תרופות | ניתוח

פחות כאב ראש למשקיעים: עליית מחירי התרופות נחלשת

התמתנות עליית המחירים עלולה לכרסם ברווחי חברות התרופות, אבל למשקיעים עדיף להשלים עם ירידה ברווחים לטווח הקצר - ולהימנע מתשומת-לב לא רצויה מצד הממשל האמריקאי, שעלולה לאיים על המודל העסקי של התעשייה

בית מרקחת של סי.וי.אס, רשת בתי המרקחת המובילה בארה"ב / צילום: shutterstock
בית מרקחת של סי.וי.אס, רשת בתי המרקחת המובילה בארה"ב / צילום: shutterstock

עליית מחירי התרופות, שהיא בו-זמנית מקור לרווחים ולכאבי ראש לתעשיית התרופות, מתמתנת - ואלה יכולות להיות בשורות טובות למשקיעים יותר מכפי שנדמה.

במה שהפך כבר למנהג, יצרניות התרופות העלו את תג המחיר של תרופות רבות עם תחילתה של שנת 2020. אנליסטים בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מצאו 2,167 העלאות מחירים בשבוע הראשון של ינואר - עלייה של 17% ביחס לשבוע המקביל ב-2019. עם זאת, העלאות המחיר דווקא מתונות. רוב ההעלאות היו של פחות מ-10%, וכמעט חצי מהן היו של פחות מ-5%. מכיוון שהמחירים הקטלוגיים הם לפני החזרים והנחות שמשולמים למתווכים בשרשרת האספקה של התרופות, היצרניות עשויות להרוויח רק שבריר מהעלאות אלה.

עלייה מתונה יותר במחירי התרופות מכרסמת ברווחי תעשיית התרופות בסביבת עסקים קבועה, וייתכן כי כמה יצרניות יפרסמו תחזיות כספיות מאכזבות לשנת 2020. אבל עם הבחירות לנשיאות ארה"ב באופק, המשקיעים צריכים להשלים עם ירידה קצרת טווח ברווח, כדי להימנע מלמשוך תשומת-לב לא רצויה בוושינגטון, ואיומים על המודל העסקי של התעשייה כתוצאה ממנה. 

אחרי הכל, ביקורת קשה של פוליטיקאים בקמפיין הבחירות של 2016 גרמה למימוש מניות רחב במגזר זה. ההוצאה הקמעונאית על תרופות מרשם בארה"ב עלתה ב-13% בשנת 2014 וב-8% ב-2015, לפי נתוני שירותי מדיקייר (הביטוח הרפואי לגמלאים) ומדיקאייד (הביטוח למיעוטי יכולת). 

הפעם, לתעשיית התרופות יש טיעון חזק הרבה יותר נגד חקיקה של פיקוח על מחירים. ההוצאה הצרכנית על תרופות מרשם עלתה בקצב הרבה פחות מהיר ביחס לעלויות בתי החולים או הרופאים מאז 2016. המגמה הזאת צפויה להימשך גם ב-2020.

התייקרות התרופות
 התייקרות התרופות

המפיצות מרוויחות מהעלאות מחירים

העלאת מחירים מתונה לא מבטיחה שנה טובה לכולם, כמובן. המועמדים לנשיאות עשויים להחליט להפנות אש נגד התעשייה הזאת בכל מקרה.

מפיצות תרופות כמו McKesson, אמריסורס-ברגן וקרדינל הלת' מרוויחות גם הן ממחירי תרופות גבוהים יותר. רווחים חלשים יותר של המפיצות ייראו למשקיעים פחות אטרקטיביים, אם לא תושג עסקה כוללת לפתרון ההתדיינות המשפטית בנושא האופיואידים (תרופות לשיכוך כאבים), שמתקיימת בכל רחבי ארה"ב. 

מניות הביוטכנולוגיה הספקולטיביות לא צפויות לרשום ביצועים טובים, אם כל שוק המניות יתחיל להיחלש - וזה לא סיכון תיאורטי בלבד אחרי שוק שורי כה ארוך. ענקיות תרופות כמו ג'ונסון וג'ונסון ובאייר ניצבות כל אחת בפני התדיינות משפטית פוטנציאלית יקרה, בנושא אבקת הטלק לתינוקות הידועה של J&J וקוטלי עשבים של באייר. 

ואולם, מול הזיכרונות מבחירות 2016, המשקיעים צריכים לקדם בברכה סביבה מאופקת יותר. הפעם, החלטה להשאיר קצת כסף על השולחן ולא להכניס אותו לכיס, עשויה להיות בחירה עסקית חכמה.