חברות הנדל"ן ממשיכות להסתער על שוק החוב: אלעד גרופ של תשובה גייסה חצי מיליארד שקל ממוסדיים

הנפקות אג"ח גדולות, של כ-600 מיליון שקל כל אחת, גם לגזית גלוב ולביג • גל הנפקות האג"ח הנוכחי מאפשר לחברות המגייסות למחזר מיליארדי שקלים של חובות, בריביות נמוכות ביותר

יצחק תשובה
יצחק תשובה

האווירה החיובית הנמשכת בשוקי המניות בישראל ובעולם, משפיעה לטובה גם על שוק החוב המקומי. בשבועות האחרונים שוטף את הבורסה בת"א גל של הנפקות אג"ח, המאפשר לחברות הציבוריות למחזר מיליארדי שקלים של חובות, בריביות נמוכות ביותר.

מי שנהנות מכך במיוחד הן חברות הנדל"ן, שהוצאות המימון מהוות חלק מהותי מפעילותן. אחת שהשלימה השבוע הנפקת חוב ראשונה בת"א, היא קבוצת הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, אלעד גרופ, שגייסה 500 מיליון שקל בהנפקה פרטית של איגרות חוב לגופים מוסדיים.

אלעד גרופ מרכזת את עסקיו של תשובה בתחום הנדל"ן בצפון אמריקה והיא מחזיקה בין היתר בבעלות מלאה על החברה הבת, אלעד קנדה, שאיגרות החוב   שלה כבר נסחרות בבורסה בת"א מאז אוגוסט 2018. את האג"ח הפרטיות החדשות שלה הציעה אלעד גרופ במחיר של 99% מערכן הנקוב (כלומר בניכיון של 1%) ועם משך חיים ממוצע (מח"מ) של 3.14 שנים.

במכרז שקיימה אלעד גרופ לגופים מוסדיים התקבלו ביקושים של יותר מ-600 מיליון שקל, מתוכם נענתה כאמור החברה ל-500 מיליון שקל. תמורת ההנפקה תשמש את החברה בעיקר לטובת מימון מחדש, הארכת משך החיים הממוצע של ההתחייבויות הפיננסיות והוזלת עלויות הריבית.

האג"ח של אלעד גרופ הונפקו בריבית שנתית של 5.65% והן מובטחות בשעבוד על חלק ממניות החברה הבת, אלעד קנדה. מניות אלו יהפכו לסחירות, אם תחליט השנה אלעד קנדה להוציא אל הפועל גם הנפקה ראשונית של מניותיה בת"א.

ביג וגזית גלוב גייסו 600 מיליון שקל כ"א

בימים האחרונים בוצעו הנפקות אג"ח גדולות נוספות של חברת נדל"ן. כך למשל, חברת המרכזים המסחריים ביג מרכזי קניות , השלימה גיוס של 600 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה ט"ו  החדשה, לאחר שזכתה לביקוש עתק של 1.185 מיליארד שקל במסגרת המכרז המקדים. איגרות החוב החדשות של ביג זכו לדירוג Aa3 מחברת מידרוג והן הונפקו במח"מ ארוך של 7.84 שנים. האג"ח צמודות למדד המחירים לצרכן וישלמו ריבית צמודת מדד של 1.17% בשנה בלבד, בזכות הביקוש הגבוה להן זכו מהמשקיעים.

גם קבוצת הקניונים הבינלאומית גזית גלוב  יצאה בימים האחרונים להנפקת חוב גדולה, במסגרתה הבטיחה לעצמה גם היא גיוס של 600 מיליון בהנפקה של איגרות חוב מסדרה י"ד החדשה, שגם היא צמודה למדד המחירים לצרכן. אג"ח י"ד של גזית גלוב הונפקו במח"מ ארוך גם כן של 6.95 שנים, וזכו לדירוגים של AA מינוס מ-S&P מעלות ו-Aa3 של מידרוג.

גם במכרז המקדים של הנפקה זו נרשמו ביקושי ענק של כ-1.24 מיליארד שקל. בזכות ביקושים אלו, נקבע במכרז המקדים כי איגרות החוב מסדרה י"ד ישלמו ריבית צמודת מדד של 1.29% בשנה בלבד.

גם מניבים וסאמיט במגייסות

גוף נוסף שהשלים השבוע בהצלחה הנפקת חוב גדולה הוא קרן הריט החדשה מניבים , שגייסה 315 מיליון שקל באמצעות הרחבה של סדרת אג"ח ב'  שלה. בשלב המכרז המקדים זכתה ההנפקה לביקושים של יותר מ-670 מיליון שקל, כשבשלב הציבורי התקבלו ביקושים נוספים של 130 מיליון שקל.

איגרות החוב מסדרה ב' צמודות למדד המחירים לצרכן ומשקפות מח"מ של 6.35 שנים. בעקבות הביקושים הגבוהים, הורחבה הסדרה הקיימת לפי ריבית אפקטיבית שנתית של 0.89% בלבד.

מניבים היא חברה להשקעה בנכסים מניבים בישראל, המנוהלת במתכונת המקובלת בקרנות נדל"ן (REIT). בשבוע שעבר דיווחה הקרן על רכישת שלושה מתחמים באזור התעשייה תפן ומתחם נוסף בנהריה, מידיה של משפחת ורטהיימר. תמורת המתחמים תשלם הקרן סכום של 635 מיליון שקל בתוספת מע"מ, כאשר בגין הרכישה היא צפויה לשאת גם בתשלום מיסים והוצאות עסקה בסכום מוערך של 36 מיליון שקל.

את מניבים והקימו ומובילים יו"ר הקרן שרון שוופי, סגן היו"ר איתי מל והמנכ"ל עופר אברם. מהנהלת מניבים נמסר היום כי הסכום שגויס בהנפקה יסייע לקרן בהשלמת העסקה בתפן ונהריה ולהמשך פעילות החברה. "אנו פועלים להגדלת נכסי הקרן הקיימים, שלאחר הרכישות האחרונות עומדים על כ-184 אלף מ"ר, בשווי כולל של כ-1.5 מיליארד שקל", נמסר ממניבים.

חברת נדל"ן מניב נוספת שדיווחה היום על השלמת גיוס חוב באמצעות הרחבת סדרה, היא סאמיט נדל"ן , שבשליטת זוהר לוי. סאמיט גייסה 133 מיליון שקל באמצעות הנפקה של 130 מיליון שקל ערך נקוב של איגרות חוב מסדרה י"א  הקיימת שלה.

סדרה י"א הלא צמודה של סאמיט תעמוד לפדיון סופי בעוד כשנה אחת בלבד. האג"ח מדורגת Aa3 ונסחרת לפי תשואה שנתית לפדיון של 0.8% בלבד. הנפקת האג"ח של סאמיט מצטרפת לגיוס הון שביצעה החברה לאחרונה, במסגרתו הנפיקה 3 מיליון מניות (4.61% מהחברה) לקבוצת הפניקס בתמורה ל-129 מיליון שקל.

במקביל להשלמת שני גיוסים אלו דיווחה סאמיט בתחילת השבוע כי רכשה עוד 12.3% ממניות החברה הבת, סאמיט גרמניה, שמניותיה נסחרות בבורסת לונדון. ברכישת המניות השקיעה סאמיט סכום של כ-80 מיליון אירו (כ-310 מיליון שקל) ולאחריה מחזיקה סאמיט ב-82.1% ממניות סאמיט גרמניה.