יינות ביתן ניצלה, הבעלים פחות: איך תשפיע הלוואת הענק על עתידה של רשת המזון השנייה בגודלה בישראל

רשת יינות ביתן-מגה בדרך לצאת לדרך חדשה, עם הלוואה שמוערכת בחצי מיליארד שקל מקרן כלירמרק • בתמורה לתזרים שיאפשר לו להמשיך לנהל את הרשת בלי לאבד את השליטה, הבעלים נחום ביתן ישלם ריבית לא נמוכה וייאלץ להיפרד מחלק מסמכויותיו • וגם: למה המתחרות יכולות להירגע?

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

בימים אלה נמצאת קבוצת יינות ביתן במרחק פסיעה מיציאה לדרך חדשה. שלוש וחצי שנים לאחר שרכש נחום ביתן את רשת מגה שקרסה מידי הנאמנים, הוא עדיין מתמודד עם האתגר לבלוע אותה, ולא פחות מכך, את העסקה הקודמת שביצע, כשרכש את רשת כמעט חינם מידי רני ועדי צים.

לאורך תקופה זו, גורמים בסביבתו סיפרו כי ביתן, שנחשב להגון ואהוד בקרוב העובדים והספקים, מתקשה לוותר על השליטה הבלעדית באימפריה שבנה במו-ידיו. זה מה שגרם לו לסרב להצעות קודמות בנוגע להכנסת שותף שירכוש את השליטה בחברה. גם היום, כשנדרש ביתן לקבל את ההכרעה בנוגע לעתיד הקבוצה, בחר ברגע האחרון להעדיף הצעה שלא כוללת את רכישת השליטה ברשת שאותה הקים לפני כארבעה עשורים.

במהלך הזה ביתן אכן הרוויח זמן וזרם מזומנים משמעותי שיאפשר לו להמשיך ולהפעיל את הרשת בלי שהוא מאבד אותה. בכל מקרה הוא נותן בתמורה לריבית לא נמוכה, ויש שיגידו שאף גבוהה, על-פי הערכות, גם אופציה להמרה לכ-30% ממניות החברה. אך לא פה נעצרת העסקה.

ביתן יצטרך לשרת חוב גדול עם ריבית גבוהה, וזה לא דבר מובן מאליו. על-מנת שלא לאבד שליטה בקבוצה שייסד, ביתן הכניס שותף, אבל כזה שיש לו את האפשרות להשתלט על הקבוצה רק בעתיד, וזאת משום שהבטוחה שהמלווה קיבל נוגעת לכל נכסי החברה, כולל מניות.

בפועל, ביתן נתן למלווים פלטפורמה להשתלטות על החברה, ובשוק יש שמעריכים כי הפלטפורמה הזו היא מה שקרן כלירמרק רצתה - ריבית גבוהה ורווחית בדרך להנפקה או השתלטות על הרשת. כלומר, לא מן הנמנע כי ביתן לא התחמק מאובדן השליטה כבר עכשיו, כפי שנדרש ממנו למשל במתווה העסקה שהציע לו יונה פוגל, לשעבר מנכ"ל פז, אלא רק דחה אותה, מעריכים בשוק.

ברז האשראי קרוב להיפתח

לפי הערכות, מדובר בהלוואה בהיקף של 500-550 מיליון שקל, הכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית בהלוואה מוערכת בשוק בכ-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה.

ככל שתושלם העסקה, ההזרמה תסייע לביתן לפרוע את החוב לנאמני מגה שעומד על כ-110 מיליון שקל, ובכך לשפר את תזרים המזומנים של הקבוצה, להסיר את השיעבוד על מניות מגה, מה שיאפשר לקבוצה לראשונה מאז הרכישה לקבל מסגרות אשראי רחבות יותר מהבנקים ומהספקים.

בנוסף, זה יאפשר לראשונה לבצע מיזוג בין הרשתות. לדברי ספקים, העובדה שעד היום הרשתות נותרו מופרדות, הופכת את העבודה מולן למורכבת יותר בהיבטים של סחר ושל תשלומים. לצד זאת, ההזרמה הזו תאפשר לקבוצה לפרוע את החוב לבנקים - מזרחי טפחות והפועלים - שעומד על כ-220 מיליון שקל. בנוסף לכך, ביתן אמור לסיים בקרוב מכירת סניפים בסכום של כ-180 מיליון שקל, אלא שהפעילות של אלה גם גורעת ממחזור המכירות שלו כ-600 מיליון שקל.

כך או כך, את השליטה הבלעדית והניהול בפועל ביתן כבר "מחלק". עד כה היה ביתן המנכ"ל הבלעדי ברשת. כעת הוא כבר מסכים להכנסת מנכ"ל שכיר חיצוני. זו כבר לא יינות ביתן-מגה של ביתן בלבד.

גם המתחרות הגדולות נהנות מהעסקה

לפי הערכות, ביתן צפוי להעניק לכלימרק נוכחות בדירקטוריון החברה שלו, מה שישנה באופן רשמי את מעמדה מחברה משפחתית לתאגיד, כזה שעשוי להגיע להנפקה בבורסה ביום מן הימים, אם התוכנית של ביתן וכלירמרק תתממש, והמזומנים יאפשרו לה לחזור ולהתעסק רק ב"ביזנס".

בנוסף לספקים ולעובדים, מי שעוד יכולות לשחרר אנחת רווחה בזכות חבל ההצלה של ביתן ככל שיתממש לכדי השלמת עסקה הן המתחרות הגדולות שלו - שופרסל ורמי לוי - רשתות שבשל גודלן ומסיבות של הגבלים עסקיים היו מנועות מלהשתתף בחגיגת הרכישות שביצעו מתחרות קטנות יותר עם קופת מזומנים ונחישות להתרחב דוגמת ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט. הגדלת מספר הסניפים והמחזור משמעותו גם שיפור כוח הקנייה, התנאים המסחריים מול הספקים ופדיון המכירות למ"ר. פרמטרים שיאפשרו להן בהמשך לשפר גם את שיעורי הרווחיות בדוחות שלהן.

במילים אחרות, היציבות של ביתן, כמי שהוכיחה עד היום שהיא לא שחקנית שמורידה מחירים - לא בערים ולא בדיסקאונט - תורמת גם ליציבות בתחרות, בכך שהיא בולמת את החלופה שבה שחקניות אחרות היו רוכשות נתחים גדולים יותר מהרשת וכוחן היה מתחזק.

באופן אירוני, בעוד שקבוצת יינות ביתן נקלעה במהלך השנה האחרונה לאי יציבות פיננסית והתמודדה עם פיגורים בתשלומים לספקים וירידה במכירות, שתי מתחרות קטנות ממנה -יוחננוף ופרשמרקט - שהונפקו בבורסה בשווי שגרם גם לוותיקי הענף להרים גבה. בכלירמרק באופן טבעי בוחנים במסגרת בדיקת הנאותות לא רק את מצבה הנוכחי של החברה, כי אם גם את אפשרות היציאה ממנה בדרך של הנפקה. עדיין מוקדם לדעת מה יהיה חלקו של ביתן באותו יום.