גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה חמורה האבטלה הסמויה של חדרי הניתוח הציבוריים בישראל

בעוד התורים לטיפול מתארכים, חדרי ניתוח ציבוריים עומדים לפעמים שוממים - בעיקר אחה"צ • למרות שורת יוזמות ממשלתיות לצמצום התופעה, עדיין לא ברור אם חל שיפור בניצול החדרים: משרד הבריאות אינו אוסף מידע • "המשרוקית" פנתה לבתי החולים ומצאה שיפור חלקי בלבד

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, העבודה-גשר-מרצ / צילום: ניר סלקמן
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, העבודה-גשר-מרצ / צילום: ניר סלקמן

במשדר מיוחד של "חי בלילה", שהוקדש למצב מערכת הבריאות, ביקרה חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס את הטיפול הממשלתי בתורים הארוכים לניתוחים ברפואה הציבורית. אחד משורשי הבעיה, היא קבעה, נעוץ ב"אבטלה סמויה" של המתקנים שבהם נערכים הניתוחים: "חדרי הניתוח במדינת ישראל, בבתי החולים הציבוריים, נסגרים בצהריים". לדבריה, התשתית הציבורית היקרה, שנבנתה מכספי משלם המסים, עומדת זמן רב מדי ללא שימוש.

לוי-אבקסיס, שמתמודדת היום במקום השני ברשימת העבודה-גשר-מרצ, ביטאה בעבר את רצונה להתמנות לשרת הבריאות. החלטנו לבדוק אם הדיאגנוזה שלה מדויקת: כמה חמורים שיעורי האבטלה של חדרי הניתוח? זה לא היה אתגר פשוט. בניגוד לאבטלה בקרב בני אדם, נתונים על אבטלת חדרי ניתוח לא פורסמו עד היום.

המידע החלקי שנציג כאן, שקיבלנו מכמה בתי חולים מרכזיים, מעיד שהאבטלה קיימת, אם כי לא מוחלטת. כמה מהמוסדות הגבירו בשנים האחרונות את ניצול חדרי הניתוח אחר-הצהריים, ואפילו בערב. גם בבקרים נרשם שיפור מסוים בתפוסה. אבל פתרון מערכתי אין: משרד הבריאות לא הצליח עדיין ליצור מנגנון מרכזי לניהול הזמן בחדרי הניתוח, ורוב בתי החולים כלל לא מעבירים מידע על ניצולם.

1. בציבורי מנתחים בבוקר, בפרטי בלילה

בישראל פועלים כ-450 חדרי ניתוח ביותר מ-40 בתי חולים. כמעט 90% מהחדרים נמצאים במוסדות בבעלות הממשלה, קופות החולים או עמותות ללא כוונת רווח כמו הדסה. מצוקת האבטלה של חדרי הניתוח הציבוריים נזכרה כבר בדוח מבקר המדינה מ-2017. אנשי משרד המבקר בחנו לעומק את השימוש של בתי החולים בחדרי הניתוח שלהם, וגילו כי לא זו בלבד שיום עבודה מסתיים בשעה 15:00, אלא שגם שמונה וחצי השעות שלפני כן לא מנוצלות היטב. וכשיש פחות ניתוחים, התור ברפואה הציבורית מתארך, ניתוחים מתעכבים ומתבטלים, והמטופלים נדחקים ביתר שאת לחיק הרפואה הפרטית.

איזמלים מובטלים

לפי הגדרת משרד הבריאות, שעות הפעילות הרגילות של חדרי הניתוח הן מ-7:30 עד 15:00. בשעות אלה מתקיימים ניתוחים במסגרת הרפואה הציבורית, ושכר המנתחים נתון לפיקוח של משרד הבריאות. הביקורת שמשמיעה לוי-אבקסיס קשורה למה שקורה אחרי השעות האלה. בתום יום העבודה הציבורי הולכים הרופאים לקליניקות ולבתי חולים פרטיים, כמו מדיקל סנטר ואסותא רמת החי"ל, שם אין מגבלה על שעות העבודה.

בעוד שעלות הניתוחים הציבוריים מוטלת על כתפי המדינה, אלה שנערכים במוסדות פרטיים מניבים הכנסות. לבתי החולים הפרטיים, שפועלים לשם רווח, יש אינטרס להפעיל את חדרי הניתוח כמה שיותר. החדרים האלה פועלים אפוא גם בשעות הערב, בלילות ובסופי שבוע. הרופאים שמנתחים שם זוכים לשכר גבוה משהיו מקבלים בשעות הפעילות בחדרי הניתוח הציבוריים.

כדי לצמצם את אבטלת חדרי הניתוח ברפואה הציבורית ולמשוך אליהם מנתחים מהרפואה הפרטית, יזם משרד הבריאות ב-2016 את התוכנית לקיצור תורים. במסגרת התוכנית המדינה החלה לשלם לבתי החולים על ניתוחים רבים שלפני כן היו מכוסים רק בביטוחים המשלימים של קופות החולים ובביטוחים פרטיים.

דא עקא, התוכנית לקיצור תורים אפשרה לחולים לבחור להתנתח גם במוסדות פרטיים, ובמקרים כאלה המוסדות הפרטיים קיבלו את המימון. בסופו של דבר, מתוך כמיליארד שקל שהושקעו בתוכנית, כשני שלישים מהכסף שולמו דווקא לבתי חולים פרטיים. מנהלי בתי חולים ציבוריים מחו, וטענו שבמקום להניב הכנסה למוסדות הציבוריים הגירעוניים, התוכנית לקיצור תורים החלישה אותם מול הרפואה הפרטית.

באפריל 2019 עמד לצאת סוף סוף לפועל נדבך נוסף בתוכנית לקיצור תורים, שהתעכב זמן ארוך: תוכנית הפולטיימרים (fulltimers). בתוכנית זו מממנת המדינה תוספות שכר ניכרות לרופאים, כדי לשכנע אותם לנתח אחר-הצהריים במסגרת הרפואה הציבורית ולא בבתי חולים פרטיים.

2. פער גדול בניצול, פער עצום במידע

כדי לבדוק אם בכל זאת השתנה משהו בעבודת חדרי הניתוח, פנינו לבתי החולים. בשיבא בתל השומר, בית החולים הגדול בישראל, יש 28 חדרי ניתוח מאובזרים. בשעות הפעילות הרגילות, 91% מהם נמצאים בשימוש. ב-2016 הניצול עמד על 70% בלבד. גם בשעות אחר-הצהריים חדרי הניתוח פועלים בניצולת של למעלה מ-90%. בשיבא טוענים שהשיפור לא קרה בזכות תוכניות קיצור התורים והפולטיימרים של משרד הבריאות, אלא בשל יוזמות "שיזם והוביל בית החולים כחלק מהאחריות הציבורית לאומית שלו".

גם בבית החולים איכילוב בתל אביב התגאו בשיפור, מ-89% ל-92%. חדרי הניתוח של איכילוב שוקקים פעילות גם אחר-הצהריים: מבין 25 חדרי ניתוח, ב-23 מתקיימים ניתוחים אחר-הצהריים. באיכילוב טוענים שהם יודעים לעקוב גם אחרי אורך התורים, והמדידה העלתה שמאז 2016 הם התקצרו ב-10%. אבל איכילוב הוא רק חלק ממערכת רפואית שלמה, ולא ברור אם הקיצור הזה משקף מגמה כללית. ייתכן שהתורים לבתי חולים אחרים דווקא התארכו.

בבית החולים הגדול בצפון, רמב"ם בחיפה, סיפרו לנו שניצולת חדרי הניתוח בשעות הפעילות הרגילות גבוהה ועומדת על 94%, ושגם אחר-הצהריים פעילים 70% מחדרי הניתוח. האם זה שיפור לעומת העבר? ברמב"ם לא מספרים.

מוסדות אחרים היו נדיבים פחות במידע. באסותא אשדוד, בית החולים הציבורי החדש ביותר שנפתח לפני כשנתיים, אמרו שהם מנתחים רק בימות השבוע ובשעות העבודה הרגילות - 7:30 עד 15:00. רק ניתוחים דחופים מתבצעים בשעות אחרות. משני בתי החולים הדסה מסרו שבשעות הרגילות חדרי הניתוח עובדים 82% מהזמן. חלק מהחדרים פעילים גם אחר-כך, אבל לא אמרו לנו כמה. מבילינסון ומסורוקה לא קיבלנו תגובה.

3. יש מידע חלקי, אבל אין פיקוח

הצרה היא שגם למספרים שבכל זאת קיבלנו מבתי החולים אין אישור ממקור חיצוני. אף שהתוכנית לקיצור תורים הושקה לפני יותר משלוש שנים, למשרד הבריאות אין דרך לדעת אם היא שיפרה את זמן ההמתנה ברפואה הציבורית.

ואמנם, מבקר המדינה פסק עוד ב-2017 כי המחסור במידע אמין על ניצול חדרי הניתוח "פוגעת ביכולתו של משרד הבריאות למלא את תפקידו כגורם מפקח". בעקבות הביקורת הזו הכיר משרד הבריאות בצורך להקים מערכת ניטור לכל בתי החולים, בפרט לבתי החולים הציבוריים.

בסוף 2018, כעבור שנה וחצי, הוא פרסם מכרז לגיוס חברה חיצונית שתגבש "תורה" להפעלה יעילה של חדרי הניתוח, ולצידה תקים מנגנון לאיסוף נתונים.

אולם המכרז הזה נסגר ללא זוכים, והפרויקט תקוע. במשרד הבריאות מסרו לנו שהם עומדים "לשפר את תנאי המכרז ולפרסמו פעם נוספת". והאבטלה הסמויה בחדרי הניתוח - עליה לא יהיו לנו בינתיים עובדות מלאות, רק פרטים חלקיים.

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק