נפתחת עונת הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים יצביעו הלילה באיווה

חברי המפלגה הדמוקרטית באיווה יבחרו הלילה את המועמד/ת שלהם לראשות המפלגה • ברני סנדרס מוביל בסקרים באיווה • טל שניידר עם הקולות מהשטח - יומן בחירות

הכנות לקראת 'אסיפות-עיר' איווה, ארה"ב / צילום: Brenna Norman, רויטרס
הכנות לקראת 'אסיפות-עיר' איווה, ארה"ב / צילום: Brenna Norman, רויטרס

היום בלילה, שבע בערב שעון איווה, תיפתח ההצבעה הראשונה בארה"ב וחברי המפלגה הדמוקרטית יגיעו ל'אסיפות-עיר' (קאוקסס) כדי לבחור את המועמד/ת שלהם לראשות המפלגה הדמוקרטית. בשנים קודמות השתתפו בתהליך הזה, שהנו שיטת בחירות מיושנת וחריגה, כ-171 אלף איש, אך במפלגה הדמוקרטית אומרים השבוע כי בשל ריבוי המועמדים, הם צופים לשבור שיא בשיעורי ההשתתפות. לפני 12 שנה, כאשר אובמה התמודד לראשונה, השתתפו כ-240 אלף איש, במה שהיה מספר שיא של כל הזמנים.

הדמוקרטים באיווה מתלבטים בין הסוציאליזם של ברני, הישירות של אליזבת והתעוזה של פיט 

ההצבעה באיווה מתנהלת בגלוי. המשתתפים, החייבים להיות חברים רשומים של המפלגה הדמוקרטית, נפגשים במתנ"ס, בית הספר או אולם הקולנוע המקומי ומצטרפים לקבוצה המשויכת לאחד מן המועמדים. אין חשאיות, ואין פתקי הצבעה. בסיבוב הראשון מנפים מארגני ההצבעה את כל מי שלא חצה את רף 15% והנוכחים מתחלקים מחדש לקבוצות תמיכה.

הסקרים האחרונים באיווה הראו נטייה לכיוונו של הסנטור ברני סנדרס, כאשר סגן נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ו ביידן מועדף גם הוא. אולם התוצאות הסופיות עשויות להיות מבלבלות, שכן הקבוצות שנופלות אל מתחת לרף 15%, יכולות להעניק כוח פוליטי גדול לכל אחד מן המועמדים האחרים, ולכן השאלה של 'מי הוא המועמד-השני המועדף עליך', היא מרכזית באירוע.

הצלחה בהצבעה באיווה, לא תבטיח שהמועמד בהכרח יסיים את הפריימריז כראש המפלגה הדמוקרטית, אך היא עשויה להעניק לו רוח גבית מסיבית בתחום גיוס התרומות וכיסוי תקשורתי.

התוצאות צפויות להתפרסם בשעות הבוקר המוקדמות בישראל (החל מן השעה 6 בבוקר, יום ג').