דעה: הקצוות נפגשו - איך הכרתי את הרב פירר ולמדתי להעריך אותו

מתוך מצוקה אישית הכרתי אדם מדהים, שעוזר לזולת ללא תנאי ומקיים את אחד ממפעלי החסד הגדולים והחשובים במדינת ישראל • בעיניי, הרב הוא גאון שרק בפרספקטיבה היסטורית ניתן יהיה להעריך את שיעור קומתו האמיתי • מאמר תודה לאיש יקר לכל-כך הרבה אנשים כאן • דעה

הרב פירר והנשיא ריבלין / צילום: קובי גדעון, לע"מ
הרב פירר והנשיא ריבלין / צילום: קובי גדעון, לע"מ

לפני 20 שנה נפלו עלינו השמיים, בפעם הראשונה. בעלי, שהיה טייס בחיל האוויר, חזר מבדיקת MRI, והאבחנה הרשומה הייתה "תהליך תופס מקום" בגזע המוח. הרופא שהפנה אותנו לבדיקה ביקש שהות של מספר ימים כדי לערוך התייעצות, אך אני לא הייתי מסוגלת להמתין.

מישהו סיפר לי על הרב אלימלך פירר והמליץ לי לנסות להגיע אליו.

הרב פירר היה מוכר כבר אז, אך עדיין לא כמו שהוא מוכר היום. חששתי מהפגישה איתו. לא ידעתי איך לדבר עימו, איך להתלבש לקראת הפגישה. אני חילונית. הוא חרדי.

הגענו לפגישה שלוש נשים: בתי, חברתי ואני. לבושות כדרכנו במכנסיים, ללא כל סממן דתי-חרדי.

הרב הביט בעיון בדיסק הבדיקה ואמר לנו מיד: הבשורה הטובה היא שהגידול שפיר. הבשורה הרעה היא שהמיקום הוא הכי גרוע שאפשרי, גזע המוח. באותה עת לא היה מספיק ניסיון בארץ בניתוחים באזור זה של המוח, והרב הפנה אותנו לניתוח בגרמניה על-ידי מנתח ממוצא איראני.

כששאלתי את הרב ביציאה מהחדר: "למי משלמים?", הוא השיב בנחרצות: "לא משלמים". כן, כן. הסיוע והייעוץ והתמיכה - כולם ניתנים חינם-אין כסף.

הניתוח בוצע בתוך חודש ושבוע, וכעבור שלושה שבועות נוספים חזרנו הביתה, לשגרה הברוכה.

לא ניתן להגזים בחשיבות ובמשמעות הפיענוח המהיר, ההפניה המהירה לרופא הנכון והסיוע העצום בהתארגנות לקראת הטיפול.

מאז חלפו 20 שנה. פגשתי את הרב פירר עשרות פעמים, הגעתי אליו עם עשרות רבות של פניות של אנשים במצוקה בכל תחומי הרפואה, ותמיד נעניתי באותו אופן. תשובות ענייניות, כאילו מדובר בדיוק בתחום התמחותו הבלבדי. תמיד הפניה לגורמים הרפואיים המתאימים, ותמיד חינם ללא תשלום וללא ציפייה לתשלום.

מהיכרותי רבת-השנים אותו, אוכל לומר כי הרב פירר הוא גאון שרק בפרספקטיבה היסטורית ניתן יהיה להעריך את שיעור קומתו האמיתי. הידע המעמיק שלו ברפואה, ולא רק ברפואה, הוא תוצאה של לימוד עצמי, ללא לימודים פורמליים. ספק אם למד אי-פעם לימודי ליבה.

אדם אחר במקומו היה בוודאי מנצל יכולות נדירות אלה להתעשרות ולחיים נוחים, אך לא הרב פירר.

מדובר באיש צנוע ביותר, שמתגורר בבניין דירות בבני-ברק, בדירה ממש צנועה, ללא מעלית ושומר, ללא טלוויזיה במעגל סגור. גם ילדיו מתגוררים בדירות צנועות ביותר, וכולם חיים באורח חיים צנוע ומסתפקים במועט.

רוב יומו של הרב מוקדש לסיוע לזולת. משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב, פרט לשעות לימוד ותפילה, הוא נפגש ומשוחח עם אנשים במצוקה ומסייע, מסייע, מסייע. כל הווייתו היא סיוע לזולת.

רבים אינם יודעים כי נוסף לייעוץ הייחודי הזה, יזם הרב והוציא לפועל פרויקטים חשובים מאין כמותם.

כך למשל, יזם הרב והקים מרכז שיקום בשדרות. המרכז נבנה מתרומות שהעמותה של הרב, עמותת "עזרה למרפא", גייסה להקמתו. במרכז השיקום שבו ביקרתי וחזיתי בפלא במו-עיניי, מטופלים נפגעי ראש ונפגעים נוספים מאזורי שדרות והנגב המערבי, שמיצו את הטיפולים הניתנים על-פי חוק, והכול - חינם-אין כסף. מטופלים שם נשים וגברים ללא הבדל דת, גזע ומין. עובדות שם בעיקר נשים.

מרכז שיקום דומה הוקם גם בעיר בני-ברק, ואף הוא מעניק שירותים לכל סוגי האוכלוסייה.

בנוסף, הרב יזם והקים בריכה הידרותרפית ראשונה מסוגה בארץ וכן תוכנית שיקום לחולי פרקינסון, בפיקוח פרופ' ניר גלעדי וד"ר גורביץ.

ואם לא די בכל המעשים המופלאים האלה, הקים הרב, באמצעות העמותה, מעונות לילדים עם צרכים מיוחדים, הפועלים בעת שהמסגרות הרגילות אינן פועלות (שבתות וחגים); ועוד ועוד ועוד. 

הרב מתעקש נחרצות כי הטיפולים יינתנו חינם-אין כסף. זאת, אף שאין כל סבסוד של המדינה לשירותים הניתנים, ואף שעלויות התחזוקה של הפרויקטים הנ"ל ושל המשכורות ויתר ההוצאות הן גבוהות ביותר.

בנוסף, הרב הקים פרויקט מתן טיפולי שיניים לילדים חינם ובית חם לאוטיסטים בוגרים, כמו גם מועדוניות לילדים חולים ומבצעים שונים למען ילדים חולים.

והכול-הכול בצנעה, בשקט, במסירות ובאכפתיות.

נערה הייתי וכמעט כבר זקנתי, אך לא נתקלתי באדם כזה בכל שנות חיי.

מדובר באדם אחד בדור, או אולי אף בדורות רבים. 

הכותבת כיהנה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד וכנציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות