גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי פיגומים: הרובוט מפתח תקווה שרוצה לכבוש את עולם הטיח

הסטארט-אפ הקטן Okibo פיתח רובוט שאמור להחליף חמישה זוגות ידיים עובדות, במה שהם מגדירים אחד התחומים הקשים ביותר לאיוש בתחום הבנייה - עבודות טיח בתוך מבנים

שורוק (מימין) וגרמן / צילום: איל יצהר, גלובס
שורוק (מימין) וגרמן / צילום: איל יצהר, גלובס

בבית מלאכה ברחוב צדדי בקצה אזור התעשייה של פתח תקווה, בחדר ניסויים קטן עם קירות עקומים, מוצב הרובוט של Okibo - פיתוח של סטארט-אפ ישראלי קטן שמנסה לפתור לעולם הבנייה את מה שמייסדי החברה טוענים שהוא אחד האתגרים המשמעותיים שעומדים כיום בפני תחום הבנייה בעולם כולו.

המשימה של הרובוט היא לבצע כמעט את כל סוגי עבודות הטיח הפנימיות באתרי בנייה. מדובר במגוון רחב של עבודות שלא ניתן לבצע מחוץ לאתר הבנייה, ובמיוחד עבודות מן הסוג בהן נדרשת הכנה של החומר במקום עצמו. המשימות הללו כוללת בין השאר מריחת שכבות מיישרות וגימור לקונסטרוקציות של בטון, אבן או בלוקים, סתימת רווחים בין הלוחות שמהם בנוי קיר גבס, מריחת חיפוי לקירות הגבס, סתימת חורים, שפכטל, שיוף וצביעה.

מייסדי החברה הם הגיסים גיא גרמן, המכהן כמנכ"ל החברה, ונדב שורוק, המנהל את הפיתוח העסקי. לדבריהם, אפילו בסין קבלני ביצוע מתקשים לגייס את כוח האדם המתאים לביצוע העבודות הללו, שנחשבות מורכבות, קשות ומסוכנות. המחסור בכוח אדם מיומן, אומר גרמן, מביא לכך ש"פועלים סינים שבאים לישראל לבצע עבודות טיח מרוויחים 900 שקל ליום עבודה".

הקושי הזה, הם טוענים, רק ילך ויגדל. "בכל שנה נבנים בעולם 12 מיליארד מ"ר, וההיקף הזה צפוי לגדול בכ-10% נוספים בכל שנה נוספת", אומר גרמן, שמזהיר מפני "משבר בתחום העבודה בעולם הבנייה". המהפכה הצפויה, מרגיע גרמן, אינה הולכת לבוא על חשבון עובדים אנושיים. "הצורך הולך וגדל, ההיצע הולך וקטן, וצעירים ממילא לא הולכים לבצע את העבודה, בין אם יהיו רובוטים או לא יהיו רובוטים", הוא טוען, "הרובוטים לא יחליפו ידיים עובדות, אלא רק ימלאו חסר עמוק של מאות אלפי ידיים עובדות בתחום".

לפי האתר "סטטיסטיקה" (statista.com), היקף תעשיית הבנייה הגלובלית צפוי לעמוד השנה על כ-11.9 טריליון דולר, וצפוי לצמוח לכ-14 טריליון ב-2025. לפי Okibo, שווי מרכיב שכר העבודה לבדו בתת התחום שבו הם פועלים, שנקרא "Dry wall finishing", מוערך כיום ב-110 עד 200 מיליארד דולר וצפוי לזנק לכ-400 מיליארד דולר ב-2025.

"ניצבים בפני המהפכה הרובוטית הבאה"

מהפכת הבינה המלאכותית (AI), עומדת לשחק תפקיד חשוב במהפכת הרובוטיקה בעולם הבנייה. כבר בדוח של חברת המחקר והייעוץ מקינזי, שפורסם באפריל 2018, נכתב כי הגורמים המרכיבים את תעשיית ההנדסה והבנייה (E&C) - בעלי נכסים, קבלנים וספקי שירותים - לא יוכלו לאורך זמן להתעלם מהשינויים בעולם, ולהתנהג כאילו שימוש בבינה מלאכותית הוא עניין של כל התעשיות האחרות מלבדם.

הדוח מפרט את סוגי התועלות שיכול הענף להפיק מטכנולוגיה זו. לפי הדוח, בבינה מלאכותית ניתן לעשות שימוש לטובת טיוב לוחות זמנים בפרויקטים, לתחזוקה מונעת מבוססת מידע שנאסף מחיישנים שמותקנים באתרי בנייה, ולאבחון התנהגות בעלת סיכון בעזרת טכנולוגיות זיהוי תמונה במטרה לשפר את רמת הבטיחות של הפועלים.

