פייסבוק צוללת במסחר המאוחר למרות שעקפה את התחזיות לרבעון הרביעי

למרות שעקפה את תחזית הרווח וההכנסות, הזינוק החד בהוצאות של פייסבוק בשנת 2019 כולה - לצד חולשה בשורת ההכנסות בצפון אמריקה, שמהוות כמחצית מהכנסות החברה - מפילים את המניה במסחר המאוחר

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Shutterstock
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Shutterstock

פייסבוק  דיווחה הלילה (ד') על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2019, ומנייתה צונחת במסחר המאוחר. יכול להיות שהצניחה של המניה נובעת מירידה בקצב הצמיחה של ההכנסות בארה"ב ובקנדה - ברבעון הרביעי הקצב עמד על 21.5%, לאחר שברבעון הקודם הן צמחו ב-27%, ובזה שלפניו ב-30%. ארה"ב וקנדה תורמות כמעט מחצית מכלל ההכנסות של פייסבוק, בעיקר מכיוון שההכנסות למשתמש גבוהות באופן משמעותי - 41.4 דולר בצפון אמריקה, כשהממוצע בעולם עומד על 8.5 דולרים בלבד.

סיבה אפשרית נוספת לאכזבה של המשקיעים נעוצה בשורת ההוצאות, שזינקו בשנה כולה ל-46.7 מיליארד דולר, עלייה של 51% משנת 2018. לעומת זאת, שיעורי הרווחיות של החברה צנחו מ-45% ב-2018 ל-34% בכל 2019. הגידול בהוצאות הוריד את שיעור הרווחיות התפעולית של החברה ל-42% ברבעון הרביעי של השנה, לעומת 46% ברבעון המקביל בשנה הקודמת. בסיכום שנתי שיעור הרווחיות התפעולית ירד ל-34% בלבד. חלק מההוצאות נבעו מגידול של 26% במספר העובדים, שהגיע לכ-45 אלף מועסקים ברחבי העולם.

בשורה התחתונה, הרווח למניה עמד על 2.56 דולר, מעט מעל ציפיות האנליסטים לרווח של 2.53 דולר למניה. הרווח הנקי של החברה עלה ל-7.3 מיליארד דולר, צמיחה של 7% לעומת הרבעון המקביל. בשורה העליונה, הכנסות החברה עמדו על 21.1 מיליארד דולר, מעט מעל הציפיות להכנסות של 20.9 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 25% לעומת הרבעון המקביל, וברבעון הרביעי ברצף שבה פייסבוק מדווחת על צמיחה של פחות מ-30%.

הכנסות פייסבוק בכל שנת 2019 הסתכמו ב-70.7 מיליארד דולר, צמיחה של 27% לעומת 2018. לעומת זאת, הרווח הנקי של החברה עמד על 18.5 מיליארד דולר בסוף השנה, ירידה של 16% לעומת שנת 2018 שהסתכמה ברווח נקי של 22.1 מיליארד דולר.

מספר המשתמשים הפעילים היומיים בפלטפורמה (DAU) עומד על 1.66 מיליארד עם צמיחה שנתית של 9%, לעומת ציפיות האנליסטים ל-1.65 מיליארד משתמשים יומיים. מספר המשתמשים החודשיים הפעילים (MAU) עומד ברבעון זה על 2.5 מיליארד, צמיחה שנתית של 8%, בהתאם לציפיות האנליסטים. ההכנסה הממוצעת למשתמש עומדת ברבעון זה על 8.52 דולר, מעל הציפיות להכנסה של 8.38 דולר למשתמש.

מספר המשתמשים היומיים בארה"ב ובקנדה צמח מ-189 מיליון ברבעון השלישי ל-190 מיליון משתמשים ברבעון הנוכחי, ומספר המשתמשים האירופאים עלה מ-288 מיליון ל-294 מיליון תוך רבעון. באזור אסיה-פסיפיק מספר המשתמשים היומיים עלה תוך רבעון מ-627 מיליון ל-641 מיליון.

ב"משפחת האפליקציות" של פייסבוק, שכוללת את פייסבוק, וואטסאפ, מסנג'ר ואינסטגרם, מספר המשתמשים החודשיים עמד על 2.89 מיליארד איש, לעומת 2.8 מיליארד ברבעון השלישי של השנה. הצמיחה מהרבעון המקביל בשנה שעברה עומדת על 9%. ההכנסה הממוצעת ממשתמש במשפחת האפליקציות היא 7.4 דולר, לעומת 6.5 דולר ברבעון המקביל לפני שנה.

אחת השאלות בה המשקיעים צפויים להתמקד בשיחת המשקיעים של פייסבוק הלילה היא האם החלטתה של פייסבוק שלא לפרסם מודעות בוואטסאפ שבבעלותה, ישפיעו לרעה על ההכנסות העתידיות של החברה. בנוסף, אנליסטים צפויים להתעניין במכירות מכשירי אוקולוס במהלך עונת החגים, בחקירת ההגבלים העסקיים של פייסבוק, בחדשות הנוגעות למטבע הקריפטו ליברה שהחברה מפתחת, ובתחרות מצד המתחרה הסינית טיקטוק.

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מסר כי "היה לנו רבעון טוב וסיום חזק לשנה, והקהילה והעסק שלנו ממשיכים לצמוח. אנחנו ממשיכים להיות ממוקדים בבניית שירותים שיסייעו לאנשים להישאר מחוברים לאנשים מהם אכפת להם".

בחודש יולי האחרון פייסבוק הסכימה לשלם קנס של 5 מיליארד דולר לרשות הסחר הפדרלית (FTC) בעקבות חקירה שהתמקדה בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה. החברה נמצאת במוקד ארבע חקירות של גופים שונים בתחום ההגבלים העסקיים בארה"ב.