ראשל"צ, הרצליה ורמת השרון ימשיכו להמתין: גם הקווים הסגול והירוק של הרכבת הקלה נדחים

אחרי העיכוב של הקו האדום, המועד האחרון להגשת הצעות במכרז של הקו הסגול והקו הירוק נדחה בחצי שנה • גורמים המכירים את הפרויקט מעריכים כי הדחייה עלולה להימשך שנים • אחת הסיבות לעיכוב: מנכ"ל החברה וחמישה בכירים עזבו אותה ב-2019

עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה. רוב התהליך מתעכב / צילום: כדיה לוי
עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה. רוב התהליך מתעכב / צילום: כדיה לוי

פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להתעכב בחודשים ארוכים וייתכן שאף בשנים, כך מעריכים גורמים שמכירים את הנושא. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הודיעה נת"ע לחברות הבינלאומיות שמשתתפות במכרז להקמת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, על דחייה של חצי שנה במועד האחרון להגשת ההצעות. גורמים המעורים בפרויקט מעריכים כי צפויות דחיות נוספות. מועד הסיום הלא רשמי של שני הקווים עומד נכון להיום על 2026.

דחיית הפרויקט צפויה לגרום נזק כלכלי כבד למשק, לאור הערכות האוצר כי המשק מפסיד מדי שנה כ-40 מיליארד שקל בגין הגודש בכבישים. הקווים הירוק והסגול, שההשקעה הכוללת בהם מוערכת ב-30 מיליארד שקל מתוכננים לספק יחדיו כ-125 מיליון נסיעות בשנה, ולהוריד כל אחד עשרות אלפי כלי רכב מהכניסות לעיר תל אביב.

העיכובים שצצים בפרויקט בחודשים האחרונים באים על רקע התפטרותו של מנכ"ל נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על הפרויקט. מאז עזיבתו של יהודה בר-און בחודש יוני פרשו מהחברה מספר בכירים נוספים שהיו מקורבים אליו. בנוסף תולים בנת"ע חלק מהעיכובים בקשיים שלא היו ידועים קודם ושהתגלו על ידי מנכ"ל החברה החדש חיים גליק, במסגרת סבב מקיף שהוא עורך על מנת לתקף את המרכיבים השונים בפרויקט.

חלק מהמכרזים לא פורסמו

המשמעות המיידית של העיכוב מבחינת תושבי גוש דן היא שעבודות לפינוי תשתיות עבור הקווים שהיו אמורות להתחיל לאורך צירי תנועה מרכזיים בתל אביב ובמקומות נוספים בגוש דן כבר בחודשים הקרובים - לא יתחילו בזמן וייתכן שלא יתחילו כלל השנה.

העבודות היו מתוכננות במסגרת Infra-1, הראשון מתוך שני שלבי ההקמה של הפרויקט. במסגרת זו אמורה נת"ע לבצע עבודות הרחבה של הצירים, עבודות גידור ופינוי תשתיות חשמל מים ותקשורת. לאחר סיום שלב ה-Infra-1 אמור להתחיל שלב ההקמה של הרכבת עצמה שאותו תבצע קבוצה בינלאומית.

נת"ע הייתה אמורה לפרסם עד היום כ-20 מכרזי Infra-1 לביצוע עבודות תשתית במקטעים שונים לאורך התוואים המתוכננים לקו הירוק והסגול אך בפועל פורסמו רק חלק קטן מהמכרזים המתוכננים. עבודות פינוי תשתיות החלו בשדרות ארלוזורוב בתל-אביב עבור הקו הסגול ובשדרות ירושלים בחולון עבור הקו הירוק אך לא ברור מתי יוחל בעבודות במקטעים נוספים.

כך למשל דיווח "גלובס" בנובמבר כי נת"ע החלה לפנות לתושבים המתגוררים לאורך שדרות אבן גבירול, בסמוך לתוואי הקו הירוק והציעה להם "טיפול אקוסטי" לדירותיהם בגלל מטרדי הרעש והאבק הצפויים במהלך עבודות ההקמה של התחנות התת קרקעיות המתוכננות לאורך הציר. העבודות באבן גבירול היו צפויות להתחיל בחודשים מרץ-אפריל אך נכון להיום לא נקבע מועד לתחילתן.

כמעט חמישה עשורים של המתנה לרכבת הקלה
 כמעט חמישה עשורים של המתנה לרכבת הקלה

הבעיה היא שמבחינה תקציבית 2020 מסתמנת כשנה אבודה מבחינת פרויקטים תחבורתיים שעדיין לא הגיעו לשלב הביצוע. ראשית, החל מה-1 לינואר מחייבת כל התקשרות חדשה של המדינה אישור מיוחד של ועדת חריגים בחשב הכללי. שני, תקציב המדינה ההמשכי שאותו רשאי האוצר לחלק בכל חודש הוא הפעם "שמיכה קצרה מאוד" ביחס לצרכים: הפער בין הדרישות בתחבורה לבין תקציב התחבורה המאושר ב-2019 - הסכום שעל בסיסו נבנה התקציב הזמני - עומד על כ-10 מיליארד שקלים.

העיכוב הבלתי נמנע בעבודות ה-Infra-1 צפוי להתגלגל גם לשלבים הבאים בפרויקט ובראשם ה-Infra-2 או שלב הקמת מערכות הרכבת הקלה על גבי הציר המוכן. על רקע זה נמסר בימים האחרונים לקבוצות המשתתפות במכרז הבינלאומי להקמה, הפעלה ותחזוקה של הרכבת הקלה בקווים הירוק והסגול כי המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז נדחה לסוף יוני.

במכרז הענקי משתתפות ככל הידוע שבע קבוצות בינלאומיות שעברו את שלב המיון המוקדם. מדובר בין היתר ביצרנית הרכבות הספרדית CAF ושותפתה הישראלית שפיר, שכבר זכו במכרז להקמת הקו הירוק והארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים; חברת CRRC הסינית בשיתוף עם שיכון ובינוי ואגד, שהגיעו למקום השני במכרז בירושלים; קבוצה הכוללת את אלסטום הצרפתית בשיתוף אלקטרה, John Laing ודן, סימנס הגרמנית בשיתוף מנרב, אלייד ופז, CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, וקבוצה סינית של CCCC ו-CHEC.

עלות הקו הירוק נאמדת בכ-20 מיליארד שקל הוא מתוכנן לאורך 39 קילומטרים מצומת בית דגן ומחלף ראשון מערב בדרום עד קריית עתידים ומחלף הסירה בצפון. לאורך הקו ייבנו 64 תחנות מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות לאורך ציר אבן גבירול. עלות הקו הסגול נאמדת ב-8.6 מיליארד שקל והוא מתוכנן להיות באורך 29 קילומטר מצומת הטייסים וגבעת שמואל במזרח למרכז תל אביב.

גם הקו האדום מתעכב

בשבוע שעבר דווח לדירקטוריון נת"ע כי מסתמן עיכוב של בין חצי שנה לשנה בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט המרכזי של החברה.

מבקר המדינה התריע בדוח שפרסם במרץ 2018 כי עיכובים בבניית התחנות התת קרקעיות בתל אביב לאורך התוואי של הקו האדום של הרכבת הקלה עשויים להוביל לדחיית השלמת הפרויקט לנובמבר 2022, במקום המועד הרשמי הנוכחי העומד על אוקטובר 2021.

בדיקת מבקר המדינה העלתה כי חברת הבקרה של הקו האדום התריעה על הדחייה המסתמנת במועד להשלמת הפרויקט כבר בסוף 2016. "הנתיב הקריטי של פרויקט הקו האדום עובר בתחנות התת קרקעיות", כותב המחבר. "קצב התקדמותן של העבודות מעיד על חריגה ניכרת ממועד הסיום המתוכנן. להערכת חברת הבקרה כל העבודות בתחנות התת קרקעיות נמצאות בפיגור: שש מתוך תשע תחנות שהעבודות עליהן אמורות להסתיים באוקטובר 2021 (המועד המתוכנן להפעלת הקו האדום) נמצאות בפיגור ניכר, ומוערך שמועד סיום העבודות של אחת התחנות יידחה בשנה לנובמבר 2022".

שלושת הקווים של הרכבת הקלה
 שלושת הקווים של הרכבת הקלה

המנכ"ל הקודם של נת"ע יהודה בר-און התעקש עד עזיבתו כי ניתן לעמוד בלוחות הזמנים, למעט תחנה אחת, ברחוב קרליבך שהשלמתה תתעכב במספר חודשים בשל העובדה שהיא אמורה לשרת גם את הקו הירוק.

בר-און התפטר ביוני מנת"ע על רקע מחלוקת מקצועית ומערכת יחסים בין אישית עכורה עם היו"ר החדש של החברה רם בלינקוב, שמונה ביוזמת שר התחבורה ישראל כ"ץ. בעקבות התפטרותו של בר-און חתמו עשר סמנכ"לים בחברה על מכתב לשרי התחבורה והאוצר, שקורא להם להתערב ולהשאיר בחברה את בר-און. מאחר שבר-און הציב כתנאי להישארותו את הדחת יו"ר החברה רם בלינקוב, המכתב התפרש כמרד נגד בלינקוב, שמונה בסוף 2018 על ידי שרי האוצר והתחבורה ליו"ר נת"ע.

בעקבות דחיית המכתב פרשו מהחברה היועצת המשפטית, סמנכ"ל המשאבים, המשנה למנכ"ל, סמנכ"ל התכנון ודוברת החברה. באוקטובר נבחר מנכ"ל עיריית ראשון לציון, חיים גליק, להחליף את בר-און כמנכ"ל החברה. גליק מביא עימו לנת"ע ניסיון ניהולי עשיר אך לא בתחום תשתיות התחבורה.

לאחר עזיבתו של בר-און פורסם דוח פנימי של אג'יס, חברת הבקרה הצרפתית של הפרויקט, שקבע כי הוא עשוי להידחות בחצי שנה עכב עיכובים בהקמת התחנות במקטע בני ברק.

הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה לחולון. מדובר בפרויקט שהמדינה מנסה לקדם מאז 2006 אך הניסיון לבצע אותו באמצעות זכיין פרטי לא צלח ובעקבות כך הוא הולאם ב-2010 והועבר לאחריות נת"ע. עבודות ההקמה של הקו האדום החלו בסביבות 2016 ואז גם נקבע כי המועד להשלמת העבודות יעמוד על אוקטובר 2021 והתקציב הכולל יגיע ל-17.6 מיליארד שקל.