קמפיין יהודי נגד ברני סנדרס בעקבות התחזקותו בסקרים

קבוצה דמוקרטית פרו-ישראלית מימנה תשדיר בחירות קשה נגד סנדרס, שאינו נוגע כלל במדיניותו של המתמודד נגד ישראל • בפלח המתון במפלגה הדמוקרטית מודאגים מעלייתו המהירה של המתמודד הסוציאליסטי • הוא מוביל בסקרים באייווה, שבה יערך הסבב הראשון של הבחירות המקדימות בשבוע הבא

ברני סנדרס / צילום: רויטרס
ברני סנדרס / צילום: רויטרס

מלחמת אזרחים מתנהלת במפלגה הדמוקרטית בעקבות התחזקותו של ברני סנדרס, הפוליטיקאי היהודי שמגדיר עצמו "סוציאליסט דמוקרטי", במדינות אייווה וניו-המפשיר, שבהן ייערכו בשבוע הבא שני הסבבים הראשונים של הבחירות המקדימות במפלגה. אחד מהסימנים המובהקים של המלחמה הזו הוא קמפיין ראשון מסוגו ויחיד במינו: ארגון יהודי דמוקרטי נגד מתמודד יהודי דמוקרטי.

על פי נתוני מיצוע הסקרים באתר הבחירות (Real Clear Politics (RCP, נמצא סנדרס במקום הראשון במידרג המתמודדים באייווה עם שיעור תמיכה של 23.8% בהשוואה ל-20.2% לג'ו ביידן, שנמצא במקום השני. במדינת ניו-המפשיר מוביל סנדרס בהפרש גדול הרבה יותר: 26.3% לעומת 16.8% לביידן.

נתונים אלה מדאיגים את צמרת המפלגה הדמוקרטית ואת הפלח המתון של המפלגה. החשש הוא, שניצחון של סנדרס בבחירות המקדימות בשתי המדינות האלה יתן לו תנופה אדירה להמשך הקמפיין ואולי יזניק אותו למועמדות המפלגה. הממסד הדמוקרטי חרד, שהמועמד לנשיאות סנדרס יפחיד את הבוחרים האמריקאים. הקמפיין של דונלד טראמפ יהלום בו בתשדירי בחירות שיציגו את התבטאויותיו השמאלניות במרוצת השנים ומי יודע כמה מיליוני אמריקאים חוששים מהתרסקות אדירה בוול סטריט לאחר שיתברר שסנדרס יהיה המועמד הדמוקרטי.

על רקע זה נולד הקמפיין נגד סנדרס של קבוצה הקרויה "הרוב הדמוקרטי למען ישראל". זרוע איסוף התרומות של הקבוצה (PAC) השקיעה כמעט 700 אלף דולר בתשדירי שירות נגד המתמודד שיעלו לאוויר בימים הקרובים לקראת הבחירות באייווה וניו-המפשיר. ההיבט המעניין ביותר של התשדיר הראשון הוא, שעמדתו של סנדרס נגד מדיניות הממשלה הנוכחית בישראל כלפי הפלסטינים כלל אינה מוזכרת בו. התשדיר צורב את סנדרס בהתבטאויות עדינות, לא פוגעניות לכאורה של "חברי מפלגה" על הסיכונים שכרוכים במועמדותו. הסרטון אינו נוגע כלל בישראל.

וכך, בוחרת דמוקרטית אומרת בסרטון: "אני מודאגת מבעיות הבריאות של סנדרס; הרי היה לו התקף לב". אחרת אומרת: "אני חוששת שברני לא יוכל להביס את טראמפ". ובוחר נוסף מודה: "אני אוהב את ברני. יש לו רעיונות מצוינים. אבל במישיגן, בפנסילווניה ובאייווה, בוחרים פשוט לא יצביעו בעד סוציאליסט". ודמות נוספת: "חשוב שנצליח להביס את טראמפ". התשדיר מסתיים בכתובת: "תמכו בדמוקרט שיוכל להביס את טראמפ". ברור שהסרטון משחק על החשש המכביד ביותר של הדמוקרטים: תקופת כהונה שניה.

