ממשלת הודו מנסה שוב למכור את אייר אינדיה: 3.26 מיליארד דולר תמורת 100% ממניות החברה

הממשלה הגבילה את הגשת ההצעות לרכישת החברה עד לאמצע חודש מרץ • הפוקוס הוא על קונים מקומיים שיוכלו להמשיך ולהפעיל את החברה מהודו

מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק
מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק

למכירה מיד ראשונה: ממשלת הודו מכריזה (שוב) על מכירת אייר אינדיה. המחיר שדורשת ממשלת הודו על חברת התעופה המפסידה שבבעלותה הוא 3.26 מיליארד דולר.

גם בשנה שעברה ניסתה ממשלת הודו למכור את רוב המניות (76%) של חברת התעופה שבבעלותה, אולם הקונים לא הגיעו, ייתכן שלאור מתווה המכירה שהוצע בשעתו, להיכנס כשותפה עם הממשלה שרצתה לשמור על 24% ממניות החברה בידיה. כעת הממשלה ההודית רוצה למכור את 100% ממניות החברה.

אייר אינדיה מחזיקה בצי של 146 מטוסים, מתוכם 56% בבעלותה. אייר אינדיה מפעילה טיסות בתוך הודו ובקווים הבינלאומיים, כשהיא מתמודדת בתחרות עצומה עם שחקניות לואו קוסט. לאייר אינדיה יש מותג לואו קוסט בשם אייר אינדיה אקספרס. באמצעות שני המותגים, מחזיקה אייר אינדיה בנתח של 12% מהפעילות הפנים-ארצית בהודו.

החברה, שמעסיקה כ-14 אלף עובדים קבועים וזמניים, מציגה נתונים כספיים הפסדיים וחובות שמוערכים בהיקף של 8 מיליארד דולר. הקונים, לפי הצעת ממשלת הודו, ישלמו 3.26 מיליארד דולר שיקוזזו מהחוב. העסקה כוללת גם את מותג הלואו קוסט של אייר אינדיה וגם 50% מחברה נוספת שבבעלות משותפת של אייר אינדיה וסינגפור איירליינס, AISATS - חברה המעניקה שירותי קרקע בנמלי תעופה בהודו.

הממשלה הגבילה את הגשת ההצעות לרכישת החברה עד לאמצע חודש מרץ. הפוקוס הוא על קונים מקומיים שיוכלו להמשיך ולהפעיל את החברה מהודו, כשבמקרה שחברת תעופה זרה תתעניין ברכישת אייר אינדיה, היא תוכל לרכוש 49% ממנה, כך לפי פרסומים ב"פייננשל טיימס".

אייר אינדיה מתמודדת עם הפסדים שהולכים ומעמיקים. את שנת 2019 היא סיימה עם הפסדי שיא. התחרות הקשה בהודו הובילה בשנה שעברה לקריסת המתחרה, חברת התעופה ההודית ג'א איירוויז שפשטה את הרגל באפריל 2019. מכירת אייר אינדיה שנמצאת בבעלות ממשלתית היא חלק מתוכנית הפרטה של כמה גופים ציבוריים, שבאמצעותם תנסה ממשלת הודו לגייס סכום של כ-15 מיליארד דולר.

בתוך כך, השבוע, במעמד חגיגות יום העצמאות של הודו, הכריזה אייר אינדיה כי תגדיל את תדירות טיסותיה בקווים מתל-אביב לדלהי. מ-1 באפריל החברה תציע 6 טיסות שבועיות מנתב"ג, לעומת 5 טיסות כיום.

אייר אינדיה החלה לטוס לישראל לפני שנתיים בתדירות של 3 טיסות שבועיות, ובתוך שנתיים הכפילה את מספר הטיסות ל-6 טיסות שבועיות. כניסת אייר אינדיה לקו ישראל-הודו שבו פעלה בבלעדיות אל על (שטסה למומבאי) שינתה את חוקי המשחק, היות שאייר אינדיה היא חברת התעופה הראשונה שטסה לישראל מעל המרחב האווירי של ערב הסעודית. המסלול הזה מקצר את הדרך בכשעתיים, והוא הצליח להרגיז מאוד את אל על, שטענה לאפליה בחסות המדינה, משום שלחברת התעופה הישראלית אין אישור דומה, והיא נאלצת לערוך מעקף בדרך ליעדים באסיה, מעקף שמאריך את זמן הטיסה ומייקר אותה.

ב-2019 טסו עם אייר אינדיה בקווים מנתב"ג 102 אלף נוסעים (הלוך ושוב), עלייה של 76% לעומת 2018, אז הטיסה אייר אינדיה כ-58 אלף נוסעים (הלוך ושוב). מספר הנוסעים הישראלים שטסו להודו (הלוך ושוב) הסתכם ב-2019 ב-163 אלף נוסעים: כ-52 אלף נוסעים טסו עם אל על למומבאי (ירידה של 10% לעומת 2018), והשאר טסו עם ארקיע בטיסות לגואה ולקוצ'ין.