה לארגן ועידת שלום בברלין

הפגנה בלוב / צילום: Ismail Zitouny, רויטרס
הפגנה בלוב / צילום: Ismail Zitouny, רויטרס

הצבא הלובי הלאומי (LNA) בראשות ח'ליפה חפתר הודיע היום (א') לפנות בוקר כי הוא מסכים להפסקת אש זמנית, וכי ישהה את הניסיונות לכבוש את טריפולי הבירה, הנשלטת על ידי כוחות ממשלת ההסכמה הלאומית (GNA). הפסקת האש הוכרזה לאחר פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר באנקרה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא טורקיה רג'אפ טייפ ארדואן, ובעקבות יוזמת ברלין לכנס ועידת שלום לעתיד לוב בקרוב.

מנהיגי רוסיה וטורקיה מעורבים ישירות בסכסוך הנמשך בלוב בשנה האחרונה, במהלכה השתלטו כוחותיו של חפתר על רוב שטחי המדינה, לרבות שדות הפקת הנפט שלה. חפתר נתמך על ידי קואליציה של מדינות כמו מצרים, צרפת, ארה"ב, ירדן וגם רוסיה. לעומת זאת, כוחות ממשלת ההסכמה הלאומית נתמכים באופן פומבי בשלב זה על ידי טורקיה בלבד.

ארדואן קיבל את אישור הפרלמנט הטורקי בחודש שעבר לשלוח כוחות צבא לסיוע לממשלת ההסכמה הלאומית, השולטת על אזור מצומצם סביב טריפולי, וכמה יועצים צבאיים ובכירים כבר נשלחו לבירה. ארדואן קיבל בתמורה לכך הסכמים חתומים על שיתוף פעולה בנושא גז ואנרגיה, שיכולים לבסס את מעמדה של טורקיה כמעצמה אזורית בתחום. גם איטליה נחשבת לתומכת של הממשלה בטריפולי, אך היא זהירה יותר בהתבטאויות פומביות ובכל מקרה - אינה מוכנה לשלוח כוחות כדי לסייע לה.

ח'ליפה חפתר, ראש הצבא הלובי הלאומי  / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס
 ח'ליפה חפתר, ראש הצבא הלובי הלאומי / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס

לפי הערכות, יותר מ-1,050 בני אדם נהרגו בעימות בין הכוחות היריבים מאז אפריל 2019, אז פרש הגנרל חפתר מהממשלה ופתח בקמפיין עצמאי להשתלט על טריפולי ועל לוב, שהיא יצרנית הנפט השלישית בגודלה באפריקה, ובעלת עתודות הנפט והגז הגדולות ביותר ביבשת. הפסקת האש אמורה להיות תקפה החל מהיום בבוקר, וכוחותיו של חפתר אמרו כי "תישמר כל עוד הצד השני מכבד אותה". דובר הכוחות אמר לסוכנויות הידיעות כי כל ניסיון מתקפה "ייענה בתגובה חריפה".

ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, פאיז מוסטפא אל־סראג', ביקר באיטליה בימים האחרונים ונפגש עם ראש הממשלה ג'וזפה קונטה. הוא אמר כי הפסקת האש תכובד אם "התוקף יסיג את כוחותיו מהשטח הכבוש". האיחוד האירופי מנסה גם הוא לסייע לפתרון המצב בלוב, וליזום שביתת נשק שעשויה להיתרגם להסכם עתידי כלשהו בין שני הצדדים היריבים. ראש הממשלה האיטלקי קונטה קרא "לשים קץ להתערבות הזרה" בלוב וראש המועצה האירופית, שארל מישל, דן בנושא עם ארדואן.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ביקרה אתמול ברוסיה לפגישה עם פוטין, שלפי הדיווחים בגרמניה עסקה בכינוסה של ועידת שלום לעתיד לוב בברלין בקרוב. "הסכמנו שבקרוב נזמין את הצדדים לכינוס בברלין", אמר מרקל במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה, שנמשכה שלוש וחצי שעות. שני המנהיגים גם דנו בפרויקט "נורד-סטרים 2" שספג סנקציות אמריקאיות בחודש האחרון.