מה עומד מאחורי הפחתת תחזית הדירוג של או.פי.סי: "ירידת תעריף ייצור החשמל מקטינה את ההכנסות התפעוליות של החברה"

כך כותבים ב-S&P מעלות, שהורידה לאחרונה את תחזית הדירוג של החברה המחזיקה בתחנת הכוח רותם  מ"חיובית" ל"יציבה", בהתבסס על צפי לירידה של כ-8% בתעריף רכיב הייצור של חברת החשמל ב-2020 • הדירוג של החברה נותר A מינוס

תחנת כוח של OPC / צילום: רפי קוץ
תחנת כוח של OPC / צילום: רפי קוץ

חברת S&P מעלות הורידה לאחרונה את תחזית הדירוג של חברת או.פי.סי אנרגיה  (OPC) מ"חיובית" ל"יציבה", וזאת בעיקר "בשל ירידה בתעריף הייצור של חברת החשמל", וצפי לירידה בהכנסותיה של או.פי.סי בעקבות כך.

העדכון של מעלות, שהותיר את דירוגה של או.פי.סי על A מינוס, מתבסס על צפי לירידה של כ-8% בתעריף רכיב הייצור של חברת החשמל ב-2020, והגיע אחרי שכבר בחודש נובמבר האחרון פורסמו ב"גלובס" הערכות לירידה אפשרית שתירשם בתעריפי החשמל בשנה הנוכחית.

במעלות הסבירו בעניינה של או.פי.סי, כי "מתקני החשמל של החברה מוכרים חשמל ללקוחות במנגנון של הנחה בשיעור קבוע מתעריף רכיב הייצור. בהתאם, ככל שרכיב הייצור יורד, כך קטנות ההכנסות של מתקני החברה. מנגד, העלויות של מתקני החברה אינן צמודות לתעריף רכיב הייצור באופן מוחלט".

כתוצאה מכך, לפי מעלות, "ירידת תעריף רכיב הייצור מקטינה את ההכנסות התפעוליות של החברה", שעיקר פעילותה מתרכז היום בהחזקה של 80% מתחנת ייצור החשמל רותם.

איך הגיעה תחנת הכוח IPM בבאר טוביה לשווי של 800 מיליון שקל בלי חוזה אחד?

צפי לירידה של 15% בהכנסות השנתיות

עוד במעלות הציגו כמה יחסים פיננסיים שצפויה או.פי.סי להציג, ההולמים את דירוגה הנוכחי ושומרים על רמתם ההיסטורית, אולם לא הציגו מספרים מפורטים לגבי הפגיעה העשויה להירשם בהכנסותיה בעקבות ירידת תעריף הייצור של חברת החשמל.

אולם כעת גורמים בשוק, המכירים מקרוב את פעילות חברות האנרגיה המקומיות, צופים כי הירידה בהכנסותיה של או.פי.סי מפעילות הליבה שלה - תחנת הכוח רותם, עלולה להצטבר בסיכום שנתי עד לכ-15%, כך שלעומת צפי להכנסות שנתיות של כ-940 מיליון שקל שהפיקה רותם ב-2019, אלה יסתכמו בכ-820-800 מיליון שקל בשנה הנוכחית.

עוד מעריכים אותם פעילים, כי ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) של תחנת רותם יירד בכ-20%, ולעומת צפי ל-EBITDA שיתקרב ל-400 מיליון שקל, שאותו תציג או.פי.סי מפעילותה של רותם בסיכום 2019, ה-EBITDA של רותם ב-2020 יסתכם בכ-310 מיליון שקל בלבד, כך לפי אותן הערכות.

בהערכותיהם של אותם גורמים הדגישו, כי נוסף לפגיעה מהירידה בתעריף ייצור החשמל, הפגיעה בתוצאותיה של רותם בשנה הנוכחית צפויה לנבוע גם מפעולות תחזוקה הנדרשות במתקניה, המתבצעות מדי שנה שנייה, וזאת לאחר שב-2019 התחנה פעלה בזמינות מלאה, ובהתאם זמינות החשמל ממנה התקרבה ל-100%.

צמיחת יתר הפעילויות תאזן מול רותם

עוד מציינים אותם גורמים, כי הפגיעה בתוצאות שתציג או.פי.סי מפעילות תחנת הכוח רותם צפויה להתאזן, גם אם לא באופן מלא, מצמיחת יתר פעילויות החברה, ובהן תחילת הפעלת תחנת הכוח שלה בחדרה.

