אהוד ברק | ניתוח

האם אהוד ברק קיבל רשות לנהל שיחות בטאבה אחרי פיזור הכנסת?

בצלאל סמוטריץ' נזכר בקמפ דיוויד כדי להצדיק סיפוח ערב בחירות • הוא שוכח פרטים • המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

מה יגידו המשפטנים אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יכריז על סיפוח הבקעה חודש לפני הבחירות? בראיון ל-103FM נתלה שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בתקדים היסטורי. "ברק", הוא אמר לאיילה חסון, "אחרי שהתפטר מתפקידו כראש הממשלה והכנסת פוזרה, בתקופת בחירות, הלך לקמפ דיוויד - ובג"ץ נתן לדבר הזה לגיטימציה".

אם אתם מתקשים לזכור מה בדיוק התרחש אז בקמפ דיוויד, אל תרגישו רע. גם שר התחבורה שיבש כמה נקודות, ולפחות אחת מהן נוגעת ישירות לאישור שנתנו השופטים להמשך המגעים המדיניים.

אהוד ברק ויאסר ערפאת נפגשו בקמפ דיוויד ביולי 2000, בהמשך לשיחות שברק החל בהן זמן קצר אחרי בחירתו לראשות הממשלה. בניגוד לטענת סמוטריץ', הבחירות עוד לא הוקדמו אז. עם זאת, הפסגה קירבה את קץ ממשלתו של ברק: ש"ס והמפד"ל פרשו במחאה מהקואליציה, וברק איבד את הרוב בכנסת. בדצמבר הוא התפטר, ובחירות חדשות נקבעו לפברואר 2001.

אבל למרות כישלון הפסגה ולמרות הקדמת הבחירות, שיחות בדרג בינוני נמשכו, ונקבע סבב שיחות נוסף לטאבה שבמצרים ב-27 בינואר 2001. ייתכן שפסגת טאבה היא האירוע הדרמטי שסמוטריץ' מתכוון אליו: היא נועדה להתקיים כשבוע לפני הבחירות, ושורת עתירות הביאו את בג"ץ לדון בלגיטימיות שלה יומיים בלבד לפני שהתקיימה. הבולטת הוגשה עוד לפני שברק התפטר: הלל וייס ומשה פייגלין טענו, שעצם איבוד הרוב בכנסת שולל ממנו את הסמכות למשא-ומתן מדיני.

בג"ץ אכן דחה את העתירות, בשני נימוקים. הראשון, שנודע לימים כ"הלכת וייס", קבע שממשלת מעבר רשאית להמשיך מגעים מדיניים אם החלה בהם לפני כן; השני - והמכריע בעיני השופט אהרן ברק - חושף עוד טעות של סמוטריץ': כל הסכם שייחתם יהיה טיעון אישור של הכנסת, שנהנית עדיין מאמון העם.

איך זה ייתכן? ברק כיהן בימי חוק הבחירה הישירה. לכן התפטרותו חייבה בחירות חדשות רק לראשות הממשלה. הכנסת לא פוזרה, וכיהנה עוד שנתיים ימים.

■ בשורה התחתונה: דברי סמוטריץ' לא נכונים ברובם. פסגת קמפ דיוויד התקיימה חצי שנה לפני הקדמת הבחירות. פסגת טאבה אכן התקיימה כשבוע לפניהן, אך היו אלה בחירות לראשות הממשלה בלבד. הכנסת לא פוזרה, וזה אחד הטעמים שנתן בג"ץ להכשרת השיחות. 

*** הבהרה: בפרסום המקורי נרמז כי אהוד ברק ויאסר ערפאת נפגשו בפסגת טאבה בינואר 2001. למעשה פסגת טאבה הסתיימה מוקדם מהצפוי, ולא התקיימה בה פגישה בין המנהיגים. לתיקון אין השפעה על הציון שניתן לאמירה.