הווירוס הסיני הוא רק הזרז לתיקון במדדי המניות

מבדיקה שבוצעה באחד הגופים המוסדיים בישראל עולה כי בתקופת הסארס ירד מדד S&P 500 בכ-15%, אולם בשנה שלאחר סיומה דווקא עלה המדד בכ-20%

בהלת וירוס הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, Associated Press
בהלת וירוס הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, Associated Press

שוק המניות האמריקאי רשם ביום שישי האחרון ירידה של כ-1.8% והשלים ירדה של 3.1% מרמת השיא שנקבעה ב-17 בינואר. בעקבות הירידות חזר מדד S&P 500 לרמתו מערב חג המולד האחרון.

הזרז המרכזי לירידות האחרונות בשוקי המניות, הוא החשש מהתפרצותו של הווירוס קורונה בסין ומהשפעתו על הפעילות הכלכלית במדינה עצמה ובעולם כולו. עם זאת, חשוב להדגיש כי הירידות האחרונות הגיעו לאחר גל ארוך של עליות שערים, במסגרתו זינק מדד S&P 500 ב-15% בתוך קצת יותר משלושה חודשים וב-21% בתוך כשבעה חודשים וחצי.

גם בורסות נוספות בעולם ספגו בשבועיים האחרונים ירידות שערים, על רקע התפרצותו של נגיף הקורונה. בתל אביב ירד מדד ת"א-35 בכ-5% מאז השיא שקבע ב-22 בינואר. בורסה נוספת שספגה ירידות חדות עוד יותר היא זו של הונג-קונג, שם ספג נפל מדד האנג-סנג ב-9.4% מאז ה-17 בינואר, על רקע הקרבה לסין והקשרים העסקיים הענפים עמה.

מנגד, נותרו הבורסות בסין סגורות בשבוע האחרון לרגל ראש השנה המקומי, ומשום כך רמתן הנוכחית טרם משקפת את מלוא השפעת הקורונה על מחירי המניות. מאז ה-13 בינואר ועד ה-23 בינואר רשם המדד המרכזי של בורסת שנגחאי ירידה מצטברת של 4.5%, אולם מאז סגרה כאמור הבורסה את שערי לרגל החג ואלו טרם נפתחו שנית.

ביום שישי האחרון היו אמורות הבורסות של שנגחאי ושנזן לשוב לפעילות, אולם נותרו לבסוף סגורות עקב החלטת הממשלה המרכזית להאריך את חופשת החג בניסיון למתן את ירידות השערים הצפויות. מחר אמורות שתי הבורסות לפתוח את שעריהן מחדש, כשעל פי הציפיות יירשמו בהן ירידות שערים חדות.

בינתיים, החליטה הממשלה הסינית להאריך את תקופת החג עבור המפעלים בסין עד ה-10 בפברואר ולהשאירם סגורים, בניסיון לצמצם את התפשטות המחלה. האנליסטים מצדם, מנסים להעריך את פוטנציאל הנזק וההתאוששות שלאחריו.

כך למשל, נבחנה בימים האחרונים השפעתן של המגפות העולמיות האחרונות על השווקים בתקופת התפרצות המחלה ובשנה שלאחר סיומה.

המגפה שהשפיעה על השוק באופן החריף ביותר בשני העשורים האחרונים היא המחלה הוויראלית שפרצה בסין בשנים 2002-2003. המחלה, שפוגעת בדרכי הנשימה, זכתה אז לשם Severe Acute Respiratory Syndrome, או בקיצור SARS. פירוש השם של מחלה זו הוא תסמונת נשימתית חריפה חמורה. בהתפרצותה נדבקו בה 8,096 בני אדם והיא גרמה למותם של 774 אנשים, אולם הסארס נעלמה לבסוף באותה מהירות שבה הופיעה.

מבדיקה שבוצעה באחד הגופים המוסדיים בישראל עולה כי בתקופת המחלה ירד מדד S&P 500 בכ-15%, אולם בשנה שלאחר סיומה דווקא עלה המדד בכ-20%. כך, שבסופו של דבר השפעתה של המחלה על השווקים התבררה בדיעבד כזמנית בלבד.