וול סטריט ננעלה בירידות; מקרה ראשון של וירוס הריאות התגלה בארה"ב

דאו ג'ונס ירד ב-0.5%, S&P 500 נחלש ב-0.3%, והנאסד"ק איבד 0.2% • ירידות במניות התעופה והתיירות • בואינג צללה לאחר חדשות כי מטוס 737 מקס לא יאושר לשוב לשימוש לפני הקיץ • באירופה מדדי פוטסי וקאק 40 איבדו 0.5%, דאקס עלה ב-0.1%, ומדד סטוקס 600 הכלל-אירופי ירד ב-0.2%

מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בבורסות וול סטריט הסתיים הערב (ג') בירידות, כשברקע ההודעה כי נוסע מסין אובחן כמקרה הראשון בארה"ב של וירוס הריאות ממשפחת נגיפי קורונה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.5%, S&P 500 נחלש ב-0.3%, והנאסד"ק איבד 0.2%.

22:30

המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) דיווח על גילוי מקרה ראשון בארה"ב של וירוס הריאות שהתגלה בסין. המקרה דווח בוושינגטון הבירה. מניות מגזרי התעופה והמלונאות בולטות בצד השלילי ובהן ווויין ריזורטס לאס וגאס סנדס מריוט , דלתא איירליינס יונייטד איירליינס  ואמריקן איירליינס .

21:00

מדד דאו ג'ונס מאבד כ-0.6%, S&P 500 ונאסד"ק יורדים בכ-0.4%. מניית בואינג  יורדת בכ-5% לאחר חדשות ולפיהן יצרנית המטוסים אינה צופה כי הרגולטורים יאשרו את דגם 737 מקס לפני הקיץ.

הזהב נחלש ב-0.1% למחיר של 1,558.5 דולר לאונקיה. הנפט יורד ב-0.2% למחיר של 58.42 דולר לחבית נפט מסוג WTI.

הדולר נחלש מול סל המטבעות בכ-0.1% ומול הין היפני ב-0.37%, לשער של 10.7 ין לדולר. הליש"ט מתחזקת מול הדולר ב-0.34% לשער של 1.3 דולר לליש"ט והאירו נסחר כמעט ללא שינוי מול הדולר בשער של 1.10 דולר לאירו.

20:00

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות כשהמדדים המובילים נסחרים בשינויים קלים סביב רמות הפתיחה.

בין המניות שמרכזות עניין, מניית בנק מורגן סטנלי  יורדת ב-3.5% לאחר הורדת המלצה של סיטיגרופ מ"קניה" ל"החזק". לדברי החברה אין מספיק אפסייד במניה כדי להצדיק המלצת קניה.

מניית יצרנית תחליפי הבשר ביונד מיט  מזנקת ב-13% לאחר שרשת סטארבקס  הודיעה על תוכנית להוסיף יותר מוצרים מן הצומח לתפריט שלה. בנוסף, מקדונלדס  הודיעה כי תבחן המבורגרים מן הצומח בקנדה.

מניית טסלה  עולה ב-6% לאחר שחברת ניו סטריט ריסרץ' העלתה את מחיר היעד למניה ל-800 דולר ושבה וחזרה על המלצת "קניה" למניה. מניית יצרנית המכוניות החשמליות יותר מהכפילה את עצמה בשלושת החודשים האחרונים.

מניית אובר  קופצת ב-5% לאחר שהחברה הודיעה כי מכרה את עסקי שליחויות המזון בהודו למתחרה זומאטו. חברת הנסיעות השיתופיות גם נבחרה כמניית הטכנולוגיה המובילה של מורגן סטנלי ל-2020, שמעריכים כי המניה עשויה לעלות ב-60% השנה.

18:45

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות, לאחר שנפתח בירידות. הנאסד"ק עולה בכ-0.1% לשיא חדש, בהובלת אמזון . מדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 יורדים בכ-0.1%.

המסחר בבורסות אירופה הסתיים בעיקר בירידות. בלונדון איבד מדד פוטסי כ-0.5%, וגם מדד קאק 40 הצרפתי ירד בשיעור דומה, ובפרנקפורט עלה מדד דאקס בכ-0.1%. מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי ירד ב-0.2%.

17:30

המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה שלילית מתונה והמדדים המובילים נחלשים בכ-0.2%. בצד השלילי במדד דאו ג'ונס בולטות מניות גולדמן זאקס  וג'י.פי מורגן צ'ייס  המאבדות כ-0.6%. על מדד S&P 500 מעיקים מגזרי החומרים והאנרגיה.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות על רקע חששות בנוגע ליחסי הסחר של ארה"ב וסין והתפרצות וירוס הריאות המסתורי בסין, שדחפו את הדאו לירידות לראשונה מזה שישה ימים. מדד דאו ג'ונס יורד ב-0.2%, ומדדי נאסד"ק ו-S&P 500 מאבדים כ-0.3%.

הרשויות בסין אישרו כי הנגיף, זן חדש ממשפחת נגיפי קורונה, מסוגל לעבור מאדם לאדם ומסרו כי 15 אנשי צוות רפואי נדבקו, מה שהאיץ את החששות מהתפרצות עולמית. נכון ליום שני בערב שישה בני אדם מתו מהמחלה, מתוך 291 מקרים מאומתים בסין.

