השלד שהכזיב: אחים נאוי צופה קיטון של כ-18 מיליון שקל ברווחיה בעקבות פסיקה בסוגיית קיזוז הפסדים

בית המשפט דחה את ערעור החברה, והיא עדכנה כי "לא תהיה רשאית לקזז הפסד הון ריאלי מני"ע" • מדובר בהפסדים צבורים של כ-154 מיליון שקל שהיו בשלד הבורסאי גולדן אקויטי, שאת השליטה בו רכשו האחים ב־2010

האחים נאוי / צלם: בן יוסטר
האחים נאוי / צלם: בן יוסטר

חברת האשראי החוץ-בנקאי אחים נאוי  צופה קיטון של כ-18 מיליון שקל ברווחיה לרבעון הרביעי של 2019. זאת בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב בסוגיית קיזוז הפסדים שנצברו בשלד הבורסאי אליו הכניסו בעלי השליטה בחברה, דורי ושאול נאוי את פעילותם בשנת 2011. בתשעת החודשים הראשונים של 2019, הרווח הנקי של אחים נאוי הסתכם בכ-61 מיליון שקל.

מעדכון שפרסמה אמש (ג') אחים נאוי עולה כי "החשיפה בגין עניין זה הינה רישום הוצאות מס בחברה בסך של כ-14 מיליון שקל", נוסף לחשיפה בגין ניצול נכס מס בחברה בת בהיקף של כ-4 מיליון שקל. זאת בהתאם להערכותיה הקודמות של החברה בנושא, שפורסמו בדוחותיה הכספיים. באחים נאוי ציינו עוד, כי "בשלב זה החברה לומדת יחד עם יועציה את פסק הדין ותבחן את המשך צעדיה", וניתן להעריך כי היא תערער על הפסיקה ותפנה לבית המשפט העליון בבקשה לדון בנושא.

עוד טרם התייחסותה של אחים נאוי לנושא, שפורסמה לאחר סיום המסחר אתמול, על רקע הדיווחים בתקשורת שיצאו כבר בשעות הצהריים אודות החלטת בית המשפט, מניית נאוי נחלשה כ-3.5%, אולם כבר היום החזירה את מרבית הירידות כשטיפסה בכ-2%. בסך הכול בשנה האחרונה קפצה המניה בכ-40% והיא משקפת כיום לחברה שווי של כ-880 מיליון שקל.

שווי זה משקף להחזקותיהם של המנכ"לים המשותפים בחברה, דורי ושאול נאוי, כל אחד עם כ-17% מההון, שווי של כ-150 מיליון שקל, ולבית ההשקעות אלטשולר שחם, עם החזקה של כ-26% מההון, שווי של כ-230 מיליון שקל.

רשות המסים: "עסקה מלאכותית"

לאחים נאוי ולרשות המסים יש כבר כמה שנים חילוקי דעות בעניין קיזוז הפסדים צבורים של כ-154 מיליון שקל שהיו בשלד הבורסאי גולדן אקויטי, שאת השליטה בו רכשו בשנת 2010 מידיו של אביחי סטולרו, עסקה שהושלמה בתחילת 2011. מדובר בהפסדים עסקיים מועברים בהיקף של 44 מיליון שקל, וקיזוז הפסדי הון מועברים בהיקף של 110 מיליון שקל.

אחרי הסכם חלקי שנחתם בין החברה לבין רשות המסים בשנת 2017 הגישו הצדדים כתבי טענות לבית המשפט. לטענת רשות המסים, רכישת השליטה בשלד הבורסאי הייתה "עסקה מלאכותית", ואילו לטענתה של נאוי, "רכישת השליטה אינה מהווה עסקה מלאכותית". כעת עדכנה נאוי, כי בית המשפט החליט "לדחות את הערעור שהוגש על ידי החברה" ולאשר את החלטת פקיד השומה "למנוע את קיזוז ההפסדים הצבורים על ידי החברה".

עוד ציינו בנאוי, כי "לאור ההחלטה, נכון למועד זה, החברה לא תהיה רשאית לקזז הפסד הון ריאלי מני"ע אשר נצבר בחברה עובר לעסקה ובגינו לא נרשם נכס מס בחברה".

אחים נאוי היא חלוצת פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב, וצמיחתה המהירה עודדה מתחרים נוספים להצטרף לזירת המסחר המקומי, רובם הגדול בדרך דומה - באמצעות רכישת שלד בורסאי. כיום נסחרות בבורסה כבר 11 חברות העוסקות באשראי חוץ-בנקאי, שתיים מהן באמצעות אג"ח.

עיקר הפעילות של אותן חברות מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

את שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 סיכמה אחים נאוי עם שיפור של כ-5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-114 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה לתקופה זו עלה בכ-6% והגיע לכ-61 מיליון שקל. יתרת תיק האשראי ללקוחות של החברה הגיעה לרמת שיא שהתקרבה ל-2.5 מיליארד שקל.