גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נציגת המפלגה השמרנית: נוחות לצד תמחור אגרסיבי ב-SUV של לקסוס

לקסוס תעלה בשנים הקרובות על מסלול חשמלי, אבל בינתיים היא מוצאת זמן לשדרג את ה-SUV ההיברידי הגדול שלה ● המודל המחודש מציע תא נוסעים מפנק, נוחות מרשימה ותמחור אגרסיבי אך אינו מיועד לנהגים בעלי שאיפות ספורטיביות

בתחילת החודש ספג המותג לקסוס נזיפה חמורה מגופי הצרכנות בנורבגיה. הנורבגים, שרגישים כיום לכל נושא הרכב החשמלי, טענו כי הסלוגן "היברידיות בעלות טעינה עצמית", שמלווה את הדור הנוכחי של היברידיות מבית לקסוס, "יוצר מצג שווא של מכוניות שטוענות את עצמן וממחזרות אנרגיה בדרך מסתורית. זאת בשעה שבפועל את הטעינה מבצע מנוע בנזין".

לקסוס טוענת כי ההגדרה מדויקת, אבל לא קשה להבין מהיכן מגיעה אותה נזיפה. קבוצת טויוטה בחרה להתעלם בעשור האחרון מטרנד הפלאג-אין ברכבי יוקרה ושמרה אמונים להנעה ההיברידית המוכרת. בדיעבד זו הייתה טעות אסטרטגית וכיום, אחרי שדגמי הפלאג-אין כבשו 75% מהשוק, מנסה לקסוס "להפוך לימונים ללימונדה" וטוענת, שהיברידיות שלה, בניגוד למתחרים, אינן תלויות בשקע חשמלי חיצוני כדי להיות ידידותיות לסביבה.

דוגמה טיפוסית היא ה-SUV דגם RX של לקסוס, שעבר לאחרונה שדרוג מקיף. ספק אם תבחינו במתיחת הפנים החיצונית שעבר הרכב, בכל זאת יש כמה כאלו: התצורה הגיאומטרית של שבכת הגריל הענק של לקסוס השתנתה במעט, פנסי החזית הוחלפו ביחידות היי-טק קטנות וחכמות כמו אלה של סדרת ה-LC, וחדי עין יבחינו בשינויים קלים בפגושים, בפנסים האחוריים וכך הלאה. בסך הכל העיצוב ממשיך למלא היטב את תכליתו - להראות אתלטי, "טכנולוגי" ומזוהה מידית עם המותג.

יש משהו מאוד "רוחני" ומרגיע בתאי הנוסעים של כל דגמי לקסוס, וגם בתא של ה-RX. אולי זו ההקפדה האובססיבית על הפרטים הקטנים ביותר בעיצוב; אולי אלה חומרי הדיפון הרכים והחושניים, שעוטפים כמעט כל פינה גלויה ויוצרים אווירת "זן"; או בידוד הרעשים המוחלט, שביחד עם האופי החרישי מלכתחילה של מערכת ההנעה, מותיר את המולת העולם החיצון מחוץ לדלתות; או המושבים שמערסלים ברכות את החוליות השחוקות.

כך או כך, התא הוא של ה-RX - מסוג המקומות שנכנסים אליהם יגעים ועצבניים מעמל היום ויוצאים אחרי 300 קילומטרים של פקקים כמו אחרי ביקור בספא.

את שלוות הזן מפר רק מסך המולטימדיה הענק, שנוסף לחלק העליון של עמדת הפיקוד ומציג מערכת תפריטים חדשה וידידותית יותר לתפעול מאשר בדור היוצא. מערך הפיקוד נוח לקריאה, אבל ראוי היה שלקסוס תפתח עבור מאותגרי-קשב סיוע קולי נוסח "אלקסה", כמו אצל הגרמניות.

המודל המחודש סוגר גם כמה פערים קריטיים במערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) ומציע דור חדש של בקרת שיוט סמי-אוטונומית, בלימה אוטונומית משודרגת ושלל חיישנים היקפיים. מרווח הפנים נותר ללא שינוי, ולמרות בסיס גלגלים מתון יחסית יש מרחב מכובד לשלושה מבוגרים מאחור. נפח תא המטען מתחת לממוצע בפלח - בעיה מוכרת בהיברידיות - ומסתפק ב-453 ליטרים. מי שירצה מרחב הטענה משופר יצטרך להזמין את גרסת הבנזין.

לקסוס 2020

למרות המשקל הכבד

מכונית המבחן שלנו צוידה בהנעה היברידית, שהיא המיינסטרים של לקסוס RX בישראל. המערכת כוללת מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי בעל מומנט גבוה וסוללה נטענת "עצמית".

