שוק ההנפקות חם - לא עבור כולם: אנרג'יקס גייסה כ-240 מיליון שקל; תמר פטרוליום דחתה הנפקה מתוכננת עקב "תנאי השוק"

מניית אנרג'יקס זינקה כ-140% בשנה האחרונה, לשווי של כ-4.9 מיליארד שקל • מניית תמר פטרוליום צנחה בשני ימי המסחר האחרונים ומשלימה ירידה של כ-50% בשנה • מגזר הנדל"ן המניב בולט בגיוסים: סאמיט גייסה כ-162 מיליון שקל בהרחבת סדרת אג"ח; ביג זכתה לביקושים של כ-1.2 מיליארד שקל בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח חדשות, פי שלושה מהסכום שביקשה לגייס

שוק הנפקות האקוויטי ממשיך להיות חם, גם אם סלקטיבי. בסוף השבוע גייסה חברת אנרג'יקס, הפועלת בתחום האנרגיות המתחדשות, כ-240 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת המניות שלה (כולל גיוס של 34.5 מיליון שקל מחברת אלוני חץ, בעלת השליטה). הגיוס, שאותו מובילות ווליו בייס ואקסלנס חיתום, בוצע לפי מחיר של 11.51 שקל למניה, הנחה של כ-1% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. זאת לאחר שמניית אנרג'יקס רשמה עלייה של כ-140% בשנה האחרונה, ושווייה עומד על כ-4.9 מיליארד שקל.

החברה, שאותה מוביל המנכ"ל אסי לווינגר, פועלת בתחום הסולאר ואנרגיית הרוח בישראל, בפולין ובארה"ב. בחודש שעבר דיווחה החברה כי זכתה במכרז להקמת חוות אנרגיית רוח בפולין בהיקף של כ-120 מגוואט.  באנרג'יקס מעריכים את עלות ההשקעה הצפויה להקמת שתי חוות הרוח שזכו במכרז בכ-500-600 מיליון שקל. החברה מעריכה כי הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) השנתי הממוצע שצפויות להניב שתי חוות הרוח עם הפעלתן המסחרית המלאה, הצפויה במחצית השנייה של 2021, יעמוד על 55-65 מיליון שקל.

לעומת הרנסנס שחווה מניית אנרג'יקס, המשיכה היום מניית תמר פטרוליום לצנוח, והשלימה ירידה של כ-12% ביומיים ושל כ-50% בשנה האחרונה. מאז החלה להיסחר בבורסה ב-2017 צנחה המניה ב-60%, ושווייה עומד על כ-610 מיליון שקל. תמר פטרוליום דיווחה הבוקר כי הדירקטוריון החליט על דחיית הנפקת מניות שתוכננה לימים הקרובים, שבמסגרתה היא ביקשה לגייס כ-140 מיליון שקל. הדחייה נומקה ב"תנאי השוק". המשקיעים חוששים כנראה כי תמר פטרוליום תתקשה לעמוד בהתחייבויות האג"ח שלה, העומדות על קרוב ל-4 מיליארד שקל בשנים, הקרובות על רקע התחרות הגוברת בשוק הגז הטבעי. 

תמר פטרוליום הוקמה על-ידי קבוצת דלק ושותפות דלק קידוחים כחברה ייעודית. ביולי 2017 גייסה החברה כ-650 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל) באג"ח, ועוד 200 מיליון דולר בהנפקת מניות, ששימשו לרכישה של 9.25% מהזכויות במאגר הגז "תמר" מידי דלק קידוחים (שמחזיקה כיום בכ-22% ממניותיה, לצד שורה של גופים מוסדיים שלקחו חלק בהנפקה). 

במרץ 2018 גייסה תמר פטרוליום עוד 560 מיליון דולר בהנפקת אג"ח, ששימשו לרכישת עוד 7.5% מהזכויות במאגר "תמר", הפעם מידי נובל, כך שכיום היא מחזיקה ב-16.75% מהמאגר.

לקראת הגיוס פרסמה בשבוע שעבר תמר פטרוליום נתונים מעודכנים על עתודות הגז הטבעי במאגר תמר ותזרים המזומנים הצפוי לחברה בשנים הקרובות. הכנסות החברה ברוטו צפויות להסתכם השנה בכ-281 מיליון דולר, אולם בניכוי תמלוגים למדינה ועלויות הפעלה ופיתוח יסתכמו ההכנסות בכ-180 מיליון דולר. התזרים הצפוי לתמר פטרוליום השנה צפוי להסתכם בכ-153 מיליון דולר.

הנפקות בימים האחרונים
 הנפקות בימים האחרונים

סאמיט וביג גייסו מאות מיליונים באג"ח ובמניות

סקטור הנדל"ן המניב בבורסה ממשיך לגייס הון וחוב בהיקפים גדולים. חברת הנדל"ן סאמיט, הנמצאת בשליטת זוהר לוי ופועלת בעיקר בשוק הגרמני, גייסה כ-162 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח י"א שלה. החברה קיבלה, בשלב המוסדי של ההנפקה, ביקושים בהיקף של כ-550 מיליון שקל. סדרה י"א של סאמיט (שקלית במח"מ של כשנה) נסחרת כיום בתשואה של כ-1%, לאחר עלייה של כ-4% בשנה האחרונה. בשבוע שעבר דיווחה סאמיט כי גייסה כ-130 מיליון שקל באמצעות הקצאת מניות לחברת הפניקס, במחיר של 43 שקל למניה (הנחה של כ-5% על מחיר המניה בבורסה).

סאמיט פועלת בגרמניה ובישראל. בגרמניה מחזיקה החברה (באמצעות החברה הנכדה סאמיט גרמניה) יותר מ-100 נכסים מניבים, בשטח כולל של כ-1.1 מיליון מ"ר, המניבים דמי שכירות שנתיים של כ-346 מיליון שקל (כ-83 מיליון אירו). בישראל יש לחברה 27 נכסי נדל"ן מניב בשטח כולל של כ-238 אלף מ"ר, המניבים לה דמי שכירות של כ-116 מיליון שקל בשנה.

במקביל להנפקה הודיעה סאמיט כי רכשה, באמצעות חברה בת, 12.3% ממניות סאמיט גרמניה בכ-80 מיליון אירו, והגיעה להחזקה של כ-82% מהחברה. העסקה בוצעה לפי שוווי של כ-650 מיליון אירו לסאמיט גרמניה, בדומה לשווי שלפיו נסחרת החברה בלונדון כיום. מניית סאמיט רשמה היום עלייה של 2.5%, והשלימה התקדמות של 49% בשנה האחרונה. שווייה של החברה הגיע לכ-3.1 מיליארד שקל.

חברה נוספת הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובחו"ל, ביג, זכתה לביקושים של כ-1.2 מיליארד שקל במסגרת השלב המוסדי של הנפקת סדרת אג"ח חדשה (ט"ו, צמודת מדד במח"מ של 7.85 שנים) - פי שלושה מהסכום המקורי שביקשה החברה לגייס. עקב הביקושים הגבוהים מתכוונים בביג להרחיב את היקף הגיוס לכ-600 מיליון שקל. ביג פועלת בתחום מרכזי הקניות בישראל, בארה"ב ובסרביה. השלב המוסדי בהנפקה, שאותה מובילה לידר הנפקות, ננעל בריבית שנתית צמודה של 1.17%. השלב הציבורי אמור להתקיים בימים הקרובים.

מניית ביג, הנמצאת בשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, נסחרה היום ביציבות. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 73% ושווייה של החברה בבורסה הגיע לכ-5.3 מיליארד שקל.