גם בורסות אירופה רושמות ירידות: בלונדון מאבד מדד פוטסי 0.9%, בפריז יורד קאק 40 ב-0.7%, ובפרנקפורט מדד דאקס נחלש ב-0.1%. מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי יורד ב-0.4%.

בשווייץ נפתח כנס דאבוס ה-50, המתמקד במשבר האקלים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר בנאומו בכנס כי הוא "יוכל להתרגל" לריביות שליליות. בנאום שהוקדש להצגת השיפור שחל במצבה הכלכלי והחברתי של ארה"ב תחת כהונתנו, ציין הנשיא האמריקאי את העלייה במספר המועסקים במדינה, את העלייה ההדרגתית בשכר ומדדים נוספים המצביעים על שיפור כלכלי, לצד שינוי תמונת הסחר העולמית בעקבות המאבק עם סין. 

12:00

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי השלב השני של הסכם הסחר לא אמור להיות "זבנג וגמרנו" מבחינת הסרת כל המכסים שהטילה ארה"ב על סין. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאבדים גובה. החוזים על מדד דאו ג'ונס יורדים ב-0.3%, והחוזים על מדד הנאסד"ק מאבדים 0.5%.

באירופה מנייתה הבנק UBS  צונחת ב-5% לאחר הנמכת תחזיות מצד הבנק. מנגד, מנייתה של חברת התעופה המוזלת איזיג'ט  קופצת כ-4.8% על רקע התחזית של החברה להפסד נמוך מהצפוי במחצית הראשונה של השנה.

על רקע התפרצות נגיף השפעת בסין, מניותיהן של החברות המפתחות חיסון לשפעת מזנקות. מנייתה של Novavax מזנקת ב-11% בטרום-מסחר בוול סטריט לאחר זינוק של 20% אתמול. ביונדווקס הישראלית קפצה אתמול ב-5% בנאסד"ק.

10:30

פתיחה אדומה בבורסות אירופה: בורסת פריז יורדת ב1.2%, בורסת לונדון רושמת ירידות של 1%, בורסת איטליה יורדת ב-0.9%, בורסת גרמניה מאבדת 0.6%.

גם המסחר באסיה ננעל בירידות חדות, כאשר כל המדדים העיקריים נסגרו בטריטוריה שלילית בין היתר בצל החשש מהתפרצות זן חדש של דלקת ריאות בסין.

הירידות החדות שנרשמו באסיה הושפעו מהורדת הדירוג להונג קונג, וזאת על רקע המהומות הנמשכות בעיר שלהערכת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס גוררות לחצים על המוסדות הפיננסיים. הבורסה בהונג קונג איבדה 2.8%, שנחאי ירדה ב-1.4%, הניקיי ביפן איבד 0.9%.

מודי'ס חתכה הבוקר את דירוג האשראי של הונג קונג ל-Aa3 מ-Aa2, וזאת על רקע הערכתה כי החוסן במוסדות העירוניים ובשליטת סין "נמוך מבעבר".

"הלחצים על המוסדות בהונג קונג מערערים ישירות את פרופיל האשראי שלה", כתבו במודי'ס. למשנתה, ממשלת הונג קונג סיפקה תגובה עמומה להתחזקות הדמוקרטים בבחירות הישירות בסוף השנה שעברה. עם זאת, מודי'ס הותירה את אופק הדירוג 'חיובי' על רקע החוזק הפיסקלי של הונג קונג. 

ממשלת הונג קונג מסרה כי היא לא מסכימה עם הערכתה זו של מודי'ס והיא "מאוכזבת מאוד" מההחלטה. "אף על פי שהונג קונג התמודדה היטב עם התסיסה החברתית הקשה ביותר מאז שובה לארץ האם בשבעת החודשים האחרונים בערך, ממשלת HKSAR, יחד עם תמיכתה הנחרצת של הממשלה המרכזית, אישרה את עקרון 'מדינה אחת, שתי מערכות' וטיפלה במצב בהתאם לחוק כדי לבלום את האלימות ולהחזיר את הסדר החברתי לתיקנו בהקדם האפשרי", נכתב בהצהרת הממשלה. 

נזכיר כי בספטמבר האחרון סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של הונג קונג ל-AA מ-AA פלוס.

בסין נרשם זינוק במספר הנדבקים בנגיף הריאות. מספר הנדבקים במחלת הריאות עלה לכ-200 בני אדם, פי שלושה משהיה ידוע עד כה. גובר החשש מהתפשטות המחלה בשל חגיגות ראש השנה הסינית המצוין השבוע, כאשר מאות מיליוני סינים עלולים להפיץ את המחלה בעודם מטיילים בסין ומחוצה לה.

הבנק היפני הותיר את הריבית ללא שינוי על מינוס 0.1% וחזר על מחויבותו להגדיל את אחזקותיו באג"ח הממשלתיות. חברי הבנק העלו את תחזית הצמיחה לשנה הפיסקלית שמתחילה באפריל ל-0.9% לעומת 0.7% בתחזית קודמת.