גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארוחת הערב הבריאה של מקימת חוג הידידים של מרכז פרס לשלום וחדשנות

יונה ברטל, מי שעבדה לצדו של פרס 22 שנה וישבה במאות ארוחות פרוטוקול מוקפדות, מארחת את החברות לארוחת ערב בריאותית, אחרי שכבר גייסה אותן לטובת המרכז: "כל אחת במגרש שלה עושה תיקון עולם"

יונה ברטל / צילום: רמי זרנגר , גלובס
יונה ברטל / צילום: רמי זרנגר , גלובס

"אופטימיים ופסימיים מתים אותו דבר, אבל חיים אחרת". המשפט הזה של הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל ישוב ויעלה במהלך הפגישות עם יונה ברטל, מי שעבדה לצדו במשך 22 שנה, והקימה לאחרונה את חוג ידידי מרכז פרס לשלום. ביחד עם אפרת דובדבני, מנכ"לית המרכז, הן דואגות להעמיק את היסודות של החזון האופטימי ולהעלות אותו על פסי הקידמה והטכנולוגיה. "לפני ארבע שנים הונחה אבן הפינה למרכז פרס לחדשנות - המקום שבו מוצגים ההישגים וההמצאות הישראליים, מהטפטפות ועד הדיסק און קי".

ברטל מונעת בטורבו. רק תנו לה לדבר על מורשת פרס, על הפעילות של המרכז, על האנשים המשובחים שמצטרפים למסע להנחלת המורשת. נפגשנו בביתה ברעננה, לארוחת ערב שערכה לנשים הקרובות לליבה.

בכניסה לבית תלוי קולאז' תמונות שלה עם הנשיא לשעבר, הנה היא מחובקת עם קלינטון, מרכינה ראש מול האפיפיור, לוחצת יד לנשיא לשעבר אובמה. השולחן ערוך באלגנטיות של מי שישבה במאות ארוחות פרוטוקול מוקפדות. על כל צלחת הונח שקיק מטבעות שוקולד עם תווית פלסטיק שהודפסה על ידי הבן של ברטל, בכל זאת הצדעה לחדשנות טכנולוגית.

"פרס מיצב את הנשיאות הכי גבוה", אומרת ברטל, "הייתי איתו 24/7 ולקחתי על עצמי את כל המעטפת, הניהול היומיומי. העפתי את הנוהג הקלוקל לאכול בורקסים, ובטרקלין תמיד היו פירות חתוכים, אגוזים ותמרים. זה היה כל כך מוצלח שביבי הציע לאמץ את זה גם לישיבות הממשלה - וגם שם העפתי להם את כל המשקאות המוגזים והפיתות לטובת מים, יוגורט, פירות".

ופרס היה ממושמע? עם אפס חטאים?
"הוא היה מודע. הוא היה נשקל בכל בוקר, ברגע שהעלה במשקל, הוא דילג על ארוחה".

לפני שלוש שנים, לאחר מותו של פרס, החליטה להקים אגודת ידידים שתקדם את פעילות המרכז כנושא דגל החדשנות. "חדשנות לבדה יכולה ליפול לידיים הלא נכונות ולהיות הרת אסון. זה חייב להיות ביחד עם ערכים. בשנים שעבדתי לצדו יצרתי נטוורק גלובלי, עם שדרה רחבה של חברים, וכשפניתי אליהם בעניין האגודה - כולם התגייסו מיד". את מרכז החדשנות היפהפה תכנן האדריכל מסימיליאנו פוקסס האיטלקי ביחד עם האדריכל יואב מסר הישראלי. חמש קומות בגבעת עלייה ביפו, מול הים.

היא גייסה לשורותיה את הצמרת העסקית, סגול, פדרמן, אקירוב, אנג'ל ועוד רבים. לפני חודשיים הקימה את הסניף הבריטי: "אני מאמינה שבשנה הקרובה נפתח סניף גם בצפון אמריקה".

