נגיף הקורונה עשוי להשפיע על מחירי מוצרים בישראל

התאחדות התעשיינים מעריכה כי אלפי חברות ישראליות שתלויות ביבוא מסין עלולות להיפגע בשל נגיף הקורונה • פנייה של חברות לספקים של חומרי גלם במדינות אחרות עשויה לגרור העלאות מחירים בארץ • חברות האופנה דלתא ועדיקה עדכנו כי הן חשופות להשפעות הנגיף

בהלת הקורונה / צילום: Hau Dinh, AP
בהלת הקורונה / צילום: Hau Dinh, AP

התאחדות התעשיינים מעריכה כי אלפי חברות ישראליות עלולות להיפגע מנגיף הקורונה, כשלפי הודעה שמסרה בימים האחרונים, היא קיבלה פניות מחברות תעשייה ישראליות שכבר נפגעות ממנו. מדובר בחברות שמייצרות בישראל ומשתמשות בחומרי גלם המיובאים מסין או מספקים הפועלים במדינות אחרות, אך עושים שימוש בתוצרת סינית בהליך הייצור שלהם.

ההתאחדות אף פתחה חדר מצב מיוחד לסיוע ליצרנים ישראלים שבימים אלה לא מקבלים משלוחים או תשלומים כתוצאה מהתפשטות הנגיף. על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 יבוא הסחורות מסין נאמד ב-6.7 מיליארד דולר.

להערכת ההתאחדות, לנגיף אף עשויה להיות השפעה גם על מחירי מוצרים בישראל, וזאת משום שכתוצאה מהפסקת המשלוחים מסין ועל-מנת שלא לעצור את הייצור, חברות רבות פונות לספקים במדינות אחרות על-מנת להמשיך ולקבל חומרי גלם, כשלהערכתה "יבוא חומרים אלה מספקים במדינות אחרות צפוי לייקר את הייצור ולגרור העלאות מחירים".

עדכונים שפרסמו היום (ב') חברות האופנה דלתא ועדיקה בדבר ההשפעות האפשריות של התפשטות נגיף הקורונה בסין, חשפו כי גם הן נמנות עם החברות המושפעות מהתפשטות וירוס הקורונה בסין, והחלטת הממשל הסיני על הארכת חופשת העובדים בעקבות כך, בניסיון למגר את המחלה. 

בדלתא ניסו להרגיע, כשהחברה העריכה כי לא תהיה פגיעה מהותית בפעילותה, "בין היתר עקב כך שבאופן מסורתי החזרה לעבודה לאחר החופשה השנתית נעשית באופן הדרגתי עד לחזרה לתפוקה מלאה".

בעדיקה ציינו כי בשלב הנוכחי פעילותה "לא הושפעה באופן מהותי", אך סייגו כשציינו כי "ככל שבמהלך השבועות הקרובים לא תתבהר התמונה ביחס להשפעת וירוס הקורונה על פעילות החברה בסין בטווח הארוך, עשויה להיות להתפשטות וירוס הקורונה השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה".

הודעותיהן של דלתא ועדיקה לגבי ההשלכות האפשריות בעקבות המצב בסין מצטרפות למה שמסתמן כגל הולך וגובר של חברות בורסאיות העלולות להיפגע מהשלכותיו באופן ישיר או עקיף. אלה החלו להיחשף כבר בשבוע שעבר וגררו חלק ממניות החברות הרלוונטיות לירידות שערים, שבלטו בכיוון השלילי הכללי האוחז בבורסה כבר יותר משבוע על רקע החששות מהשלכות התפשטות הווירוס.

בין אלה בולטות מניות המלט  ואבגול , שצללו תוך פחות משבועיים בכ-17%-18%; דלתא , שעם הירידות היום השלימה צניחה של כ-14%; וכפרית , שנחלשה בכ-7%. עוד ירדו בכ-7%-8% מניות איסתא  ואל על , הפועלות בענפי התעופה והתיירות המזוהים כנפגעים המידיים והמשמעותיים מהשלכות המצב, שנחלשו בכ-7%-8%; זאת לעומת ירידות של כ-5%-6% בצמד המדדים המובילים (ת"א 35 ות"א 125) ושל כ-7% במדד היתר (SME150).