גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגמה חדשה בעולם האופנה: קולקציות א-בינאריות

הנכונות הכמעט אבסולוטית של בני דור ה-Z להפוך למיינסטרים את מה שנחשב בעבר ל'אחר' חודרת גם לזירת האופנה ● יותר ויותר מעצבים מציעים אופנה א-בינארית ומוותרים על הגדרות מגדר קשיחות ● מה שהתחיל כגחמה בשוליים התנחל בבמה המרכזית של שבוע האופנה בניו יורק וחודר גם להוליווד

אופנה א-בינארית / צילום: רויטרס
אופנה א-בינארית / צילום: רויטרס

בשנים האחרונות מיטשטשים גבולות המגדר והזהות המינית בעולם. בני דור ה-Z (ילידי 1995-2012), שמהווים כיום כ-25% מאוכלוסיית ארה"ב, מובילים את הגישה שייצוג שוויוני וגיוון חשובים לא רק מבחינת מין וגזע, אלא גם מבחינת זהויות ומגדר, והגדרות נזילות וגמישות הן עניין טבעי. עבורם, א-בינאריות היא חלק בלתי נפרד מהסדר החברתי.

הנכונות הכמעט אבסולוטית שלהם להפוך למיינסטרים את מה שנחשב בעבר ל'אחר', מקבלת במה גם בעולמות התרבות והאופנה. בתחום הייצוג הקולנועי והטלוויזיוני - סדרות כמו 'POSE' ו'המרוץ לדראג של רופול', שמוקדשות לנושא, וסדרות כמו 'מיליארדרים', שיש בהן דמות מרכזית הקשורה לנושא (טיילור, שרוצה שיתייחסו אליה כ-They. על פניו מדובר באישה, אולם השיער הקצוץ והלבוש ה'גברי' מטשטשים את הזהות).

גם חברות טיפוח מייצרות קמפיינים שצוברים אהדה, בעיקר בקרב הדור הצעיר, בזכות האדרת יופי טבעי שאינו מקבע נשים בתבניות המקובלות. חברת הגילוח Billie, למשל, מציגה נשים שגאות בשיער בית השחי שלהן ואף בשיער הערווה. בנובמבר האחרון יצאו שם בקמפיין שקורא לנשים לגדל את השפם הטבעי שלהן, כפי שעושים גברים, כחלק מתנועת Movember - כדי לעורר מודעות ולהגדיל את התרומות הנאספות למען חקר סרטן הערמונית.

בהרשמה למקומות רבים בארה"ב, כולל בכמה אוניברסיטאות, מלבד האופציה של זכר/נקבה, נוספו האפשרויות 'אחר' או 'לא מוגדר'. בשאלון General Social Survey, מהשאלונים המשמעותיים לקבלת מידע על החברה בארה"ב, נוספו שתי שאלות. הראשונה היא 'באיזה מין נולדת', והאפשרויות הן זכר/נקבה/intersex/אין תשובה. השנייה היא 'מה המגדר הנוכחי שלך', והאפשרויות הן גבר/אישה/טרנסג'נדר/מגדר שלא מופיע בין האפשרויות/אין תשובה. החוקרים מקווים שכך יצליחו להבין את השינויים, לגבש אסטרטגיות למניעת מצבים של חוסר שוויון הזדמנויות, ולסייע בהמשך גם בחקיקה. אגב, גם תאי שירותים, שבעבר היו מחולקים, מאוחדים במקומות שונים, פעמים רבות בשל הרצון למנוע אי נעימות ממי שאינו מרגיש שמשתייך לאחד או לאחר.

כהמשך טבעי לכך, כבר לא נדיר למצוא קולקציות מיינסטרים ללא חלוקה מסורתית וקונבנציונלית לנשים ולגברים. הזמרות בילי אייליש ומיילי סיירוס, מעצב האופנה ג'רמי סקוט ומותגים רבים נוספים, אימצו את המודל החדש של האופנה הא-בינארית, זו שמראש מתאימה את עצמה לכולם, ומעודדים אחרים להצטרף אליהם.

"כאשר מישהו מרגיש פער בין המין למגדר שלו, אחד הדברים הראשונים שהוא רוצה לשנות זה את המראה: בגדים, איפור ושיער. לשינויים החיצוניים יש חשיבות רבה, כי הם יכולים לסייע להתגבר על חלק מהפער", אומרת קרן בן-חורין, היסטוריונית, אוצרת ומרצה על אופנה.

"כיום הצעירים פתוחים יותר לחשוב על המגדר ועל המיניות שלהם בצורה פחות מוגבלת מבעבר. אם נחשוב על טוניקה או גלביה, למשל, במקור זה פריט של גברים, ולא של נשים. בחלק מהתרבויות הערביות, אישה שלובשת גלביה היא למעשה אישה שלובשת בגד שלא שייך למגדר שלה. לאורך ההיסטוריה התפיסה מהו לבוש שמייצג גבריות ומהו לבוש שמייצג נשיות השתנתה, והיא נזילה בדיוק באותה מידה שמגדר הוא מושג משתנה שתלוי בזמן ובמקום".

בן-חורין נותנת כדוגמה את הג'ינס והטישירט. "אלו שני פריטים שמסוף שנות ה-50 והלאה סימנו נעורים, מרד וחיות. היום, כמובן, כבר יש ג'ינסים לנשים ולגברים בנפרד, אבל בהתחלה אלו היו מכנסיים שהגיעו לשוק מעודפי לבוש של הצבא האמריקאי, כלומר הג'ינס יועד לגברים עובדים או לוחמים. רק אחר כך הוא הפך לבגד לא ממוגדר, ואז שוב התפצל לחלוקה בינארית שמתאימה למבנה השוק (נשים/גברים)".

אבולוציה של טרנד

מי שהגיע לתצוגה של מייקל קורס בשבוע האופנה בניו יורק בספטמבר האחרון, ראה על הבמה גברים וטרנסג'נדרים לבושים ב'בגדי נשים'. בתצוגה של ג'רמי סקוט עלה המעצב לבמה עם נעלי עקב וצעד בטבעיות. בניו יורק נפתחה חנות מצליחה בשם The Phluid, שמציעה אופנה לא מגדרית, ואילו מותג בגדי הים Hirsuit (משחק מילים בין His ל-Her), שפונה לנשים, גברים ומה שביניהם, מציע מעין בגד ים שלם, שמאפשר לכל מי שבתוכו להרגיש שלם גם כן. בנוסף, חברות קוסמטיקה רבות מציעות מוצרים לטיפוח העור ומוצרי איפור ללא הבחנה בין גברים לנשים.

גם בעולם המוזיקה מאמצים את המגמה - בילי אייליש העידה שהיא מעדיפה ללבוש בגדים רחבים שלא יבליטו את קווי מתאר הגוף שלה, ויטשטשו זהות מגדרית כזו או אחרת. מיילי סיירוס הגדירה את עצמה עוד ב-2016 כפן סקסואלית (נמשכת לאנשים בלי קשר להיותם נשים או גברים), וציינה כי אינה מזדהה כגבר או כאישה. הראפר הצעיר ג'יידן סמית, בנם של וויל סמית וג'יידה פינקט סמית, נוהג ללבוש בגדי נשים, ואילו הזמר הבריטי סם סמית מגדיר את עצמו כא-בינארי, ומצהיר כי אינו מזדהה כגבר או כאישה, אלא פשוט נע בין שתי האפשרויות.

גם הדור הצעיר יותר מתחבר לא-בינאריות. שיילו פיט, 13, בתם של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, ידועה בחיבתה ללבוש 'גברי' הכולל חליפות. שחקן ה-NBA דוויין וייד, שפרש השנה, שיתף בחג ההודיה האחרון תמונה משפחתית שבה נראה בנו זאיון לבוש בחולצת בטן וציפורניו ארוכות ומעוצבות. לאחר שקיבל לא מעט תגובות קשות, צייץ וייד בטוויטר - 'טיפשות היא חלק מהעולם שבו אנו חיים, ואני מבין את זה. אבל אני נבחרתי להוביל את משפחתי, ולא אתם. ולכן נמשיך לתמוך אחד בשני בגאווה, אהבה וחיוך'.

לטענת הטרנדולוגית נתלי יצחקוב, בעלת הסוכנות The Visionary, "טרנד הוא משהו שמתחיל בשוליים ועושה שינוי המוני, הוא עובר תהליך אבולוציוני והרבה פעמים הוא כאן כדי להישאר. שאלות בנוגע למיניות ומגדר קיימות מאות שנים, ובכל פעם יש התפתחות ושינוי. כבר עכשיו אפשר לראות קולקציות שמוגדרות כ-Gender Free, אבל אנחנו רק בתחילת הדרך. עולם האופנה מאוד שמרני, וכאשר נכנסים לחנויות בגדים, החלוקה המגדרית היא עדיין גנרית - גברים, נשים וילדים.

"לאט לאט מתחילים לראות את השינוי בתצוגות של מותגי העל, בשילוב דוגמנים או דוגמניות שהמגדר שלהם לא מוגדר או מזוהה, ובקרב מובילי דעת קהל שמדברים על כך, ומאפשרים שיח מקבל ופתוח. ככל שנתקדם עם הדורות, הבחירה של כל אדם לא תיראה חריגה או שונה. השינוי המהותי שנראה בעיצוב הקולקציות היא בחשיבה ובגישה - ופחות במושגים של נשי וגברי".

בן-חורין סבורה שהאופנה הא-בינארית טרם יצרה שינוי אמיתי, שאפשר להצביע עליו בצורה חד משמעית. "קחי, למשל, את ג'רמי סקוט ונעלי העקב. לכאורה יש פה נזילות מגדרית, אבל היא עדיין בינארית. כלומר, עקבים במקרה הזה שווים נשיות. זה נושא מורכב, כי הוא תלוי בכל כך הרבה תפיסות חברתיות ותרבותיות שלא קל להשתחרר מהן".

ג'רמי סקוט / צילום: Gettyimages ישראל, גלובס

להשאיר את ההגדרות בבית

ומה אצלנו? בארץ ניתן לזהות פתיחות לנושא במקומות מסוימים, אולם מאחר שהשפה העברית מבחינה בין המינים, ולא מאפשרת את הא-בינאריות שמאפשרות שפות כמו האנגלית, עדיין קשה יותר להטמיע את הגישה החדשה. "אנחנו חברה יותר שמרנית, אך ניתן כבר לראות ניצנים של התופעה", אומרת יצחקוב. "נערים ונערות מדור ה-Z אינם רוצים להגדיר את עצמם באופן ברור, ולכן מותגים יצטרכו לעשות טרנספורמציה, לצאת מהחלוקה הגנרית ולהתקדם לעתיד חדש".

אחת החלוצות בתחום היא מעצבת האופנה ירדן משה, בעלת המותג Jahta, שהחליטה למקד את הקולקציות שלה סביב א-מגדריות. "כשהתחלתי, עשיתי בגדים לנשים ולגברים ותליתי אותם על סטנד אחד, ואז ראיתי שאנשים בחרו מה שאהבו", היא מספרת. "הבנתי שההגדרות והחלוקה של הפריטים קיימות אצלי בראש, וללקוחות שלי זה לא משנה, הם רוצים לאהוב את הבגד ולהרגיש בנוח".

משה החליטה לייצר קולקציה אחת שתתאים לכולם, לרוב במידה אחת, one size, בגזרות משוחררות שלא מושפעות ממבנה גוף נשי או גברי. כדי לחדד את המסר שלה, לצילומי הקמפיין בחרה בדוגמן בעל תווים נשיים. בהפקה אופנה אחרת, בשיתוף עם First floor, מתחם המעצבים של נוקטורנו הירושלמי, היה זה הדראג יוסל'ה שלבש את הבגדים בעיצובה. "אם הייתי מקדישה לזה יותר מדי מחשבה, הייתי בטח נכנסת לפחדים שלא יבינו אותי, אבל החלטתי לפעול לפי האינטואיציה שלי. אני לא מאמינה בהגדרות בחיים, אז חשוב לי ליצור משהו חדש עם המסר הזה גם באופנה".

מעצב ישראלי נוסף שפועל בגזרה הזאת הוא רואי צמח, מייסד המותג Heroic. כבר כשהתחיל את דרכו העיצובית, ב-2014, עיצב קולקציית יוניסקס לבישה. "מדובר באתגר מאוד רציני, כי אי אפשר להתעלם מכך שמבני הגוף הנשי והגברי הם שונים. מה שמעניין אותי מאז ועד היום זה להוציא גזרות שיכולות להתאים גם וגם. ההצלחה הגדולה שלי היא בכך שפיצחתי נוסחה למכנסיים שמתאימים לשני המינים". יחד עם זאת, כיום הוא מעצב גם פריטים מובחנים יותר, מה שמעיד על הקושי הגדול לתרגם את הרצוי למצוי.

"כבר מזמן הבנתי שלעצב ממקום של דמיון והשראה זה לא מספיק, ושההתעקשות לעצב רק יוניסקס זה אולי לא הדבר המתאים. לייצר קולקציות אוברסייז שיתאימו לכולם זה הפתרון הקל והמהיר, וזה לא מעניין אותי. כשיש הקפדה על גזרות, כל העניין הופך למסובך יותר". אחד הפתרונות שמצא צמח הוא לייצר אותו דגם פעמיים, ודרך הפרטים הקטנים לייצר גזרה נשית או גברית יותר - אם כי עדיין כל אחד יכול ללבוש את שניהם. "חשוב לי שגברים שרוכשים את הפריטים שלי לא ייראו מחופשים. יש הרבה גברים שקונים אצלי 'בגדי נשים', לא בקטע פומפוזי או מוגזם, אלא בקטע של להיראות קול. ואם זה נראה קול, סימן שזה עובד".

חיבה ללבוש גברי וחליפות. שיילו פיט, בתה של אנג'לינה ג'ולי / צילום: Gettyimages ישראל, גלובס

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים