ממשל טראמפ מזהיר את עיראק: נחסום גישתכם לכסף בארה"ב אם חיילנו יגורשו

משרד החוץ האמריקאי הזהיר כי ארה"ב תסגור את הגישה של הבנק המרכזי העיראקי לחשבון שלו בפדרל ריזרב בניו יורק, מהלך שיטלטל את הכלכלה הרעועה ממילא של עיראק

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום:Shutterstock
מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום:Shutterstock

­­­ממשל טראמפ הזהיר בשבוע שעבר את עיראק כי היא מסתכנת באובדן הגישה לחשבון בנק ממשלתי חיוני אם היא תגרש את חיילי ארה"ב משטחה בעקבות חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני.

משרד החוץ האמריקאי הזהיר כי ארה"ב תסגור את הגישה של הבנק המרכזי העיראקי לחשבון שלו בפדרל ריזרב בניו יורק, מהלך שיטלטל את הכלכלה הרעועה ממילא של עיראק, כך לפי מקורות עיראקים.

עיראק, כמו מדינות אחרות, מחזיקה חשבונות ממשלתיים בפד של ניו יורק כחלק חשוב מניהול הפיננסים שלה, כולל הכנסות נפט. סגירת הגישה לחשבונות תגביל את יכולתה של עיראק להשתמש בהכנסות הללו, ותיצור מחנק מזומנים במערכת הפיננסית שלה, ותשתק במידה רבה את הכלכלה.

האפשרות של עיצומים אמריקאים נגד עיראק עלתה אחרי התקיפה האווירית ב־3 בחודש שחיסלה את סולימאני בנמל התעופה של בגדד. הפרלמנט העיראקי הצביע לפני שבוע לקרוא לראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי לפעול לגירוש 5,300 החיילים האמריקאים המושבים בשטחה של עיראק.

בתגובה להחלטה הלא מחייבת, שנתמכה על ידי ראש הממשלה, הנשיא טראמפ איים בעיצומים נגד עיראק אם ארה"ב תאולץ להסיג את חייליה.

אל-מהדי קידם את התכנויות הללו בשבוע שעבר, כאשר הוא בקש שארה"ב תסכים לשיחות על תכנון פינוי בטוח של חיילי ארה"ב, כך לפי תיאור עיראקי של שיחת טלפון שנערכה ביום חמישי שעבר עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו. פומפיאו הכחיש שזה היה תוכן השיחה שלו על אל-מהדי, ואמר שארה"ב תמשיך בקמפיין שלה מעיראק נגד דאע"ש. 

כשעיראק זקוקה למטבע קשה, הבנק המרכזי שלה יכול לבקש העברה של שטרות שהוא מפיץ אחר כך במערכת הפיננסית העיראקית דרך בנקים וחלפני מטבע. המטבע הרשמי הוא אמנם הדינר, אך הדולר זוכה לשימוש רחב.

הפד של ניו יורק אינו חושף כמה כסף הוא מחזיק עבור הבנק המרכזי העיראקי. לפי הדוח העדכני ביותר של הבנק המרכזי הזה, בסוף 2018 הפד החזיק כ־3 מיליארד דולר בפיקדונות שלו ל־24 שעות.

הגבלת הגישה העיראקית לדולרים עלולה לגרום לדינר לקרוס, כפי שקרה ב־2015, מה שיגרום שוב להתנפלות של אזרחים, חברות ובנקים על הדולר כדי לנסות להבטיח לעצמם מזומנים במטבע קשה. לפיחות כזה יהיו השלכות כלכליות רחבות, כי הוא יפגע בכוח הקנייה של עובדים, חברות והרשויות.