מתח גבוה: הקופה החדשה של אאודי מצטרפת לטרנד הירוק

מכונית הקופה המרהיבה של המותג אאודי מצטרפת לטרנד הירוק עם גרסת פלאג-אין, שמתהדרת בנתוני פליטה וצריכה מזעריים • אבל מאחורי עור הכבש הירקרק מסתתר זאב רעב

מכוניות הפלאג-אין היוקרתיות נמצאות כיום על הכוונת של שלטונות המס בכל העולם. בישראל, למשל, ספג הפלח הזה בתחילת ינואר חבטה מהדהדת כשנקבעה תקרה בגובה של עד 75 אלף שקל על הטבת המס לרכבי פלאג-אין במקום הטבה בלתי מוגבלת.

גם מדינות כמו בריטניה, הולנד ואוסטרליה מצמצמות משמעותית את הטבות המס לפלח והאיחוד האירופי אוסף מידע על אופי השימוש ברכבי פלאג-אין, כדי להחליט האם להשאיר או לשלול מהם את הסטטוס הירוק.

מה שממקד את תשומת הלב של הרגולטור ברכבי הפלאג-אין הוא טווח אפשרויות השימוש במערכת ההנעה. כלומר, נהג מצפוני שמקפיד לטעון את רכבו לעיתים תכופות ולנהוג במצב חשמלי, אכן ישיג נתוני פליטה/צריכה מרשימים, שמצדיקים את ההטבות. מנגד נהג מצוי, שאצה לו הדרך, יכול להשאיר את כבל הטעינה של רכבו היוקרתי באריזתו המקורית וליהנות במשך שנים מרכב עתיר ביצועים אך מוטב-מס, למרות שרמת הזיהום שלו מקבילה לזו של רכב בנזין רגיל.

יצרני הרכב מתחו את החבל

יצרני הרכב, מצדם, יכולים לבוא בתלונות רק אל עצמם. בשנים האחרונות הם מתחו את החבל עם השקה של דגמי פלאג-אין עתירי כוח וביצועים שמציגים, על הנייר, נתוני פליטה/צריכה רשמיים שנמוכים מאלה של משפחתית היברידית צנועה.

קחו, למשל, את המפרט הטכני של A7 פלאג-אין החדשה. בצד האדום נמצא הספק משולב של 367 כוח סוס, תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. במקביל הצד הירוק מתהדר בצריכת דלק משוקללת רשמית של 52 קילומטר לליטר ופליטת CO2 של 44 גרם CO2 לקילומטר, נתון נמוך בהרבה משל קורולה היברידית, למשל.

העיצוב החיצוני של ה-A7 אפילו לא מנסה להתחנף לירוקים. זהו עיצוב מרהיב, עם אורך של כחמישה מטרים, פרופורציות יוצאות דופן וקווי מתאר שדי בהם כדי לעצור את התנועה. בגרסת הפלאג-אין, שמגיעה לארץ, העיצוב מקבל תגבור אגרסיבי בזכות חבילת "S ליין" ספורטיבית, שכוללת חישוקי 19 אינץ' בולטים עם צמיגים בחתך מזערי, בוכנות בלימה בצבע אדום, פגושים מונמכים ומודגשים, ועוד שלל סמלים ומאפיינים, שמדגישים את הקירבה המשפחתית לפורשה. בקיצור, אף אחד לא יחשוד שנהגי הפלאג-אין הזו מעבירים את זמנם בחיבוק עצים ואיסוף רשתות דיג נטושות.

גם תא הנוסעים זכה למנה גדושה של ספורטיביות בסיוע חבילת ה-S. צמד מושבי הספורט הקדמיים מציעים נוחות משובחת לצד תמיכה מלאה בגוף בעומסים של פניות מהירות, הריפוד התפור משובב עין, יש הגה וידית הילוכים ספורטיביים ועוד שלל פריטים קטנים ומשדרגי אווירה על פי מיטב המסורת של מחלקת הספורט של אאודי. כל העסק עטוף בחומרי דיפון מהטובים בתעשיית הרכב ובאיכות ייצור תואמת. כסטנדרט מקבלים גם חבילת גאדג'טים רצינית, שכוללת בין השאר מערכת בטיחות אקטיבית, שמגנה על הנהג מפני איומים ב-360 מעלות ומאפשרת לו להפקיד חלק נכבד ממטלות הנהיגה בידי המחשב.

כמו ב-A7 הרגילה, מערך הפיקוד כולל לא פחות משלושה מסכי LCD גדולים שמאורגנים בתצורה זהה לזו של שאר דגמי העילית של אאודי. המסכים מציגים את כל המידע שתרצו, או שלא תרצו, לקבל תוך כדי נהיגה אם כי אנחנו לא חובבים גדולים של ממשק המגע ושל הגודש החזותי, שגוזלים לא מעט תשומת לב בנהיגה. אפשר להתנחם בקיומה של סייענית אישית קולית שמאפשרת להפעיל פונקציות חיוניות רבות בפקודות קוליות.