תחנת הכוח רותם, הממוקמת במישור רותם שבנגב, פועלת על בסיס גז טבעי (וסולר כגיבוי), בהספק של כ-466 מגוואט, והיא תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, שהחלה בפעילות במהלך שנת 2013 ואשר בהקמתה הושקע סכום כולל של כ-2 מיליארד שקל. עיקר הכנסותיה מבוססות על מכירת חשמל לחברות דוגמת בזן, קבוצת עזריאלי, ישקר וחיפה כימיקלים, בהסכמים ארוכי טווח. או.פי.סי מחזיקה ב-80% מהתחנה, וביתרה מחזיקה חברת ורידיס, שבשליטה בה מחזיקה חברת דלק רכב.

כיום, רובן המוחלט של הכנסותיה של או.פי.סי מקורן בייצור החשמל מתחנת רותם, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 ההכנסות ממכירת אנרגיה שייצרה החברה ללקוחות פרטיים הסתכמה בכ-703 מיליון שקל - המשקף קצב הכנסות שנתי של כ-940 מיליון שקל, כאמור.

סך הכנסותיה של או.פי.סי בין ינואר לספטמבר 2019, שנוסף למכירת חשמל כוללות בעיקר שירותי תשתית, מכירות חשמל שנרכשו עבור הלקוחות מחברת החשמל, והכנסות ממכירת קיטור, הצטברו לכ-1 מיליארד שקל - שיפור של כ-2.5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018.

בקרוב: תחנת כוח גם בחדרה

או.פי.סי, שבשליטה בה מחזיק עידן עופר, עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה ותפעול של תחנות כוח וייצור חשמל ואספקתו ללקוחות פרטיים ולחברת החשמל. עופר מחזיק באו.פי.סי באמצעות חברת קנון, שמנייתה נסחרת גם בבורסת ניו-יורק, ואשר בבעלותה כ-70% ממניות חברת האנרגיה. מלבד קנון וכלל, בעלת מניות בולטת נוספת באו.פי.סי היא קבוצת הביטוח מגדל, עם כ-8% מההון, והחזקות הציבור בחברה מסתכמות בכ-17%.

כאמור, מלבד תחנת רותם, או.פי.סי פועלת לפיתוח תחנות כוח נוספות, והמשמעותית מביניהן הצפויה להתחיל בפעילות בקרוב, בעיכוב, היא תחנת הכוח חדרה, בה הושקעו עד כה יותר מ-850 מיליון שקל.

הפעלת תחנה זו, המתוכננת לפעול בטכנולוגיית קונגרציה (שילוב בין שני תהליכים א"ל) בהספק של עד 148.5 מגוואט (נוסף לכ-18 מגוואט שכבר מסופקים כצרכים למפעלי נייר חדרה), נדחתה בין היתר, "בשל רכיבים פגומים שהתגלו", והיא צפויה להתחיל לפעול במהלך הרבעון הנוכחי.

לפי או.פי.סי, שלב ההקמה של התחנה בחדרה הסתיים, ובהתאם לתוכניות שהציגה, שלב ההרצה שלה מסתיים בימים אלה.

מלבד רותם וחדרה, בסוף 2019 חתמה או.פי.סי על הסכם מימון פרויקטלי מול קונסורציום מממנים בהובלת בנק הפועלים, הכולל מסגרות אשראי של עד קרוב ל-1.4 מיליארד שקל. זאת לצורך הקמת תחנת כוח בסמוך לצומת פלוגות, לא רחוק מקריית גת, שם מתוכננת הקמת תחנת כוח בהספק של כ-396 מגוואט.

כמו מרבית המניות הבולטות בבורסה, גם זו של או.פי.סי נהנתה ב-2019 משנה מוצלחת למדי, בסיכומה היא טיפסה בכ-60% (ומתחילת השנה לא רשמה שינויים משמעותיים).

גל העליות האחרון ממקם אותה סמוך לרמת השיא שקבעה בתחילת השנה ומשקף לאו.פי.סי שווי נוכחי של כ-4.1 מיליארד שקל, אחרי שבסך הכל השלימה קפיצה של כ-170% מאז הנפקתה באוגוסט 2017.

על רקע רמות השיא, בימים האחרונים מכרה חברת כלל ביטוח נתח ממניותיה באו.פי.סי תמורת כ-20 מיליון שקל, וחדלה להיות בעלת עניין בחברה, עם החזקה של 4.7%, בשווי נוכחי של כ-200 מיליון שקל.