ברטל, קטנה וקוקטית, מטופחת ונמרצת, מקפידה על הדברים הקטנים ומיומנת בכישורים חברתיים מתקדמים, משהו שאתה לומד אחרי שנים של התחככות בסגל דיפלומטי. היא מציגה את האורחות, מציצה לתנור, דואגת ששירי בתה והכלה עדן (שנשואה לבנה דור) ימזגו פרוסקו מבעבע, שולפת מהמדף את הספר האחרון של האורחת גליה לפידות. מכאן היא מראה לי ברכה שכתב לה פרס, משתיקה את המוזיקה בפקודה לאלכסה, ובחן רב מדלגת בין כולן, מחמיאה ומתעניינת.

כל האורחות שכינסה ברטל חברות בכמה עמותות, תורמות ומקדמות אג'נדות חברתיות. באלגנטיות הן מתחמקות משאלות על כסף, ומעדיפות לדבר על המפגשים עם ישראל השנייה, על שינויים קטנים שהן מצליחות לחולל בעמותות שהן שותפות בהן. כולן מודות שליונה לא אומרים 'לא', ולכן התגייסו לאגודת הידידים. מתיישבות בחופשיות: הפסלת מיכל פורר ויו"ר אגודת הידידים של תיאטרון הקאמרי; הניה נור מחברת הפרסום והשילוט, עתליה שמלצר (בעלי קבוצת שלמה סיקסט שמעסיקה כיום למעלה מ-5,000 עובדים); הפסיכולוגית השיקומית דליה נאמן (לאחרונה הצליחה להוביל להתמחות סטאז'ר עם שיתוק מוחין); המשוררת גליה לפידות, בת שבע בובליל (מבעלי רשת קלאב הוטל); יעל ביבי, יועצת התקשורת; ואפרת דובדבני, מנכ"לית מרכז פרס לשלום ("אנחנו אחיות בדם").

"מעולם לא חשפתי את ביתי בפני התקשורת", פותחת ברטל בפתוס, "אבל כולכן כאו חברות ושותפות לדרך. כל אחת במגרש שלה עושה תיקון עולם, ואני מאמינה שביחד נוכל ליצור פה מקום מדהים. אגודת ידידים זה לא מפגש של קפה ומאפה".

מה את בעצם מצפה מהן?
"לקדם רעיונות. אין כמו מראה עיניים. אנחנו תחת מתקפת BDS וכל מי שמגיע למרכז ורואה את חזון הסטארט-אפ ניישן של פרס, מושפע מזה. כל משתתפי האירוויזיון היו במרכז, אחרי שניסו להניא אותם מלהגיע לתחרות בארץ. אבל הם באו, וראו שהמציאות אחרת. אני מאמינה בחוגי ידידים, בלעדיהם לא הייתה תרבות בארץ. הם מגייסים כסף ולבבות כדי לקדם דברים טובים".

הביוגרפיה של ברטל שזורה בשליש האחרון של חייו של פרס - כנשיא וכמדינאי שלא נח לרגע. הטמפרמנט הזה דבק בה. "כולם ביקשו לפגוש אותו, האפיפיור זימן אותו לשיחה על הרעב בעולם, מסי הגיע לשחק כדורגל עם ילדים פלסטינאים ויהודים, וגם הנסיך וויליאם, ליוויתי אותו לפגישות חשאיות בכל העולם".

תפריט דל בשומן ונתרן

מרקיות קטנות עם מרק פטריות סמיך, להלן הנזיד, מחממות את הלב. ברטל, משל הייתה דיאטנית מוסמכת, מעודדת אותנו: התפריט היום דל בשומן, דל בנתרן, בריא וחלבי, עם הרבה תבלינים טריים, שפע ויטמינים, אבץ ומינרלים חיוניים. תשכחי מפחמימות ריקות, אני מהרהרת, ומהר מאוד מגלה שאפשר ליהנות בלי. התפריט (במסגרת) נראה כמו טייק אוף על אייל שני. המנות הראשונות עולות על השולחן, הכול מדוד ומזמין אכילה מרוסנת. הקפרזה הקלאסית של עגבניות־מוצרלה־בזיליקום מקבלת פיתוח חדשני עם זילופי שמן כמהין ארומתי, ולצדו סלטים בריאים, טריים ופטריוטיים, יבול מקומי.

מנות עיקריות: דג ים בתנור, דלעת ערמונים ממולאת באורז ופטריות, מנה מצוינת במיוחד ממתכון של הבת שירי, מנה עדינה של בצלים ממולאים בדגנים ועשבי תיבול, לחמניית כוסמין קלילה.