אולם הרובוט של Okibo לוקח את כל הטכנולוגיות הללו צעד אחד קדימה. "אנו ניצבים בפני המהפכה הרובוטית הבאה", אומר גרמן, "המהפכה הראשונה הייתה כבר לפני עשרות שנים, עם רובוטים מדויקים, יעילים, אבל מאוד טיפשים. היום, במה שמכונה 'תעשייה 4.0', מחברים את הרובוטים הללו לתקשורת ולשליטה מרחוק, אבל הם עדיין טיפשים, משום שהם מבצעים משימות מתוכנתות מראש, בסביבה ידועה מראש, ומשום שהמשימה שלהם היא חזרתית. אפילו עם ראייה ממוחשבת, שיא הטכנולוגיה שלהם הוא בסך הכל לתפוס חלקים מתוך דלי.

"לאחר מכן, בשבע-עשרה השנים האחרונות, התפתח עולם המוביליות האוטונומית - רובוטים, כמו רכבים אוטונומיים, שזזים ממקום למקום, מבינים את הסביבה שלהם, מאיצים, מאטים, עוצרים וכמובן דורסים אף אחד בדרך.

"עכשיו אנחנו מדברים על היכולת לקחת את היכולת של הזרוע התעשייתית, שיודעת לפעול מהר ומדויק יותר מאשר יד אנושית, ולהוסיף לה יכולת לפעול בעולם הפתוח שבו אין תוכנית קבועה מראש, עם משימה נוספת ומורכבת בהרבה - לייצר אינטראקציה עם העולם. זו מהפכה רובוטית עם קפיצת מדרגה משמעותית, גם ברמת החיישנים, גם ברמת העיבוד, וגם בתפיסת המרחב וברזולוציה של תפיסת המרחב. סנטימטרים כבר לא מספיקים, כי כבר צריך להסתכל על העולם ברמה של מילימטרים, ובזמן אמת".

המורכבות הזו היא גם הסיבה שרובוט הניסוי של Okibo מוקם בחדר ניסוי בעל הצורה הכי לא סטנדרטית, שלא לומר עקומה, במשרדי החברה.

לדברי שורוק "כל המהפכות התעשייתיות פסחו על הענף הזה הרבה בגלל שמרנות וחוסר נכונות הבנה של הקבלנים והיזמים את מה קורה סביבם, אבל גם בגלל חוסר הבשלות של הטכנולוגיה". עם זאת, לדבריו, "בחמש השנים האחרונות יש התעוררות בתחום בשל ההבנה שמי שלא יתקדם - ייעלם".

בישראל, לתחושת גרמן, יש כיום התעוררות שמזכירה את ראשית ימי האוטו-טק, "עם קפיצה של פי שלושה בחברות בתחום הקונסטרקשן-טק בשנה שחלפה בלבד. כמו שהאוטו-טק פתאום הגיע משום מקום, על אותו משקל אנחנו מגלים את זה עכשיו בקונסטרקשן, רק שבתחום הזה השוק יותר גדול".

"להשתלט גם על הפיתוח וגם על הייצור"

Okibo הוקמה בתחילת 2018 והשקיעו בה קרנות הון סיכון, גופים בתעשיית הבנייה, בנוסף למענק שקיבלה מרשות החדשנות שבמשרד הכלכלה.

החברה נמצאת כבר בשלבי פיתוח מתקדמים והרובוט כבר מבצע ניסויים בכמה אתרי בנייה. "יש לנו אבטיפוס שבכל 2020 יעבוד באתרי בנייה ויכניס כסף לחברה מתוך עבודות, עם צוות שלנו בחברות נבחרות". מסביר גרמן, הפרויקט הראשון שלנו יהיה עם סיוון ביצוע בנתניה. ושורוק מסביר "זו הדרך שלנו לבחון את הרובוט עם חומרים מסוימים, גם לצבור ניסיון וגם להרוויח כסף".

נוסף לכך, Okibo נמצאת במגעים עם חברות בנייה וחומרים שונות ברחבי העולם. כך למשל, מספר שורוק, החברה התקבלה לאחרונה לתוכנית אקסלרציה של חברת המלט הגדולה בעולם LafargeHolcim, "במסגרתה היא תתאים את הרובוט לעבודה עם החומרים שלהם, ובתקווה, בהמשך, גם תחל לעבוד בשוק המקומי, עם קבלנים שעובדים עם אותה חברה". המודל העסקי שבו תפעל החברה, הוא מסביר, יהיה מבוסס על שותפות עם חברות ציוד וחומרים שישכירו, או יבצעו ריסלינג, לרובוט.

Okibo לא פועלת כמובן בחלל ריק. במקביל קיימות חברות נוספות בעולם שגם הן מנסות להציע פתרונות דומים, כמו חברת Canvas מעמק הסיליקון, אך השניים מביעים ביטחון רב בסיכויי הצלחתם ומקווים, לדברי גרמן, "להפוך לחברת רובוטיקה שתשלוט גם על הפיתוח וגם על הייצור ההמוני, שמוכרת מאות ואלפי רובוטים בשנה, שמסוגלים לבצע סוגים רבים של משימות". או כפי שהוא מגדיר זאת, "Okibo עוד תגרום לרובוטים הרוקדים של בוסטון דיינמיקס להסתכל עלינו מלמטה". 

עוד כתבות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות