שכירות | דעה

דעה: אם על הנייר לרבים עדיף לשכור דירה, למה מעטים בישראל בוחרים בכך?

המדינה תורמת להנחה שלגור בשכירות זה לא טוב ולא ראוי, ודוחפת את הצעירים לרכוש דירות חרף הקשיים הכלכליים הרבים שמהלך כזה צופן • דעה

שלטי מכירה והשכרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שלטי מכירה והשכרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמה נתונים חשובים, שחיבורם יחד מצביע על אחת מבעיות היסוד של דפוסי הדיור בישראל, שגם לה תרומה לעליות המחירים.

הנתון הראשון הוא ששיעור הגרים בדירה בבעלותם בישראל בישראל הגיע ב-2018 ל-66.5%, בהשוואה ל-71% שגרו בדירה בבעלות בתחילת שנות האלפיים, וכמעט 70% שהתגוררו רק לפני עשור בדירה בבעלותם. זה אומר שבהשוואה למדינות האיחוד האירופי, ישראל נמצאת מתחת לממוצע, שמגיע ל-69.3%.

יותר מזה: ישראל קרובה יחסית מבחינת שיעור הבעלות על דירות לנעשה בגרמניה - מדינה ששוב ושוב מובאת כדוגמה על ידי גורמים מסוימים כמודל שאליו צריך לשאוף - שבה שיעור המתגוררים בדירות בבעלות מגיע ל-50.2%. זאת לעומת רומניה, קרואטיה וסלובקיה, שלוש המובילות האירופאיות בשיעורי הבעלות על דירות, שבהן 90% ויותר מתגוררים בדירה בבעלותם.

שני נתונים חשובים אחרים שפורסמו הם מדד מחירי הדירות ומדד מחירי השכירות (שירותי דיור בבעלות) - שניהם הורו על עליות. בעוד שמדד מחירי הדירות עלה מאז תחילת 2010 ב-70%, מדד שכר הדירה עלה ב-35% בלבד. נכון שבמרכז הארץ מחירי השכירות עלו ביותר, ובמקומות שונים בפריפריה יש אולי ירידה, אבל בסך הכול על הנייר, עדיף לרבים לשכור דירה כיום, מאשר לרכוש.

אבל יש כמה גורמים שעוצרים ישראלים רבים מלבחור במגורים בשכירות. אעמוד כאן על שניים מהגורמים הללו: הראשון - יחסי משכירים/שוכרים. שוק השכירות כפי שהוא מתנהל כיום בנוי על יחסי אי אמון עמוקים ועל חשדנות הדדית, והוא מתאים במיוחד לשוכרים רווקים וסטודנטים לטווח קצר ולא למשפחות עם ילדים שמעוניינות לשכור דירה לתקופה של שנים, ולדעת שלא יצטרכו להעביר את הילדים בין מוסדות החינוך בכל שנה-שנתיים.

עניין אחר קשור ישירות לממשלות. אלה מעודדות לאורך כל הדרך את הצעירים לרכוש דירות, הן בנאומים של פוליטיקאים, והן בתוכניות ממשלתיות כגון מע"מ אפס (שאמנם לא מומשה, אבל עצם הכרזתה הראתה על הכיוון שאליו חתרה הממשלה דאז), מחיר מטרה ומחיר למשתכן.

הדירבון הזה של אוכלוסייה צעירה ומחוסרת דיור לרכוש דירה, במקום להציג בפניה את חלופת השכירות כאלטרנטיבה לגיטימית והגיונית - תורם תרומה לתודעה שלגור בשכירות זה לא טוב ולא ראוי. התוצאה - חלק משמעותי מהציבור הזה פונה לרכוש דירות, על אף הקשיים הכלכליים הרבים שמהלך כזה צופן בתוכו.

אולי בממשלה הבאה יבינו את החשיבות של שוק השכירות ויפעלו לחיזוקו, הרבה מעבר לתיקוני החוק הלא מספיקים ולהקמת "דירה להשכיר", שגם אם תגביר מאוד את הקצב הנוכחי - לא תוכל לתת מענה לרוב השוק.