הקינוחים כבר מוגשים בסגנון חופשי, צלחת פורחת של פרוסות אננס טרי, שלא יחסר אבץ, עם זילוף אלכוהולי של קוניאק רמי מרטן, ושבבי מרציפן דקיקים שהיד מנקרת בהם בחוסר נימוס שעוד יכול לעורר משבר דיפלומטי. יופי של מנה. הטראפלס הנפלאים של הכלה עדן המהנדסת, שיש בהם טחינה ומאובקים בקקאו, נחטפים, ולכולן בקושי נשאר מקום לעוגת הגבינה.

מתכונים

ערמוני עדן

מרכיבים
5 דלעות ערמונים קטנות ועגולות
למלית: סלסלת פטריות יער טריות / 2 שיני שום / 100 גרם ערמונים קלופים קלויים / כוס וחצי אורז בסמטי / 2 כפות רוטב סויה / כף דבש / כפית שטוחה מלח / קורט פלפל לבן / שמן זית כתית מעודן

אופן ההכנה
חוצים את הדלעות ומנקים את הגרעינים עם כף בעדינות. מתיזים עליהן שמן זית ואופים בתנור מחומם לֿֿ-200 מעלות, 35 דקות. קוצצים את הפטריות.

מכינים את האורז עם כל התבלינים ו-2.5 כוסות מים רותחים. מקפיצים את הפטריות עם מעט שמן זית ובצל ומוסיפים לאורז.
כשהתערובת מתקררת מעט, ממלאים הדלעות ומכניסים לתנור לעוד 10 דקות.

דלעת ערמונים ממולאת / צילום: רמי זרנגר, גלובס

סלט מתנה

מרכיבים 
ראש כרוב קצוץ / קופסה של גרעיני רימון / 5 כפות גרעיני חמניה / מיץ מ-2 קלמנטינות / מלח גס / פלפל לבן.

אופן ההכנה
מערבבים את כל המרכיבים, מכניסים למקרר לחצי שעה. מגישים.

סלט מתנה / צילום: רמי זרנגר , גלובס

ביסקוטי בריאות

מרכיבים
350 גרם קמח / 1 כפית אבקת אפייה / 1/2 כפית סודה לשתייה / 1/2 כפית מלח דק / 3 ביצים L / 200 גרם סוכר לבן / 2 שקיות סוכר וניל / 2 כפות ליקר / 100 גרם חמוציות / 100 גרם פקאנים / 100 גרם אגוזי לוז

אופן ההכנה
מחממים תנור ל-170 מעלות. מנפים יחד את החומרים היבשים לקערה. בקערה שנייה טורפים את הביצים עם סוכר, סוכר וניל וליקר. יוצקים את הנוזלים לקערה עם החומרים היבשים ומערבבים לקבלת בצק דביק. מערבבים פנימה את האגוזים והשקדים.
בידיים רטובות יוצרים 2 נקניקים באורך כ-30 ס"מ. מניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה ואופים 30 דקות, או עד שהכיכרות זהובות ויציבות למגע. מצננים לגמרי. אל תדלגו על שלב הצינון - אחרת הכיכרות יתפוררו ויהיו קשות מאוד לפריסה. אפשר אפילו לחכות ליום המחרת כדי להמשיך את ההכנה.

פורסים בסכין לחם לפרוסות דקות ומניחים על רשת. מחזירים לאפייה נוספת לייבוש, בחום של 140 מעלות למשך 25 דקות, עד שהפרוסות יבשות לגמרי.

מצננים לחלוטין ומגישים עם כוס קפה ליד, לטבילה.

טראפלס חיזוק

מרכיבים
2 חפיסות שוקולד מריר 85% / כוס טחינה גולמית / כף דבש

אופן ההכנה
ממיסים את השוקולד במיקרו בפולסים של 30 שניות. מערבבים היטב עם הטחינה והדבש. מעבירים את התערובת לתבנית מרופדת או לתבנית סיליקון פרליני שוקולד, ומקפיאים לפחות לשעתיים.

מפזרים מעל קקאו בנדיבות.

ביסקוטי, תמרים ממולאים וטראפלס חיזוק / צילום: רמי זרנגר, גלובס

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום