גוגל חשפה את הכנסות יוטיוב ופעילות הענן, אך זה לא סיפק את המשקיעים

חברת אלפאבית, החברה האם של גוגל, איכזבה בשורת ההכנסות והרווח • נקודת האור בדוחות - יותר שקיפות לאנליסטים, בהובלת המנכ"ל החדש סונדר פיצ'אי

מנכ"ל אלפאבית וגוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: רויטרס, Denis Balibouse
מנכ"ל אלפאבית וגוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: רויטרס, Denis Balibouse

חברת אלפאבית , החברה האם של גוגל, הודיעה באחרונה על שינויים בצמרת ההנהלה - במקום שני המייסדים לארי פייג' וסרגיי ברין (ששימשו כמנכ"ל וכנשיא בהתאמה) מונה למנכ"ל החברה סונדר פיצ'אי, שמשמש בשנים האחרונות כמנכ"ל חברת גוגל. זה לא היה שינוי דרמטי מכיוון שאלפאבית מורכבת בעיקר מגוגל, אך הוא כן כולל גם הודאה בכישלון, מכיוון שאלפאבית ניסתה ליצור ליצור חברת החזקות עם גיוון בהכנסות, לא בהצלחה יתרה.

שינוי משמעותי שפיצ'אי הנחיל כבר בדוחות הראשונים שלו הוא חשיפה של הכנסות פעילות יוטיוב (מפרסום) והכנסות פעילות הענן של החברה (גוגל קלאוד). מכיוון שאלו שווקים חשובים וצומחים בעבור גוגל, האנליסטים הזדקקו להם כדי לבצע הערכות שווי מדויקות לחברה, אך נאלצו כאמור להסתפק בהערכות. הנתון של יוטיוב, למשל, היה אחת הסיבות לאכזבה של המשקיעים מדוחות אלפאבית.

אלפאבית הציגה ברבעון הרביעי של 2019 הכנסות של 46 מיליארד דולר, קרוב למיליארד דולר מתחת לתחזיות האנליסטים. ההכנסות שיקפו צמיחה של 17% לעומת הרבעון המקביל. גם בשורת הרווח גוגל לא הציגה תוצאות מזהירות - הרווח התפעולי עמד על 9.3 מיליארד דולר, 600 מיליון דולר מתחת לתחזיות האנליסטים. שיעור הרווחיות התפעולית ירד מ-21% ברבעון המקביל ל-20%. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי החברה איכזבה בנתון הזה בתשעה מתוך עשרה הרבעונים האחרונים. למרות זאת, הרווח הנקי למניה היה גבוה מהתחזיות. הסתירה נובעת כנראה מרווח חד פעמי או משינוי לא צפוי במספר המניות. בסך הכל צמח הרווח הנקי של החברה ב-19% והסתכם ב-10.6 מיליארד דולר.

ליוטיוב ופייסבוק יש 2 מיליארד משתמשים: מי מוציאה מהם יותר?

אתר יוטיוב, שמהווה פלטפורמה להעלאת תכני וידיאו ולצפייה בהם, הוא אחד ממנועי הצמיחה של גוגל. בדוחות גוגל פורסמו לראשונה נתונים על הכנסות יוטיוב מפרסום, שעומדים על 15.1 מיליארד דולר, צמיחה של 35% לעומת ההכנסות ב-2018. הכנסות האתר מהוות כ-13% מהכנסות הפרסום של גוגל ו-9% מכלל הכנסות החברה. עם זאת, מכיוון שגוגל צומחת ב-18% אז ליוטיוב יש תפקיד משמעותי בצמיחת החברה. עם זאת, בקרב האנליסטים נרשמה אכזבה מהכנסות אלו, מכיוון שהם העריכו בעבר כי הכנסות יוטיוב גבוהות משמעותית. בין האנליסטים היו גם כאלו שהעריכו כי ההכנסות עומדות על 25 מיליארד דולר.

שוק הפרסום אונלייןאמזון הרחק מאחור
 שוק הפרסום אונלייןאמזון הרחק מאחור

יוטיוב מתחרה על הכנסות מפרסום מול הפעילות המרכזית של גוגל, מנוע החיפוש, וכמובן רשתות חברתיות ואתרים אחרים - פייסבוק, אמזון, טוויטר, סנאפ ועוד. כולם רוצים להכיר את המשתמש טוב יותר וכך להתאים לו פרסומות באופן אופטימלי. יוטיוב מציגה הכנסות גבוהות באופן משמעותי מזה של טוויטר וסנאפ, שצפויות להציג השנה הכנסות של כ-3.5 מיליארד דולר ו-1.7 מיליארד דולר בהתאמה.

למעשה, השוק בנוי מדואופול של גוגל ופייסבוק, ומי שמנסה לזנב בהן היא אמזון, שאמנם צומחת מהר - 39% במהלך 2019 - אך נמצאת הרחק מאחור. מעניין היה לראות את הדינמיקה בשוק אם יוטיוב הייתה פועלת כאתר מנותק מגוגל, ומה זה היה עושה לתחרות.

אולם אי אפשר להתעלם מכך שיוטיוב לא מממשת את הפוטנציאל הגלום בה, כפי שפייסבוק למשל עושה. בפייסבוק יש כ-2 מיליארד משתמשים והיא מצליחה להניב מהם הכנסות של כ-71 מיליארד דולר בשנה (רובם המוחץ מפרסום). היא הצליחה ברבעון הרביעי להשיג הכנסות של 8.5 דולרים מכל משתמש. יוטיוב נהנית אמנם גם היא מ-2 מיליארד משתמשים, אבל משיגה מהם הכנסות של פחות מרבע. האם זאת הזדמנות או לא? זה כבר בעיני המתבונן. מצד אחד יש לחברה לאן לצמוח, למשל מנכ"ל גוגל סונדר פיצ’אי דיבר על חיבור טוב יותר למסחר מקוון.

"אני חושב שיש עוד מקום, הרבה מאוד מקום, להגדלת מוניטיזציה בטווח הבינוני והארוך", אמר פיצ’אי. בינתיים יוטיוב צומחת ב-35%, בעוד פייסבוק צומחת ב-26%, אולם כשפייסבוק הייתה בשלב שבו נמצאת יוטיוב היום, היא צמחה בקצב מהיר יותר, של עשרות אחוזים. 

האם גוגל יכולה להפוך לרלוונטית בשוק הענן?

פעילות נוספת שההכנסות שלה נחשפו לראשונה הן בתחום הענן. גוגל רשמה הכנסות שנתיות של 8.9 מיליארד דולר בשנה החולפת, צמיחה שנתית של 53%. גוגל שמרה על שיעור הצמיחה גם ברבעון הרביעי. גוגל היא השחקנית הרביעית מבחינת נתח שוק בתחום הענן, לאחר אמזון, שמחזיקה כמחצית מהשוק, מיקרוסופט ועליבאבא. ההכנסות מתחום מחשוב הענן, זינקו בעשור החולף ב-264%, לפי חברת המחקר גרטנר.

תחום הענן הוא למעשה העברת מידע לחוות שרתים מרוחקות, אותן הקימו בין השאר אחת מהחברות האלו. במקום לשמור את המידע על שרתים פיזיים בארגון, ניתן לאחסן אותן על חוות אלו ולגשת אליהן במידת הצורך. הדבר גם מאפשר לארגון גמישות, למשל בימים שבהם יש צורך בכוח מחשוב רב. צמיחתו של השוק הזה נחשבת לאחד הדברים שאיפשרה את הצמיחה המהירה של תעשיית ההייטק, הקמת סטארט-אפים רבים ושילוב טכנולוגיה בחיי היומיום שלנו.

למרות מאמצים רבים, גוגל נמצאת כרגע הרחק מאחור. אחת הסיבות לכך היא האגרסיביות שבה אמזון נוקטת בשוק הענן. למעשה, החברות לא נבדלות בשירותי הענן עצמם, אלא בפלטפורמה כולה, בערך המוסף שהן מסוגלות לתת ללקוחות שלהם, למשל יכולות בינה מלאכותית, אנליזה, אבטחת סייבר ועוד. אמזון משיקה שירותים בצורה מאוד אגרסיבית, ויודעת לזהות גם מוצרים מצליחים שפותחו על ידי צד שלישי, ולפתח פתרונות דומים. לאמזון יש גם יתרון בכך שהיא זאת שהמציאה את התחום והצליחה לצבור פער על פני המתחרות.

אמזון מציגה הכנסות של 35 מיליארד דולר בשנה, עם שיעור צמיחה של 34%, מיקרוסופט צומחת ב-62%, אך לא חושפת את ההכנסות שלה. כדי להדביק את השתיים, בגוגל הדגישו בשיחה עם האנליסטים לאחר פרסום הדוחות כי הם עומדים להשקיע סכומי כסף גדולים בתחום הענן, בין היתר במכירות. לאמזון יש שיעורי רווחיות תפעולית של 26% בתחום הענן, אך לפי מה שעולה מדברי גוגל, נראה שהרווחיות שלהם נמוכה יותר בגלל אותן השקעות. לגבי שיעור הצמיחה של גוגל, 53%, זהו נתון מאכזב לרמת ההכנסות שהחברה נמצאת כיום, ונראה כי כרגע יש רק שתי שחקניות במגרש - אמזון ומיקרוסופט.