מסחר מקוון | בלעדי

רוצה להיות אמזון: סופר פארם מקימה פלטפורמת מכירות

הרשת מחפשת מנועי צמיחה חדשים לאור התחרות המחריפה בענף בישראל • סופר פארם כבר החלה לגייס עובדים למיזם ותגייס מוכרים מהעולם • המודל דומה לזה של אמזון, שיותר מ-60% ממכירותיה הן של צדדים שלישיים

האם סופר פארם רוצה להיות אמזון הישראלית? הרשת מקימה "מרקט פלייס", זירת מסחר מקוונת למוכרים מישראל והעולם, תחת השם "Super-Pharm Marketplace" - כך נודע ל"גלובס". מדובר בפלטפורמה שתתחבר לאתר המכירה שמפעילה הרשת כיום ותציע לצרכנים לרכוש מוצרים ממוכרים מישראל ומהעולם באופן ישיר. המוכרים, בדומה למוכרים צד שלישי באמזון למשל, יהיו אחראים על המגוון ועל השילוח, וסופר פארם תגבה מהם עמלה.

החברה תשקיע במהלך כמה מיליוני שקלים, בעיקר בפלטפורמה שתספק חברת מירקל ובקידום שלה. כמו כן, בדומה למערכות של שחקניות כמו אמזון, eBay, אליאקספרס ואחרות, המערכת תאפשר ללקוחות לכתוב ביקורות ולדרג כל מוצר לאחר רכישתו.

המהלך אמור לנצל את תנועת הלקוחות שנכנסים לאתר סופר פארם ולהציע להם מגוון שלא קיים בחנויות. בשלב הראשון מדובר יהיה במוצרים שתואמים לפורטפוליו שמחזיקה הרשת כיום, כלומר מוצרי בריאות, קוסמטיקה ותינוקות. עם זאת, בשלבים העתידיים צפויה זירת המסחר להתרחב גם לתחומים וקטגוריות שבהם סופר פארם לא פעלה מעולם, דוגמת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה או מוצרים לבית.

כל ספק שירצה למכור באמצעות הפלטפורמה יידרש לקבל אישור מצידה של סופר פארם, שתרכיב את התמהיל ותבחר מי הספקים שיפעלו בה. זירת המסחר של סופר פארם תציע תחת קורת-גג אחת גם מוצרים של מותגים בינלאומיים וגם של יצרני בוטיק קטנים מהעולם.

בימים אלה מגייסת החברה כוח-אדם שינהל את הפעילות הזו ויגייס מוכרים מהעולם שימכרו תחת הפלטפורמה לקהל הישראלי, ייצור עמם קטלוג עם המגוון הרלוונטי ומסגרת שכוללת סוגיות כמו מבצעים ושירות.

היתרון במכירה באמצעות מוכרים צד שלישי הוא היכולת להציג מגוון רחב של מוצרים, לצד הימנעות מהצורך להתעסק במלאים או להחזיק נדל"ן יקר על-מנת לאחסן אותם, כיוון שהמלאי והשילוח נתונים תחת אחריות המוכרים, וסופר פארם משמשת כמתווך שגוזר עמלה על כל עסקה.

כיום נתח המכירות של המוכרים החיצוניים באמזון עולה על נתח המכירות שלה באופן ישיר. ב-2018 הם היוו 58% מהמכירות. אמזון מגדירה את הפעילות הזו כשיטה יעילה למוצרים עם שולי רווח נמוכים יותר. 

כיום סופר פארם, בניהולו של ניצן לביא, היא הרשת הגדולה מסוגה בישראל ומונה כ-257 סניפים בפריסה ארצית עם מחזור מכירות שנתי של כ-5 מיליארד שקל. אולם בשנתיים האחרונות היא חווה שינויים בסביבה התחרותית שלה ופועלת לאיתור מנועי צמיחה חדשים גם בזירה הפיזית וגם בזירה המקוונת. זאת, בין היתר, בתחום מוצרי הטואלטיקה, על רקע העובדה ששופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל, רכשה רשת פארם משלה שפועלת בפורמט דומה, והן בשל התחרות מצידה של גוד פארם שבשליטת רמי לוי.

במקביל מושפעת סופר פארם מרפורמת השמיים הפתוחים שהגדילה את מספר הנוסעים לחו"ל, ובהתאם גם את מספר הביקורים שלהם בדיוטי פרי - וכך גם את היקפי הקניות שלהם בעיקר בתחום מותגי הקוסמטיקה.

בנוסף, צמיחת המסחר המקוון הגבירה את התחרות גם היא בתחומי האיפור והבישום. על הרקע הזה ביצעה סופר פארם מספר מהלכים כדי לתת מענה שיאפשר לה להציע בידול, בין היתר בדמות מעבר ליבוא מותגי קוסמטיקה באופן עצמאי, דוגמת מותג "טוני מולי" הקוריאני או "פיקסי" הבריטי.

כמו כן, סופר פארם פועלת בימים אלה להקים רשת חדשה תחת השם "דיילי", שבה תשווק לראשונה מזון טרי. הסניף הראשון של הרשת צפוי להיפתח במהלך הרבעון השני של 2020 במתחם הבורסה ברמת גן, וסניף נוסף צפוי לקום בעזריאלי שרונה בתל-אביב.