סין: ראש האינטרפול לשעבר נשלח ל-13.5 שנים בכלא

זאת באשמת קבלת שוחד, יותר משנה אחרי שהוא נעלם באופן דרמטי כשהוא עדיין מחזיק בתפקיד הבינלאומי שלו

מאסר / אילוסטרציה: שאטרסטוק
מאסר / אילוסטרציה: שאטרסטוק

בית משפט בסין דן קצין משטרה בכיר, שעמד בראש האינטרפול, ל-13 וחצי שנות מאסר באשמת קבלת שוחד, יותר משנה אחרי שהוא נעלם באופן דרמטי כשהוא עדיין מחזיק בתפקיד הבינלאומי שלו.

מנג הונגוויי אמר לבית המשפט בעיר הנמל טיאנג'ין כי הוא לא יערער על עונש המאסר או על הקנס בגובה 290,000 דולר, לפי הודעה באתר האינטרנט של בית המשפט.

מינוי מנג לנשיא הסיני הראשון של האינטרפול ב-2016 שיקף את מעמדה העולה של ארצו בעולם. היעלמותו המסתורית למעצר ממשלתי סיני ב-2018, בעודו מכהן כראש המשטרה הבינלאומית, הייתה הפגנה עוד יותר דרמטית של יכולותיה של סין להגיע לכל מקום.

במשפט שנמשך חצי יום בטיאנג'ין ביוני, מנג הודה בניצול הקרירה הארוכה שלו במשטרת סין לקבלת כסף ומוצרים בשווי2.1 מיליון דולר בשנים 2005-2017 בתמורה לטובות ההונאה שסידר. בתקופה זו הוא החזיק בסדרה של תארים רשמיים, כולל סגן שר לביטחון הציבור ומנהל המשטרה הימית.

גזר הדין שלו שהוכרז היום (ג') לא סיפק פרטים נוספים על השוחד או הטובות שהוא סידר. בית המשפט מסר כי עונשו הוקל בגלל הודאתו באשמה.

מנג נעצר כשהיה בביקור בית בסין בסתיו 2018. זמן קצר לפני היעלמותו הוא שיגר לרעייתו גריס מנג הודעת טקסט: "חכי לצלצול שלי" ואחריו אימוג'י של סכין קצבים. מנג אמרה כי היא הבינה שבעלה ידע שהוא בסכנה.

לא היה ברור איזה פרקליט ייצג את מנג מטעם בית המשפט. מנג, שקיבלה מקלט בצרפת (שבה ממוקם האינטרפול) יחד עם שני בניהם הקטנים של בני הזוג אחרי מעצר בעלה, לא הגיבה לפניות אליה. לפני כן היא אמרה שהיא סבורה כי בעלה הופלל.

מנג קיבל את ניהול האינטרפול כאשר בייג'ין הכפילה את מאמציה ללכוד פקידים ומנהלים סינים שנמלטו לחו"ל, כדי להימנע מהאשמות בשחיתות. לפני מעצרו מנג לא סיפק את ההתרעות של האינטרפול למשטרות ברחבי העולם לעצור נמלטים סינים במדינותיהם, מה שגרם לתסכול בבייג'ין, לפי מקורות יודעי דבר. האינטרפול לא הגיב מיד על הפרשה.

תצלומים שפורסמו על-ידי בית המשפט מראים את מנג, בן 66, עומד בארשת רצינית בין שני שומרים בית המשפט לשמיעת גזר הדין. שיערו, שהיה שחור כשהוא נעלם, נראה כעת אפור.