מחקר בארה"ב ובריטניה: עשירים חיים בבריאות טובה כעשור יותר מאשר עניים

מגיל 50, הגברים העשירים ביותר יכולים לצפות לעוד 31 שנים של חיים בריאים – לעומת הפחות־עשירים שיכולים לצפות רק לעוד 22-23 שנים של בריאות

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

עשירים חיים בממוצע תשע שנים בבריאות טובה וללא מגבלות גופניות יותר מאשר אנשים לא אמידים - כך על פי מחקר מקיף שנערך בארה"ב ובבריטניה. מגיל 50, הגברים העשירים ביותר יכולים לצפות לעוד 31 שנים של חיים בריאים - לעומת הפחות־עשירים שיכולים לצפות רק לעוד 22-23 שנים של בריאות. אצל נשים הפער דומה, עם 33 שנים בריאות נוספות לעשירות מול 24 שנים לעניות.

החוקרים ניתחו נתונים על יותר מ־25 אלף מבוגרים בני 50 ויותר, בחיפוש אחרי גורמים שיוכלו לנבא את תוחלת החיים שלהם לפני ההתחלה של מגבלות גופניות שקשורות לגיל, כמו אי יכולת לקום מהמיטה באופן עצמאי או לבשל לעצמם. הגורם הסוציו-אקונומי הגדול ביותר בניבוי הופעת המגבלות הללו היה המצב הכלכלי, גילו החוקרים, כאשר האמידים יותר נהנים מכמעט עשור נוסף של חיים בריאים ללא מגבלות.

המחקר, פרי עבודה של חוקרים מכמה אוניברסיטאות באירופה ובארה"ב, אינו הראשון שמצביע על חשיבות העושר החומרי בניבוי תוחלת החיים של אנשים, אך רוב המחקרים התמקדו בתוחלת חיים ולא באיכות החיים.

"בעוד שתוחלת חיים היא אינדיקטור מועיל לבריאות, איכות החיים כשאנחנו מזדקנים היא קריטית באותה מידה", מסרה החוקרת הראשית פאולה זנינוטו, מומחית לבריאות ציבור ביונברסיטי קולג' לונדון. "על ידי מדידת תוחלת חיים בריאים אנחנו יכולים לקבל אומדן של שנות החיים שמתקבלות במצבים עדיפים של בריאות או ללא מגבלות".

לא המחקר הראשון

מחקר מ־2016 מצא כי גברים באחוז העליון של ההון הפיננסי בארה"ב יכולים לצפות ל־87.3 שנות חיים, כמעט 15 שנים מעל אלו שבאחוז התחתון של מדרג ההון. הפער לנשים היה עשר שנים. בבריטניה, מחקר מ־2018 מצא כי עניים מתים בערך עשור לפני עשירים.

הנתונים במחקר החדש נמשכו משני מחקרי הזדקנות: אחד מבריטניה שהקיף 10,754 נסקרים, והשני מארה"ב, עם 14,083 נסקרים. לא היה הבדל משמעותי בין שתי המדינות בממצאי מפתח של המחקר.

"אי שוויון בתוחלת חיים בריאים קיים בשתי המדינות, והוא בהיקף דומה", כתבו החוקרים במסקנותיהם. "בשתי המדינות, המאמצים לצמצם את הפער הזה צריכים להתמקד באנשים מקבוצות סוציו־אקונומיות בעמדת נחיתות".

באופן כללי, תוחלת החיים העולמית עומדת על 72 שנים, כך נמדד ב-2016 לפי ארגון הבריאות העולמי. היא עלתה ב־5.5 שנים בממוצע מאז שנת 2000, העלייה המהירה ביותר מאז שנות ה־60 במאה ה־20.