המשרד להגנת הסביבה החל בהליך של אכיפה מינהלית נגד קידוח כריש

במשרד בודקים חשד כי אוניית הקידוח של אנרג'יאן הזרימה צמנט קידוח לים • הבדיקה נעשתה כחלק ממבצע בינלאומי שמוביל האינטרפול להידוק הפיקוח והאכיפה בסביבה הימית • המשרד להגנת הסביבה ביצע ביקורות ב-29 אוניות שפקדו את הנמלים בישראל

זיהום נפט בים / צילום: שאטרסטוק
זיהום נפט בים / צילום: שאטרסטוק

המשרד להגנת הסביבה החל בהליך של אכיפה מינהלית נגד אוניית הקידוח של אסדת הגז כריש-תנין, אותה מפעילה חברת אנרג'יאן. במשרד להגנת הסביבה בודקים חשד לחריגה מתנאים בהיתר ההזרמה לים, ובהם הזרמת צמנט קידוח לים. המשרד לא מסר פרטים נוספים בכדי שלא לפגוע בהליך, אך הדגיש כי בסיום הבדיקה יפורסמו מסקנותיו. 

הבדיקה של המשרד להגנת הסביבה מתבצעת כחלק ממבצע בינלאומי שמוביל האינטרפול, הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי, להידוק הפיקוח והאכיפה בסביבה הימית. 61 מדינות, בהן ישראל, ויותר מ-200 רשויות פיקוח ואכיפה לקחו השנה חלק בפעולה מתואמת וחוצת יבשות. בארץ הובילה את המבצע היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית. 

במסגרת המבצע העולמי בוצעו 29 ביקורות באוניות הפוקדות את הנמלים בישראל, ונמצאו 7 הפרות דין בהן, הזרמת שפכים לים וניהול לא תקין של ספרי שמן, ובעקבותיהן החל המשרד באכיפה פלילית. ב-2 אוניות נמצאו עבירות של ניהול רשלני של ספר שמן, אינדיקציה אפשרית לעבירות של הזרמת שמנים לים - המשרד פתח בשתי חקירות פליליות, באחת מהן הוגש כתב אישום. ב-5 אוניות נמצאו עבירות הזרמת ביוב לים. בחמשת המקרים העבריינים קיבלו ברירות משפט לפי חוק שמירת הניקיון, אלפי שקלים כל אחד (ברירת משפט נחשבת עבירה פלילית, שנגזר דינה באמצעות צו ברירות משפט).

בנוסף, ביצע המשרד 23 ביקורות במקורות יבשתיים המוזרמים לים תחת היתר הזרמה לים, ומתוכן נמצאה הפרה אחת שדרשה פעולת אכיפה מינהלית, נגד חברת בריטיש ישראל. במסגרת המבצע התגלתה הפרה של היתר ההזרמה לים, והמשרד להגנת הסביבה נוקט כעת בהליך אכיפה. גם במקרה זה לא נמסרו פרטים נוספים. בנוסף, בוצעו במסגרת המבצע 122 ביקורות ניקיון בחופים שבהן נמצאו 10 חופים מלוכלכים מאוד.

מתוצאות ראשוניות של מבצע האכיפה הבינלאומי עולה כי נחשפו בכלל המדינות יותר מ-3,000 עבירות שהתגלו במהלך 17 אלף ביקורות, שכוללות פעולות בלתי חוקיות שייצרו זיהומי ים קשים, ונתון זה ממחיש את ההיקף החמור של פשעי זיהום הים והחופים בכל העולם. במסגרת המבצע, ביצע המשרד להגנת הסביבה ביקורות באוניות, במתקני גז, במקורות יבשתיים ובחופים; בעקבות ההפרות שגילה, המשרד החל בהליכי אכיפה מינהליים ופליליים.

מחברת אנרג'יאן נמסר: "החברה פועלת מתוך כבוד מוחלט לסביבה הימית והחופית בכל מקום בו היא נמצאת. הצוותים המקצועיים של החברה עומדים בקשר יומיומי עם המשרד להגנת הסביבה ועם כלל הגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים, ונוהגים בהקפדה יתירה בנושאים אלה; החברה תמשיך לפעול בשקיפות בהתאם להנחיות הרגולטוריות ולסטנדרטים המחמירים ביותר".