נחתם הסכם הרפורמה בנמל חיפה: מענק פרישה בהיקף 2.7 מיליון שקל לעובד

אחרי שש שנות מו"מ נחתם ההסכם שפותח את הדרך למכירת החברה לידי משקיע פרטי, שעשוי להיות ממשלת סין • במסגרת תוכנית ההתייעלות, 200 מעובדי החברה יקבלו חבילת פרישה בתנאים אטרקטיביים במיוחד

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי שש שנות מו"מ: נחתם ההסכם לרפורמה בחברת נמל חיפה, במסגרתו יקבלו כ-200 מעובדי החברה חבילת פרישה בהיקף כספי של 2.7 מיליון שקל לעובד. ההסכם בין המדינה, חברת הנמל, ההסתדרות וועדי העובדים פותח את הדרך למכירת החברה לידי משקיע פרטי, שעשוי להיות ממשלת סין.

במעמד חתימת ההסכם נכחו הצדדים שהיו שותפים מובילים לגיבושו, בהם: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני, מנכ"ל הנמל מנדי זלצמן, מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט  המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות מאיר שמרה, המשנה לממונה על השכר אפי מלכין, מנהל רשות הספנות והנמלים יגאל מאור, יו"ר ההסתדרות בנמל חיפה משה מזרחי, נציגי הוועדים בנמל חיפה ונציגי משרדי האוצר.

בהתאם למתווה, שאושר בשבוע שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה, נמל חיפה יועמד למכירה למשקיע אסטרטגי, תוך מתן עדיפות למשקיע מתחום המכולות בשאיפה להגדלת היקף פעילות הנמל. במסגרת מתווה ההפרטה הוחלט גם כי הרוכש האסטרטגי ישקיע בהון החברה סכום של עד מיליארד שקל בפיתוח תשתיות הנמל כדי שיוכל להתחרות בנמל המפרץ הסמוך. נמל המפרץ, שיופעל על-ידי חברת SIPG הממשלתית הסינית, צפוי לגזול מעל 50% מנפח תנועת המכולות לנמל חיפה בשנה הראשונה להפעלתו.

ההערכות הן כי ממשלת סין תבקש לרכוש את השליטה גם בנמל חיפה על מנת לייצר סינרגיה בין הנמלים, כפי שעשתה בנמל פיראוס. בקרב העובדים יש תמיכה ברוכש סיני לאור ההנחה שהסינים פועלים ממניעים עסקיים טהורים.

במקום השני בהוצאות שכר מבין החברות הממשלתיות 

עובדי חברת נמל חיפה הם בעלי השכר הגבוה ביותר בחברות הממשלתיות ושכרם הממוצע הגיע ב-2018 ל-33,377 שקל לחודש. עלויות השכר הגבוהות ממקמות את חברת נמל חיפה במקום השני בין החברות הממשלתיות בהוצאות השכר שלה, המגיעות לכ-53% מסך מחזור המכירות. צעדי ההתייעלות המעוגנים בהסכם כוללים בין היתר, תוכנית פרישה מרצון ל-200 עובדי הנמל, אשר יוכלו לפרוש בתנאים אטרקטיביים במיוחד, ובהם תשלומי גמלה חודשים, מענקי פרמיה וחודשי הסתגלות. 30 עובדים יוכלו לפרוש כבר באופן מיידי. ההסכם מגדיר גם רשת ביטחון לתשלומי פרמיה. עובדי דור ב', שהתקבלו לעבודה עד 12 ביוני 2017, יהיו מוגנים מפני פיטורים קולקטיביים לתקופה של 10 שנים ממועד פתיחת התחרות.

מעבר לפרישה, חלו שורה ארוכה של צעדי התייעלות שסוכמו מול הסקטורים השונים ואשר יבטיחו הגברה משמעותית של התפוקות בנמל חיפה, ויאפשרו לחברת נמל חיפה לקלוט מטענים רבים יותר ללא צורך בהגדלת כוח האדם בחברה.

החתימה על הסכם הרפורמה היום מגיעה בהמשך לחתימה על הסכמי המעבר של עובדי מחלקת ים בנמל חיפה לחברת נמלי ישראל באוגוסט השנה, הסכמים שהסדירו את תנאי המעבר של עובדי מחלקת ים לחנ"י או לחברת בת, תוך מתן בלעדיות על פעילות מחלקת ים בכל המרחב הימי של מפרץ חיפה. ההסכם הנוכחי משלים למעשה את ההיערכות חברת נמל חיפה לתחרות עם תחילת פעילות נמל המפרץ המתוכננת לשנת 2021.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
 יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

במעמד החתימה על ההסכם השתתפו שותפים נוספים שליוו את התהליך, בהם: יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן , עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות וממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס וכן אוהד אלקבץ ועו"ד נועם ריף מטעם הממונה על השכר במשרד האוצר.

מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט: "החתימה על הסכם הרפורמה לצד האישור למכור את חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי, הם צעדים מבורכים שבהם להפוך את נמל חיפה לשחקן מרכזי בתחרות המשקית בנמלי הים במדינת ישראל. אני רוצה בראש ובראשונה לברך את עובדי חברת נמל חיפה בשיתוף הנהלת החברה שלאורך השנים פעלו לשמור על תפוקות גבוהות ולהביא את הנמל להישגים גדולים ואני בטוח שכך תעשו גם בעתיד".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "ההסתדרות תמשיך לפעול עד להשלמת הרפורמה גם בנמל אשדוד, דבר אשר יביא לשיפור השירות לציבור ולרווחיות של המשק כולו. הסתדרות הוכיחה גם הפעם כי היא שותפה אמיתית לרפורמות ולשינוים אשר יכולים לייעל את עבודת המשק".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי "מדובר בהסכם ייחודי בעולם של הפרטה. הבאנו את החברה והעובדים לפתחה של התחרות כאשר הם מוכנים יותר, חזקים יותר ונחושים להצליח".

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה אשל ארמוני אמר כי "החל ממחר בבוקר יכנסו לתוקף שורה של צעדי התייעלות שיבטיחו הגברה של התפוקות. עד סוף שנה זו צפויים לפרוש כ-30 עובדים ראשונים. אתגר גדול עמד בפנינו והצעד הראשון למימושו הושג".

מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן: "יחד עם היותנו מהמצטיינות בחברות הממשלתיות, בעוד כשלוש שנים נהיה חברה ב-DNA שונה מהותית".