לא לומד מטעויות: סוחר הבורסה יובל כהני שוב הורשע בעבירות ניירות ערך

ביהמ"ש הרשיע את יובל כהני, משקיע בשוק ההון, בכך שניצל אלפי פעמים את המנגנון המונע תנודות בבורסה כדי לגרף לכיסו רווחים אסורים של 200 אלף שקל באמצעות הזרמת הוראות פיקטיביות • בשנת 2002 הורשע כהני גם בהרצת מניות של חברת גילאון

השופט חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף
השופט חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

סוחר הבורסה יובל כהני הורשע בשנית: שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הרשיע הבוקר (ב') את כהני בביצוע 2,600 עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שער נייר ערך. במקביל, זיכה אותו כבוב מביצוע העבירות האמורות בצוותא.

לפי המתואר בכתב האישום, בין השנים 2015-2014 עקב כהני באופן שוטף אחר התנהלות הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. כהני הורשע כי פעל במהלך המסחר בבורסה בדרכי תרמית, תוך שהוא מנצל לרעה את שיטת המסחר בבורסה, משפיע על שערי ניירות הערך בצורה תרמיתית וגורף רווחים המסתכמים בלפחות 200 אלף שקל בצורה מתוחכמת במספר רב של אירועים. כך, למשל, הזרים כהני במזיד ובאופן ידני הוראות מסחר חריגות, אשר הפעילו במכוון את מנגנון "ממתן התנודה" .

המרמה של כהני בוצעה באופן הבא: בשלב הראשון, משזיהה כהני הזדמנות במהלך המסחר הרציף, נהג כהני להזרים הוראות בשערים (גבוהים או נמוכים) אשר הובילו להפעלת מנגנון ממתן התנודות בבורסה. זאת, למרות שלא הייתה לו כל כוונה שההוראות האלה יתגבשו לכדי עסקאות; בעקבות הפעלת מנגנון ממתן התנודות הופסק המסחר הרציף בנייר הערך, והמסחר עבר לשלב רב-צדדי; בהמשך, בסמוך לאחר הכניסה לשלב הרב-צדדי, נהג כהני לבטל את ההוראה המקורית אשר הובילה להפעלת מנגנון ממתן התנודות בבורסה ולהזרים במקומה הוראה בשער חריג (גבוה או נמוך), לפי צרכיו ובכמות המינימלית האפשרית בשלב זה; בסיום השלב הרב-צדדי נקבע שער נייר הערך בשער החריג; לבסוף, ומיד עם החזרה למסחר הרציף, נהג כהני להזרים למסחר הוראה בכיוון המנוגד לזו שביצע במסגרת השלב הרב-צדדי אך בשערים זהים או קרובים לשער במסגרת זו. בתקופה הרלוונטית, כהני היה אחראי להפעלת ממתן התנודה בכמעט שליש מסך הפעמים בהן הופעל מנגנון זה במסחר אג"ח קונצרניות בכלל.

שיטת הפעולה של כהני אפשרה לו לנצל את היעדרה של מגבלת מינימום על כמות המסחר בשלב המסחר הרב-צדדי שהחל לאחר הפעלת הממתן, על-מנת להזרים הוראות בכמות מזערית, כזו שלא ניתן להזרים בשלב הרציף עקב מגבלת המינימום. כך השפיע כהני על שער נייר הערך שייקבע במכרז הפתיחה הנוסף.

בהרשעתו קבע כבוב כי די בכך שכהני הזרים פעולות למסחר והשפיע באמצעותן על שער ניירות הערך, כדי לגבש את עבירת התרמית, גם אם הוראות אלה לא נקשרו לעסקאות. לדבריו, "עצם שינוי שיטת המסחר על-ידי הפעלת הממתן ועצם הזרמה בלעדית של פקודות (מזעריות) בשלב הממתן, הם אלה המקיימים את יסודות העבירה במלואן. בין אם העסקה האמיתית התרחשה לבסוף ובין אם לאו, אין בכך כדי להשפיע על התקיימותה של העבירה".

כבוב ניצל את פסק הדין גם כדי לשלוח מסר חשוב לרשות ניירות ערך. "יצוין כי אין בהכרעת דין זו כדי להפחית מהצורך המוטל על רשות ניירות ערך לבחון האם יש מקום להרחיב את גבולות הממתן בניירות ערך תנודתיים", ציין השופט, אך הדגיש גם כי "בוודאי שאין בכך כדי לגרוע מאחריותו של הנאשם למעשים ומהרשעתו בדין".

זו אינה הסתבכותו הפלילית הראשונה של כהני בתחום ניירות הערך. ב-2002 הטיל בית משפט השלום בתל-אביב על כהני 6 חודשי עבודות שירות, שנת מאסר על-תנאי וקנס של 40 אלף שקל, לאחר שהורשע בהרמת מניות באמצעות השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של מניית גילאון השקעות.

עונשו של כהני צפוי להיגזר בחודש אפריל הקרוב, ולאור מגמת ההחמרה בענישה בגין ביצוע עבירות בניירות ערך והעובדה כי זו אינה הרשעתו הראשונה בתחום זה, נראה כי הוא צפוי לעונש מאסר משמעותי.

התיק נוהל על-ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו"ד אבי ארוניס, המשמש כיום כיועמ"ש של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך; את יובל כהני ייצג עו"ד ירון ליפשס ממשרד כספי.