כמו ב-A7 הרגילה, הספסל האחורי ימלא בקלות משימות שרד כמו שינוע נוסעים והפשרה היחידה של הפלאג-אין הוא תא מטען של 380 ליטר בגלל הבליטה המסיבית של הסוללה הנטענת.

עם כל כך הרבה סממני ספורט, שמקיפים את הנהג, התגובה להתנעה היא סוג של אנטי קליימקס. מערכת ההנעה מתעוררת לחיים בשקט מוחלט, כמו כל היברידית, וגם כאשר מנוע הבנזין פועל במלוא העומס הוא עדיין שומר על צליל שקט ותרבותי.

מכונת תענוגות שמעניקה מצפון נקי

לזכות מהנדסי אאודי ייאמר, שהם לא התייחסו בציניות לייעוד הירוק של הדגם. כשהסוללה טעונה במלואה - סיפור של פחות משלוש שעות בכל שקע ביתי - ועם רגל קלה על הדוושה הימנית, אפשר לצלוח יותר מ-30 קילומטר על חשמל בלבד בנהיגה שגרתית. בנהיגה במסלול שכולל פקקים, כביש מהיר וזחילה עירונית העברת הכוח בין החשמל לבנזין חלקה, והשגנו 28 קילומטרים לליטר בקלות.

אבל אל תתנו לעידון ולאלקטרוניקה להטעות אתכם. שילוב למצב התכנות הספורטיבי של המנוע/גיר, או הכבדה של הרגל על המצערת בכל מצב, רותמים את כל מקורות האנרגיה של המערכת לתכלית אחת: הדיפת הרכב קדימה.

לפרק התנהגות הכביש ניגשנו בחשש מה. ה-A7 קוואטרו הרגילה היא אחת ממכוניות הספורט-סלון המאוזנות והמהנות ביותר בהן פגשנו בשנים האחרונות אבל גרסת הפלאג-אין שלה שוקלת כ-2.14 טון לפני נוסעים ומטען, כמעט 300 קילו יותר מהגרסה הרגילה, ומתאפיינת בחלוקת משקל שונה.

אלא שכמה דקות על הכבישים הצדדיים והמתפתלים של הכרמל הספיקו כדי לפזר את העננה. הפלאג-אין עם חבילת ה-S ליין נותרה מכונת נהיגה מלוטשת ומרגשת. יש לה היגוי חד ומהיר, מתלי אוויר שתורמים לא רק לנוחות אלא גם לאיזון המרכב ואילו מערכת הקוואטרו ממשיכה להשלים ולשדרג את יכולות הנהג בתנאי נהיגה קיצוניים, ולא לאתגר אותן.

ה-A7 פלאג-אין היא מקרה קלאסי של וגר זאב עם כבש, או וגרו גרינפיס עם אופ"ק. זו מכונת תענוגות עתירת סטטוס, שמצליחה למלא בהצטיינות מכלול מגוון של מטלות. היא תעניק מצפון נקי וחיסכון בהוצאות לירוקים; ביצועים רציניים והתנהגות מלוטשת לחובבי ההגה; ועם תג מחיר של 495 אלף שקל, כמעט 100 אלף שקל פחות (בשקלול האבזור העודף) מגרסת השני ליטר הרגילה והחלשה יותר, זו גם תמורה מפתה לחובבי מקלטי מס.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו I8

780 אלף שקל עולה מכונית הספורט האקזוטית ב.מ.וו I8, שמשלבת מנוע טורבו-בנזין, מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם הספק משולב של 362 כוח סוס (4.4 שניות מאפס ל-100) בתוך מרכב עתידני ומרהיב עם דלתות מתרוממות. בחודשים הבאים יופסק ייצור הדגם ולהיצע היצרן צפויה להצטרף גרסת פלאג-אין של ב.מ.וו 840 גראן-קופה

פורשה פאנאמרה פלאג-אין

גרסת הפלאג-אין של הפאנאמרה היא הנמכרת ביותר בליין של מכונית הספורט-סלון הגדולה. היא משלבת מנוע 2.9 ליטר בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 462 כוח סוס. היא ניצבת על מתלי אוויר ממוחשבים ומציעה התנהגות של מכונית ספורט רצינית פלוס בונוס של מרווח רציני מאחור במחיר 769 אלף שקל.

וולוו S90 T8

450 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין T8 המאובזרת של מכונית הסלון הגדולה של וולוו. ההנעה כוללת מנוע שני ליטר טורבו, צמד מנועים חשמליים וסוללה בהספק כולל של 405 כוח סוס (אפס ל-100 ב-4.8 שניות). היא מסוגלת לנוע כ-50 קילומטרים על חשמל ומציע תא נוח. שוחרי הספורט יכולים להזמין אותה עם חבילת פולסטאר