חובות | בלעדי

משרד התקשורת קבע שאקספון נדרשת לשלם מיליוני שקלים לבזק

לדברי המשרד, בזק ביצעה עבודות טכנאים לאקספון במסגרת השוק הסיטונאי שעליהם היא נדרשת לשלם בהתאם לתיק השירות. אקספון הבהירה שהיא מוכנה לשלם אך בהתאם למה שנקבע במקור בתיק השירות ולא לפי דרישות בזק. הנושא ככל הנראה הולך להכרעת בית המשפט

חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר
חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר

אחרי שנתיים של ויכוחים ובירורים, קובע משרד התקשורת שעל חברת אקספון לשלם מיליוני שקלים לחברת בזק עבור עבודות שהחברה בצעה עבורה במסגרת השוק הסיטונאי. מדובר על תשלום עבור התקנות שביצעו טכנאי בזק בבתי לקוחותיה של אקספון, ואקספון לא הייתה מוכנה לשלם בגינם בשל ויכוח על פרשנות לגבי על מה עליה לשלם. אקספון טוענת שסירובה לשלם נעוץ בשינוי המדיניות של המשרד וייקור התעריפים באופן חד צדדי לדעתה, ובאופן שמעורר תהיות על רקע מה שהתגלה בחקירות בזק ותיק 4,000.

מחירי התקנת טכנאי נקבעו עוד בתעריפון השוק הסיטונאי המקורי, ע"י אגף הכלכלה במשרד התקשורת בסיועו של פרופסור ראובן גרונאו.

כזכור במסגרת השוק הסיטונאי נקבע כי מפעילים שיחפצו בכך יכולים לקבל שירותי התקנת טכנאי בבית לקוח מבזק, או להפעיל מערך טכנאים בעצמן. היום ההתקנות המבוצעות בשוק הן תמהיל של התקנות שהמפעילים מבצעים בעצמם באמצעות מערך טכנאים עצמאי משלהם, ושירותי התקנה שהם רוכשים מבזק. אקספון אינה מפעילה מערך טכנאים משלה אלא רוכשת את כל שירותי ההתקנה מבזק.

אקספון טוענת כי המשרד תיקן את תיק השירות באופן שייקר את התשלומים לבזק. החברה הבהירה כי היא תהיה מוכנה לשלם רק בהתאם למה שנקבע במקור בתיק השירות, והיא רומזת כי העלייה בתעריפים שדורשת בזק לא התקבלה בצורה תקינה ומשום כך מסרבת לשלם.
המחלוקת גלשה למשרד התקשורת למסלול של יישוב סכסוכים בין מפעילים ולאחרונה נקבע על ידי המשרד שבחינת הנושא מלמדת שעל אקספון לשלם את הסכום בהתאם לדרישת בזק.

לעמדתה של אקספון להכרעת המשרד אין תוקף מחייב, ולכן למרות קביעת המשרד אינה מוכנה לשלם. בזק הבהירה שבכוונתה למצות את ההליכים כנגד אקספון ואינה מוכנה להמשיך ולספק שירותים למתחרותיה בשוק הסיטונאי מבלי שישלמו לה על כך. יש להמתין ולראות כיצד יגיב משרד התקשורת על התעלמותה של אקספון מהכרעתו, אך להכרעה זו יש חשיבות רבה גם אם העניין יתגלגל להליכים משפטיים, כפי שנראה שאכן יקרה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "לאחר בדיקה במסגרת צוות יישוב מחלוקות השיב המשרד לחברת אקספון כי עליה לשאת בעלות התשלום בעת קריאה לטכנאי בזק בהתאם לכללים הקבועים בתיק השרות".

בזק ואקספון סירבו להגיב.