פסגות: הירידות במחירי מניות ושותפויות הגז הטבעי מוגזמות

בבית ההשקעות מציינים שתי סיבות מרכזיות לירידות: חששות בשוק מירידת מחירים נוספת בסקטור הגז מעל לציפיות המוקדמות; והתרחבות השיח בישראל ובעולם בנוגע להגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות

מאגר הגז "לוויתן" / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
מאגר הגז "לוויתן" / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

סקטור הגז הטבעי בבורסה של תל אביב ממשיך לאבד גובה היום (ב'), על רקע המשך נפילת מחיר הנפט בעולם. יחידת ההשתתפות של ישראמקו , למשל, יורדת היום ב-1.7% ומשלימה צניחה של כ-15% מתחילת השנה, ומניית דלק קידוחים  יורדת ב-1.5% ומשלימה נסיגה של 13% מתחילת השנה.

"הירידות האחרונות במחירי מניות ושותפויות הגז הטבעי הנסחרות בתל אביב מוגזמות", כך כותבים כלכלני פסגות בסקירה שפרסם בית ההשקעות. בפסגות מציינים שתי סיבות מרכזיות לירידות: חששות בשוק מירידת מחירים נוספת בסקטור הגז מעל לציפיות המוקדמות; והתרחבות השיח בישראל ובעולם בנוגע להגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות.

בנוגע לחשש מירידת מחירים, בפסגות אומרים כי הצפי היה שחברת אנרג'יאן  (מפעילת מאגרי "כריש" ו"תנין"), שהחלה בשיווק במחירים נמוכים יותר, תעלה עם הזמן את המחירים לכיוון מחירי "תמר" ו"לוויתן". "כרגע נראה כי השוק צופה תמונה הפוכה ותחרות חזקה יותר בין שלושת המאגרים על חוזים חדשים וכן על היכולת של חברת החשמל לבצע רכש שאינו במסגרת Take Or Pay", מציינים בבית ההשקעות.

האנליסט נעם פינקו מפסגות מציין כי "מחיר הגז הנגזר כיום ממחירה של מניית ישראמקו בשוק הוא 3.7 דולר ליחידת אנרגיה, והוא נמוך מאוד ביחס לכל ההערכות, גם השמרניות ביותר". זאת, בעיקר מכיוון שבהיעדר מאגרים חדשים, צפויה תחרות פחות אגרסיבית בין שלושת המאגרים ("תמר", "לוויתן" ו"כריש") לקראת שנת 2025, בה סך הביקוש במשק צפוי להגיע לרמה של כ-18 מיליארד מטר מעוקב גז (BCM), לאחר סגירת תחנות הכוח הפחמיות, וחוזי היצוא צפויים להגיע לכ-10 BCM. כלומר, אומר פינקו, לאחר2025 הביקוש צפוי להתאזן פחות או יותר עם היצע שלושת המאגרים.

לגבי הסיבה השנייה - התרחבות השיח בישראל ובעולם בנוגע להגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות - מציינים בפסגות כי "הדבר מתבטא בזרימת כספים למניות האנרגיות המתחדשות ומתן מכפילים גבוהים לאלה, לעומת מכפילים נמוכים משמעותית לתחומי הדלקים הפוסילים. מבחינה ריאלית העניין מוביל לכך שהשימוש באנרגיות מתחדשות צפוי לגדול בעתיד על חשבון הגדלת השימוש בגז".

עם זאת, בהנחה שמשק החשמל של ישראל יעשה שימוש באנרגיות מתחדשות לצורך ייצור של כ-20% מסך החשמל בשנת 2030, עדיין צפויה הכפלה של כמות השימוש בגז טבעי במשק מכ-11 BCM בשנת 2019 לכ-22 BCM בשנת 2030.

"אנו משקללים כעת במודל שלנו מחירי מכירה נמוכים יותר בישראל מאשר הערכתנו בעבר, וכן מניחים קצב צמיחה נמוך יותר בביקוש לגז בשוק המקומי ואף ירידה בביקושים בטווח הרחוק", כותב פינקו.

ועדיין, כאמור, פינקו מעריך כי הירידות האחרונות בסקטור הגז מוגזמות ומציב מחיר יעד של 67 אגורות לישראמקו (גבוה ב-31% ממחיר יחידת ההשתתפות בבורסה), 10.8 שקל לדלק קידוחים (גבוה ב-42% ממחירה בבורסה) ו-3.1 שקלים ליחידת ההשתתפות של רציו  (גבוה ב-38% מהמחיר בבורסה).