המערכת לא עברה שינויים מהותיים לעומת המודל היוצא, וההספק עדיין 313 כ"ס. זה נתון מכובד בהחלט, אבל צריך לזכור שהוא רתום למשקל עצמי של קצת יותר משני טון. במצבי התכנות החסכוניים, ברירת המחדל היא העברת כוח חלקה ושקטה ומנוע הבנזין מתנתק ומפנה את הבמה למנוע החשמלי עם כל הרפיה קלה מדוושת התאוצה, כולל בעת שיוט על הכביש המהיר.

מצב התכנות הספורטיבי משחרר את מנוע ה-V6 הבריא מחגורת הצניעות הירוקה ומעלה זיכרונות מעידן כמעט נשכח של מנועי גדולי נפח, שחביבים במיוחד על האמריקאים. במצב הספורט נרתם גם המנוע החשמלי החזק לסיוע והכלי שועט קדימה, במישור ובעליות, בקצב מכובד בהחלט בהתחשב במשקל.

מהנדסי טויוטה ממשיכים לשמור אמונים לתיבה אוטומטית רציפה, ולמרות שזה לא הפתרון הכי שקט ומעודן תחת עומס של האצה מלאה, חייבים להודות שהתיבה הספציפית הזו תפורה היטב לאופי העברת הכוח של ההנעה ההיברידית.

מי שייתן עדיפות לביצועים על פני החיסכון, יתקשה להתקרב לממוצע הצריכה המוצהר של כ-17 קילומטר לליטר. עם רגל כבדה לא חילצנו מה-RX יותר מ-11 קילומטר לכל ליטר.

מיועד לשוק האמריקאי

שוק היעד העיקרי של לקסוס, ושל ה-RX בפרט, היה ונותר השוק האמריקאי. בשנה שעברה עלו על כבישי ארה"ב למעלה מ-111 אלף יחידות חדשות מהדגם הזה - בערך פי 12 ממכירות ה RX בכל אירופה באותה שנה. אין זה מפתיע, שהשלדה מכוילת על פי טעמם של הלקוחות בארצות הברית. לקסוס אמנם טוענת, שבמודל 2020 הוקשחו המתלים ובולמי הזעזועים ושופר ההיזון החוזר של ההיגוי, אבל זה עדיין כלי שמציב את הנוחות והבידוד בראש סדר העדיפויות ומצויד במתלים רכים יותר מאלה של המקבילים הגרמנים.

המשמעות היא נוחות נסיעה מצוינת על השיבושים של האספלט הישראלי החורפי, במחיר של נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות ותנועה גלית של המרכב בעת מעבר על שיבושים במהירויות גבוהות. אם מוסיפים לכך היגוי לא חד במיוחד, ובלמים שדורשים הסתגלות בשל מערכת מחזור האנרגיה, מקבלים רכב שמתוכנן עבור מי שכבר עבר את שלב שאיפות הנהיגה הספורטיבית בחייו.

מי שיתעקש לקבל SUV ספורטיבי מבית לקסוס יוכל להזמין את חבילת ה-F-SPORT האופציונלית, שמגיעה עם שלדה מוקשחת וספורטיבית. אבל מספר הלקוחות שמזמינים את האופציה הזו בישראל שואף לאפס.

ה-RX לא נהנה מהטבת המס ההיברידית, ולפיכך כשטיפסו מחירי דגמי הפלאג-אין המתחרים בינואר בעקבות שינוי המס הוא דווקא זכה לשיפור מעמדו התחרותי. במחיר שמתחיל ב-350 אלף שקל לדגם הטורבו ו-420 אלף שקל לדגם ההיברידי, ובהתחשב במוניטין של המותג, ל-RX יש עדיין בשרוול לא מעט קלפים שיווקים.

ובכל מקרה, הנורבגים יכולים להירגע. הסלוגן הפרובוקטיבי של "טעינה עצמית" עתיד להיעלם בקרוב במקביל לתחילת השיווק של דגמים חשמליים נטענים חיצונית מבית לקסוס, שיצעידו את המותג לעידן חדש. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5 פלאג-אין 2020

600 אלף שקל עולה כיום גרסת הפלאג-אין X5 של ה-SUV המפואר לבית ב.מ.וו. המנוע הוא עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, וביחד עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה מייצר הספק משולב של 394 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות. תא הנוסעים עמוס טכנולוגיות מתקדמות והממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים.

אאודי Q7 פלאג-אין 2020

אאודי Q7, שעברה לאחרונה חידוש מקיף, מוצעת באירופה עם שתי גרסאות היברידיות על בסיס מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק - האחת עם 376 כ"ס והשנייה עם 449 כ"ס. שתיהן מסוגלות לנוע כ-50 קילומטר על חשמל בלבד ומשיגות ביצועים מרשימים לצד חיסכון. המחיר בארץ טרם פורסם.

וולבו XC90 T8

540 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין הייבריד של קרוס-אובר הדגל השבדי. מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, בשילוב שני מנועים חשמליים, מייצר הספק משולב של 407 כ"ס ומסוגל להאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ולנוע כ-55 ק"מ על חשמל בלבד. הרכב מגיע ברמת גימור מפוארת.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין