מלזיה לא מוכנה להמשיך להיות פח הזבל של העולם

מלזיה שלחה חזרה 150 מכולות של פסולת פלסטית ל-13 מדינת עשירות מאז הרבעון השלישי של השנה שעברה • שרת הסביבה המלזית: "אלה שרוצים להפוך אותנו לפח זבל עולמי, יכולים להמשיך לחלום"

פסולת פלסטיק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פסולת פלסטיק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מלזיה שלחה חזרה 150 מכולות של פסולת פלסטית ל-13 מדינת עשירות ברובן מאז הרבעון השלישי של השנה שעברה, ושרת הסביבה שלה הזהירה היום (ב') כי "אלה שרוצים להפוך אותנו לפח זבל עולמי, יכולים להמשיך לחלום".

משלוחי הפסולת שוגרו למדינות בדרום-מזרח אסיה מאז שסין אסרה יבוא של פסולת פלסטית ב-2018, אך מלזיה ומדינות נוספות לא משלימות איתם. שרת הסביבה יאו בי יין אמרה כי עד 110 משלוחים כאלה ישוגרו חזרה עד מחצית השנה.

יין הוסיפה כי השיגור חזרה של 3,737 טון פסולת בא בעקבות אכיפה קפדנית בנמלי הים של מלזיה, שמונעת הברחת פסולת, כולל סגירה של מעל 200 ממפעלי מיחזור לא חוקיים במדינה.

מתוך 150 המכולות, 43 הוחזרו לצרפת, 42 לבריטניה, 17 לארה"ב, 11 לקנדה, 10 לספרד, והיתר להונג קונג, יפן, סינגפור, פורטוגל, סין, בנגלדש, ברי לנקה וליטא.

לדברי השרה, ממשלת מלזיה לא שילמה סנט אחד, ועלויות השיגור חזרה של הפסולת שולמו על-ידי חברת הספנות והחברות האחרות שהיו אחראיות ליבוא ויצוא המשלוחים.

עם זאת, יין אמרה כי מתנהלות שיחות עם רשויות בארה"ב על קליטה חזרה של עוד 60 מכולות השנה. גם קנדה צפויה לקלוט עוד 15 מכולות, יפן - 14, בריטניה - 9, ובלגיה - 8, מתוך 110 מכולות שמחזקות עת בנמלי הים של מלזיה.

"העמדה שלנו תקיפה מאוד. אנחנו רק רוצים לשגר לשגר את הפסולת ולהעביר את המסר שמלזיה איננה את הפסולת של העולם", סיכמה השרה בפני כתבים.