שנה חדשה, התחלות חדשות? מדד המניות של דרום קוריאה על המוקד

אחרי העליות במניות ובמדדים של 2019, השנה משקיעים יחפשו את הערך המוסף במדדים ש"ננטשו", למשל מדד המניות של דרום קוריאה, KOSPI 200 • בשנתיים האחרונות העיקו על דרום קוריאה מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין והמתיחות עם יפן, אבל סביב תחילת 2020 מצטברים סימנים אופטימיים משמעותיים

בורסת דרום קוריאה / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
בורסת דרום קוריאה / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

שנת 2020 התחילה ברגל ימין - וושינגטון ובייג'ינג התקדמו בשיחות הסחר, ברקזיט "קשה" ירד מהפרק, תחזיות הצמיחה ל-2020 התעדכנו כלפי מעלה, וסביבת הריביות שידרה יציבות יחסית. על פניו, מדובר בתנאי חממה לשוקי המניות, אלא שמרביתם כבר רשמו עליות נאות בשנה החולפת, והתמחור שלהן הפסיק להיות "מציאה".

כאשר תיאבון המשקיעים ליטול סיכונים גדל, לרוב הם לא מסתפקים בהרכב "קלאסי" של תיק המניות. כך, בנוסף לחשיפתם למדדי בנצ'מרק של ארה"ב ואירופה, הם כנראה יפזלו גם לאפיקים פחות שגרתיים, שבימים כתיקונם לא בהכרח נמצאים בארגז הכלים הסטנדרטי של המשקיע הממוצע. לעתים קרובות את הערך המוסף הם יחפשו דווקא בשוליים - באותם אפיקים "לא אהובים" שננטשו בתנאי שוק מסוימים, אך למרבה המזל גורלם השתנה ואולי כעת הם טומנים בחובם הזדמנות פז לאמיצים.

מדד המניות של דרום קוריאה, KOSPI 200, רוצה להתגלות כאחד "המועמדים" לסוג כזה של השקעה. המשקיעים מהסוג האופטימי מקווים כי התלאות של דרום קוריאה נגמרו בשלהי השנה שעברה ו-2020 תביא עמה התאוששות. הרבה יהיה תלוי בענף החומרה הטכנולוגית, שמהווה כ-40% מהמדד, והוא זה שבדרך כלל מכתיב את הטון במניות. חשוב להדגיש כי מדובר במדד ריכוזי גם מבחינת המניות: סמסונג ו-SK Hynix מהוות כ-31% וכ-6% בהתאמה, כלומר לטוב ולרע, לשתי מניות אלו השפעה מהותית על המדד.

10 הגדולות במדד KOSPI 200
 10 הגדולות במדד KOSPI 200

דרום קוריאה אמנם לא נכנסה למיתון בשנתיים האחרונות, אך הן בהחלט ייזכרו כשנים מאתגרות, בהן קצב הצמיחה הידרדר ל-2%, צמיחה אנמית למדי במונחים של "ארבעת הנמרים האסיאתיים", אליהם היא משתייכת.

דרום קוריאה, הכלכלה הרביעית בגודלה של אסיה, היא כלכלה פתוחה ודינמית שנשענת חזק על הסחר העולמי - יצוא של מוצרים ושל שירותים מהווה כ-44% מהתוצר שלה, בדומה לכלכלת גרמניה. שנתיים של אי-ודאות בזירת הסחר העולמי לא היו פשוטות עבור רוב היצואניות, אך עבור דרום קוריאה היה מדובר בפגיעה רב מערכתית. הכלכלה שקעה בהאטה שנכפתה עליה מבחוץ וניסיונות הממשלה והבנק המרכזי לסייע לעסקים ולמשקי הבית רק ריככו את עוצמת הפגיעה.

צמיחת התמ"ג בדרום קוריאה במונחים ריאליים
 צמיחת התמ"ג בדרום קוריאה במונחים ריאליים

בין הפטיש לסדן, בין ארה"ב לסין

דרום קוריאה נחשבת לחוד החנית של שרשרת הייצור הטכנולוגית של אסיה, בעיקר בזכות ההובלה ביצוא של שבבי זיכרון. בנוסף לשבבים, היא מתמחה גם במכונות, רכבים, מוצרי אלקטרוניקה, ספנות ומוצרים אחרים. דרום קוריאה חשופה יותר מאחרות לשוק הסיני - הוא מקבל כרבע מסך היצוא שלה.

דרום קוריאה התפלגות היצוא
 דרום קוריאה התפלגות היצוא

הכרזת מלחמה בין וושינגטון לבייג'ינג הציבה את דרום קוריאה במצב שכבר הכירה בעבר: בין "הפטיש" של בת ברית ביטחונית חשובה ל"סדן" של פרטנרית סחר חוץ חשובה. כך לדוגמה, מהלכים אמריקאים נגד וואווי, חברת טלקום סינית שעומלת על טכנולוגיית 5G, הטילו עננה כבדה על סמסונג הקוריאנית, ספקית השבבים הגדולה בעולם והספקית העיקרית של וואווי.

ברור שהישענות על ענף הטכנולוגיה מחד, ורגישות גבוהה לכלכלת סין מאידך, הפכו אותה לקורבן ההדף של מלחמת סחר סינית-אמריקאית. מדובר במלחמה שבה סלע המחלוקת נעוץ במירוץ אחרי עליונות טכנולוגית. שוק המוליכים למחצה הפך לסמל: המדיניות הפרוטקציוניסטית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פגעה בביקושים למוצרי טכנולוגיה, המלאים עלו, מחירי השבבים צנחו והיצרניות ספרו הפסדים.

שוקי יצוא עיקריים של דרום קוריאה
 שוקי יצוא עיקריים של דרום קוריאה

יפן למדה את השיטה של טראמפ

הצרות של ענקיות הטכנולוגיה של דרום קוריאה הגיעו בצרורות. במהלך 2019 היא מצאה את עצמה נסחפת למלחמה נוספת - מול יפן והפעם במישרין. טוקיו, שעקבה אחר מהלכיה של וושינגטון, למדה ממנה וכנראה ראתה כי טוב. גם היא החליטה להשתמש בסנקציות מסחריות להשגת מטרות פוליטיות. יפן הטילה שורה של מגבלות על יצוא חומרי גלם חיוניים לייצור שבבים, זאת כדי לכופף את ידיה של דרום קוריאה בנושא הפיצויים ממלחמת העולם השנייה. צעדים של יפן הוסיפו לחץ לשרשרת האספקה החלשה ממילא. בסופו של דבר, חברות כמו סמסונג, SK ו־LG, שעומדות בלב הכלכלה של דרום קוריאה, נפגעו משתי המלחמות. הן רשמו ירידה של עשרות אחוזים ברווחיהן - רווחי סמסונג, לדוגמה, הצטמקו ב-56% ברבעון השלישי של השנה ו-SK Hynix רשמה ירידת רווחים של 89%, זאת בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

הבנק המרכזי לא נשאר אדיש נוכח הבעיה - הוא הפחית את שיעור הריבית פעמיים ל-1.25% והממשלה הקוריאנית הציגה חבילת תמריצים פיסקאליים ל-2020 - היקף התוכנית עמד על 424 מיליארד דולר, התוכנית הנדיבה ביותר מאז משבר הסאבפריים של 2008-2009.

בשוק השבבים "מחזיקים אצבעות" לשנה טובה יותר: 2019 תיזכר כשנה שיצרניות השבבים, לא רק דרום קוריאניות, ישמחו לשכוח. 2020, לעומת זאת, מביאה איתה כמה "ניצנים ירוקים": השקת טלפונים חכמים שמתבססים על טכנולוגיית 5G ומרכזי נתונים חדשים, צפויה לתמוך בביקושים. בתחילת נובמבר, משב רוח אופטימית הגיע לשווקים - מניות של סמסונג, SK Hynix, מיקרון ויצרניות אחרות נסקו. תוצאות הרבעון האחרון של סמסונג איששו את ההערכה כי המגמה משתנה לטובה. נדגיש כי האנליסטים חזו התאוששות. זה חיזוי התזמון שלה שהפך להיות יותר מדי תלוי במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וכן, השקת 5G התעכבה. מחירי השבבים ירדו במשך 12 החודשים האחרונים, אך חברת מיקרון לדוגמה, כבר הודיעה כי השוק כנראה הגיע לתחתית והיא צופה עלייה במכירות.

סקטורים kospi 200
 סקטורים kospi 200

בג'י.פי.מורגן צופים כי מחירי DRAM (זיכרון דינמי) יתאוששו ברבעון הראשון של 2020, רבעון אחד מוקדם יותר ממה שצפו קודם. רמת המלאים של NAND (זיכרון הבזק) והמחירים כבר נמצאים בשלבי התייצבות החל מהרבעון האחרון של 2019. בגוף נוסף, World Semiconductor Trade Statistics, חוזים גידול של 6% בשוק השבבים, אחרי התכווצותו ב-2019. גם בבנק המרכזי של דרום קוריאה מאמינים כי תעשיית השבבים תחזור לצמיחה באמצע השנה. בבתי השקעות צופים כי רווחי החברות בענפי המוליכים למחצה, הרכב, הזיקוק והכימיקלים של KOSPI 200 יעלו בכ-30% ב-2020. המוליכים יובילו את המגמה. גם ענפי הבניה וההנדסה צפויים לעבור מיני-התאוששות ב-2020. נתוני היצוא של דרום קוריאה, שבדרך כלל הראשונה בעולם שמפרסמת את נתוני סחר חוץ שלה, כבר מעידים על שיפור קל בדצמבר.

לסיכום, כלכלת דרום קוריאה ושוק המניות שלה מצפים בכיליון עיניים לשנה טובה יותר לעומת 2019. הם תולים זאת בהתקדמות בשיחות הסחר, התאוששות בכלכלה העולמית, הרחבה מוניטאריות (הפחתת ריבית נוספת צפויה ב-2020) וכן, בתמריצים פיסקאליים שהושקו ב-2019. בעוד שהסיכונים של הטווח הקצר טמונים בעיקר בזירת הסחר.

במבט לטווח ארוך יותר, על דרום קוריאה להתמודד עם שורה של בעיות מבניות, כשבראשן עומד המשבר הדמוגרפי. שיעור הילודה ירד ברבעון השלישי של 2019 לשפל של 0.88 כשמשמעותו, בין היתר, התייקרות עלויות העבודה ושחיקה בפריון העובדים ובפוטנציאל הצמיחה. אלו בסופו של דבר עלולים לבוא לידי ביטוי ברווחי החברות ודרכם בביצועים של KOSPI 200. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים של קבוצת קסם, מבית אקסלנס. לחברות מקבוצות קסם ואקסלנס יש עניין במידע ובנכסים הפיננסיים המוצגים לעיל. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מכשירים פיננסיים. אין לראות באמור ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק. מדד KOSPI 200 הינו קניינו הרוחני של Korea Exchange