הקבוצה "רוב דמוקרטי למען ישראל" מקדישה את עצמה לגיוס תמיכה בישראל בתוך המפלגה וברור שעמדותיו של סנדרס הן שהניעו אותה להשיק את הקמפיין נגדו. בעבר הכריזה הקבוצה שהיא מודאגת עמוקות מתמיכתו בשתי הצירות המוסלמיות בבית-הנבחרים, אילחן עומר וראשידה טלאיב, ש"השמיעו הצהרות אנטישמיות".

וסנדרס לא החמיץ אך הזדמנות לספק לקבוצה זו ולתומכי ישראל אחרים תחמושת מובחרת בהתבטאויותיו. הוא אינו המתמודד הדמוקרטי היחיד שמתנגד למדיניות ישראל נגד הפלסטינים (ראו: ביידן, וורן, בוטג'ג') והוא מכריז פעם אחר פעם שהוא תומך בזכות ישראל להתקיים ובבטחונה. אך הוא המתמודד הדמוקרטי היחיד שקורא להקפיא את הסיוע הצבאי לישראל כגמול על הרחבת ההתנחלויות. הוא אפילו טען שחלק מהסיוע לישראל יש להפנות לעזה בגלל המצוקה ההומניטרית שם.

זה חומר חזק, אבל באייווה ובניו-המפשיר יש מעט יהודים ומידת ההתעניינות של תושבי שתי המדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני גובלת כנראה באפס. חבל לבזבז את הסוגיה הזו שם. במקביל, הממסד הדמוקרטי חושש לצאת חזיתית נגד סנדרס. גם מתנגדיו מהלכים כאילו על קליפות ביצים. הם זוכרים היטב שהבייס של סנדרס הגיב בזעם על נצחונה של הילארי קלינטון בבחירות המקדימות ב-2016. תומכיו טענו אז, שהמנגנון של הילארי תיחמן אך הבחירות המקדימות. יש הערכות שחלק מהתומכים לא הצביעו בבחירות לנשיאות באותה שנה ותרמו בעקיפין לנצחונו של דונלד טראמפ.

מזווית אחרת, קבוצת הרוב הדמוקרטי וקבוצות עם הלך רוח דומה חוששות שקמפיין עם דגש על עמדותיו של סנדרס נגד ישראל יעיב על התמיכה המסורתית של המפלגה הדמוקרטית בישראל מזה עשרות שנים ועלול אפילו לקלקל את היחסים בין שתי המדינות. שיקולים אלה מסבירים אפוא את האופי ה"צמחוני" כמעט של הקמפיין החדש נגד סנדרס.

מארק מלמן, נשיא "רוב דמוקרטי למען ישראל" ועורך סקרים ותיק בשביל המפלגה הדמוקרטית, אומר ל"ניו יורק טיימס", כי קבוצתו החלה לפתח את התשדירים נגד סנדרס לפני כמה שבועות, לאחר שסנדרס החל להתאושש מירידתו בסקרים ולטפס לצמרת המתמודדים. מלמן מדגיש, כי ארגונו מודאג במידה שווה הן מיחס סנדרס לישראל והן מהפסימיות לגבי יכולתו לגבור על טראמפ אם אכן יזכה במועמדות המפלגה הדמוקרטית.

"במשך חודשים רבים אמרו אנשים שאין לסנדרס הרבה סיכויים, אך אם בוחנים את הנתונים העכשוויים, צריך לומר שיש לו סיכוי ריאלי לזכות באייווה עם פוטנציאל לזכות במינוי למועמד המפלגה לנשיאות", אמר מלמן. "בשלב זה יש מקום לגורם אחר שיצביע על קיומם של מתמודדים טובים יותר".

תגובת סנדרס על הווידיאו החדש נגדו: "אין זה סוד שהקמפייין שלנו קורא תיגר על הממסד הפוליטי ועל האינטרסים של בעלי ההון, והם מריצים עתה תשדירים שליליים נגדנו באייווה".