גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיוטת תשקיף ביכורי שדה חושפת: כך עושים הון ממלפפון

לקראת הנפקת המניות הראשונית פרסמה ביכורי שדה החזקות, שבשליטת האחים אילן וששון שבע, טיוטת תשקיף שחושפת פרטים על אודות שוק הפעילות המרכזי שלה – שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ולמוסדות

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר
משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

לקראת הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת ביכורי שדה החזקות (בכ"ש), טיוטת התשקיף שפרסמה בימים האחרונים החברה, שבשליטת האחים אילן וששון שבע, חושפת פרטים על אודות שוק הפעילות המרכזי שלה - שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ולמוסדות.

מהנתונים שמציגה בכ"ש עולה כי כמגמה, היא נהנית בשנתיים האחרונות (2018-2019) משיעורי רווח תפעולי משופרים של יותר מ-4% בפעילות הפצת הירקות והפירות שלה. הנתונים האחרונים שהיא מציגה, לרבעון השלישי של 2019, מעידים על שיעור רווח תפעולי של 4.5% בפעילות המדוברת, אחרי שברבעון השלישי של 2018 הוא עמד על כ-3.8%. בסיכום החודשים ינואר-ספטמבר 2019 עמד שיעור הרווח התפעולי מפעילות הירקות והפירות של בכ"ש על 4.3% הדומה לזה שרשמה בסיכום 2018 כולה.

כאמור, גם נתוני 2019 וגם נתוני 2018 מציגים שיפור ביחס ל-2017, אז בסיכום שנתי עמד שיעור הרווח התפעולי של בכ"ש משיווק ירקות ופירות על 3.8%. ככל הנראה, בבסיס השיפור ברווחיות תומכת הרחבת הפעילות מול רשתות קמעונאות המזון יינות ביתן ומגה, שבבעלות נחום ביתן, כשנוסף עליהן בבכ"ש מייחסים את השיפור גם ל"התייעלות בתחום הרכש, שיווק והפצה".

בכ"ש מציגה בתשקיף את התהפוכות שחלו בשנים האחרונות במערכת היחסים עם רשתות קמעונאות המזון של  ביתן - שמספקות כיום כ-20% מהכנסותיה במגזר הירקות והפירות. הללו כבר עמדו אשתקד על 25% מההכנסות, אולם צומצמו בשל מכירת סניפים על-ידי ביתן בעת האחרונה, עקב הקשיים התזרימיים של הרשת שבבעלותו. המשך מכירת הסניפים בידי ביתן צפוי להמשיך ולהקטין את הכנסות בכ"ש מההתקשרות עימו.

פילוח הכנסות הפצת הירקות והפירות של בכש, במיליוני שקלים

בעבר פעל ביתן במשותף עם האחים שבע בתחום אספקת הירקות והפירות הטריים. בעבר הייתה בכ"ש הספקית הבלעדית של התוצרת החקלאית הטרייה של רשת יינות ביתן, ואספקה זו נעשתה "באמצעות חברה-בת ייעודית אשר הייתה בשליטה משותפת של ביכורי השדה דרום ויינות ביתן, בחלקים שווים, עד יוני 2016". אז, מכרה יינות ביתן את החזקותיה בחברה זו לביכורי השדה דרום (חברה-בת של בכ"ש) ורכשה את רשת מגה, שקרסה.

בעקבות השינוי, יינות ביתן "החלה לבצע אספקה עצמאית של פירות וירקות ממרלו"ג בבעלותה למרבית סניפיה כך שהקבוצה (בכ"ש, א' ל') המשיכה להעניק שירותיה לשמונה סניפי בד"צ למהדרין, בלבד. בהמשך התרחבה הפעילות והקבוצה העניקה שירותיה ל-21 סניפי בד"צ של יינות ביתן ומגה".

במהלך 2018 שוב העמיק שיתוף-הפעולה בין האחים שבע לבין נחום ביתן. כחלק מצעדי התייעלות שנקט ביתן בסניפים הוא החליט על מעבר לאספקת פירות וירקות לסניפי שתי הרשתות שלו באמצעות קבלן חיצוני, מה שהוביל לחתימת הסכם מול בכ"ש, שכיום משווקת את התוצרת החקלאית הטרייה שלה לכל סניפי רשתות יינות ביתן ומגה.

החלטה זו תמכה בקפיצה של 34% שהציגה בכ"ש בהכנסות מגזר השיווק וההפצה של ירקות ופירות בתשעת החודשים הראשונים של 2019, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, ותמכה גם בשיפור הרווח התפעולי, שטיפס ב-20% והגיע לכ-46 מיליון שקל.

שיפור ברווחיות למרות השוק המורכב

השיפור ברווחיות בכ"ש בתחום הפצת הירקות והפירות הטריים נרשם למרות שבטיוטת התשקיף מתארת החברה שוק פעילות מורכב, לפחות בכל הנוגע לתמחור המוצרים. בבכ"ש מציינים כי "שוק הפירות והירקות מאופיין בתחרות עזה ובשינויי מחיר תכופים, לעתים אף במהלך אותו יום עסקים".עוד מוסיפים שם כי "מחזור הפעילות הקצר וטבעם של המוצרים בתחום זה, אשר הם עונתיים ובעלי חיי מדף קצרים, מחייב רכישה והפצה יומיומית של המוצרים. לפיכך, קיימת חשיבות מיוחדת לניהול ותכנון יומיומי של המלאי בכדי להימנע מעודפים או חוסרים של תוצרת חקלאית טרייה".

לגבי לקוחותיה מוסיפה בכ"ש כי "להבדיל מהשוק המוסדי, שם המרכיב העיקרי בתחרות היה ועודנו המחיר, ורק לאחריו, איכות, טריות, מגוון התוצרת ועוד, הרי שבשנים האחרונות חל שינוי במבנה התחרות בשוק הקמעונאי". שם, לפי בכ"ש, "הדגש ניתן ראשית על איכות, טריות, מגוון התוצרת, דייקנות בזמני ההפצה, יכולת הפצה ואחסון בקירור שמביאה להארכת חיי המדף של התוצרת, ולאחר מכן, על המחיר".

בעניין רווחיות הפעילות, בבכ"ש לא מפרטים יתר על המידה, אולם מציינים בין היתר כי לשם הצלחה בתחום הירקות והפירות הטריים נדרשת "יכולת רכישת סחורות במחירים אטרקטיביים כתוצאה מתשלום במזומן".זאת, נוסף על "שילוב של לקוחות קמעונאים ומוסדיים איכותיים, המאפשר מתן מענה מלא לחקלאים בדרך של רכישת מלוא התוצרת החקלאית, על מגוון איכויותיה, וזאת בתמורה להנחה במחיר הרכישה, ביחס למתחריה של הקבוצה".

מפילוח מכירות מוצריה ניכרת הדומיננטיות של מכירות הירקות, המהוות יותר מ-60% מהכנסותיה בפעילות ההפצה והשיווק שלה.

מכירות הירקות של בכ"ש הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2019 בכ-704 מיליון שקל, ממכירות כוללות של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל, בעוד ההפצה ושיווק הפירות של החברה לתקופה זו הגיעו ל-305 מיליון שקל. זאת, עם עליות דו-ספרתיות בהיקפי הפעילות ביחס לתשעת החודשים הראשונים של 2018, שעמדו על כ-30% במכירת הירקות והגיעו לכ-50% במכירת הפירות. 

בכ"ש מוכרת גם מוצרים ארוזים ומצוננים, דוגמת פטרוזיליה וכוסברה, בתפזורת או ביחידות, וההכנסות מהן בין ינואר לספטמבר 2019 עלו ב-6% לכ-55 מיליון שקל, וכן היא מציעה פירות יבשים ארוזים, תחת המותג הפרטי "ירושלמי" בהיקף זניח לפעילותה, שהמכירות ממנו הסתכמו בכ-3 מיליון שקל.

בבכ"ש מספקים אופטימיות לגבי המשך צמיחת פעילותם בזכות העובדה ש"התוצרת החקלאית המשמשת את החברה בפעילותה היא משאב טבעי מוגבל ומושפע משינויי אקלים ומפגעי טבע", בעוד המגמה לאכילת מזון בריא, הכולל פירות וירקות, גוברת. עוד הם מוסיפים לגבי שוק הפעילות כי "בשנים האחרונות ישנה מגמת גידול בשוק הספקים, כך שבמקרה שהמגמה תימשך, ייתכן כי כוח המיקוח המסחרי של החברה יגדל במסגרת תנאי ההתקשרות מולם".

גיוס לפי שווי של 600 מיליון שקל

לקראת הנפקתה החלה ביכורי שדה ב"רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים. זאת, לקראת גיוס בהיקף מוערך של כ-300 מיליון שקל, שאותו מעוניינים לבצע הבעלים, האחים אילן וששון שבע, לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף".

במסגרת הגיוס מתכננת בכ"ש להנפיק לציבור כ-25% מהונה, במטרה להכניס את המניה לאחר ההנפקה למדד ת"א 125, כשבעיקר היתרה (60%) יחזיקו האחים שבע - אילן (יו"ר ומנכ"ל) וששון (דירקטור ומשנה למנכ"ל). מטיוטת התשקיף עולה כי החל ביולי 2019 משלמת בכ"ש לשניים דמי ניהול חודשיים של 420 אלף שקל - מחצית הסכום לכל אחד, נוסף על מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה של עד 2 מיליון שקל לכל אחד. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של אוריון וברק קפיטל, שהעניקו התחייבות חיתומית לגבי 25% מהמניות המוצעות.

מלבד האחים שבע תחזיק חברת נטו החזקות, שבשליטת דודי עזרא, בכ-15% מההון של בכ"ש לאחר ההנפקה, וזאת בהתאם להסכם הפרידה בין הצדדים, שנחתם באחרונה בקשר לשותפות ביניהם (בחלקים שווים) בחברת ביכורי שדה דרום, האחראית על הפעילות המרכזית של בכ"ש - שיווק ירקות ופירות טריים. 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה