בן גביר וח"כ יזבק מתכתשים בדיון על פסילתה מהתמודדות בבחירות

ביהמ"ש העליון דן היום בערעור על פסילתה של ח"כ היבא יזבק מבל"ד מריצה לכנסת, החלטה שהתקבלה בוועדת הבחירות בשבוע שעבר • איתמר בן גביר לשופטים: "אני מבקש שבאותה דרך שפעלתם בעניין בן ארי ומרזל, כך תפעלו בעניין יזבק" • הכרעת השופטים תינתן בימים הקרובים

ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית
ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

בית המשפט העליון, בהרכב של תשעה שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות, דן היום (ד') בערעור על פסילתה של ח"כ היבא יזבק מבל"ד מריצה לכנסת, החלטה שהתקבלה בוועדת הבחירות המרכזית בשבוע שעבר. הכרעת השופטים תינתן בימים הקרובים.

בבקשות לפסילת יזבק הובאו פוסטים מדף הפייסבוק שלה. בין היתר הובא פוסט מ-2015 ובו שיתוף תמונה של המחבל הלבנוני סמיר קונטאר, שהוביל את החוליה שרצחה את בני משפחת הרן ושני שוטרים בשנת 1979. לצד התמונה כתבה יזבק: "הלוחם השהיד".

באפריל 2013 יזבק פרסמה את תמונתו של האסיר סאמר עיסוואי, שבשנת 2000 נגזרו עליו 30 שנות מאסר בגין חלקו בביצוע פיגועי ירי נגד ישראלים, וכתבה כי שחרורו הוא "יום ניצחון".

שנה לאחר מכן יזבק בירכה את ראווי סולטאני, תושב טירה שהורשע בקשר עם חיזבאללה ובמעקב אחרי גבי אשכנזי מתוך כוונה להתנקש בו, לרגל שחרורו מהכלא. כן כתבה יזבק פוסט תמיכה כללי במחבלים והעניקה להם את התואר "קדושים".

במרץ 2013 פרסמה יזבק את תמונתה של המחבלת דלאל מוגרבי, שהנהיגה את חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע בכביש החוף שבו נרצחו 35 ישראלים, וכתבה: "היא הספיקה לעשות כל-כך הרבה, למרות שהיא מתה בגיל 20. מצדיעה להתנגדות נשים".

לפני הבחירות בספטמבר 2019 הגישה עוצמה יהודית בקשה לפסילת בל"ד בשל תמיכה בטרור על רקע הפוסטים הללו. השופטים בעליון אז העבירו ביקורת חריפה על התבטאותה של יזבק בנוגע לקונטאר. השופט יצחק עמית אמר בדיון כי "סמיר קונטאר רוצץ גולגולת של תינוקת. בושה וחרפה עם שלושה סימנים קריאה להזדהות עם קונטאר. הזדהות איתו ברבע ציפורן זו בושה". במהלך דין ודברים עם נציגת הרשימה המשותפת אמר עמית כי קונטאר "היה עם חיזבאללה וחוסל כאויב". נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה בדיון במילים מפורשות כי "ההתבטאות של יזבק היא תמיכה בארגון טרור", אחת מהעילות הקבועות בחוק לפסילה. מדברי חיות ועמית אפשר היה להתרשם כי פסילה של יזבק בלבד הייתה זוכה לתמיכתם, ולכן הפעם הוגשו בקשות פסילה מטעם הליכוד ומטעם עוצמה יהודית לפסילתה של יזבק לבדה.

בתחילת הדיון היום טען עו"ד אבי הלוי, המייצג את הליכוד, כי לא ניתן לקבל את ההסברים של יזבק לפרסומים בפייסבוק שתמכו במחבלים סמיר קונטר ודלאל מוגרבי. "יש מאסה קריטית של ראיות למניעת התמודדות, לא מדובר בראיה אחת או שתיים. מדובר בפנתיאון גדול שבו יזבק הכניסה בדברי שבח והלל מחבלים שרצחו עשרות אזרחים".

השופטת דפנה ברק-ארז תהתה אם לא ניתן להתחרט על ההתבטאויות: "אדוני סבור כי בכלל אין מקום לחרטה בעילות פסילה, גם מי שמביע חרטה על גזענות, ושאי-אפשר להתחרט על טרור". על כך השיב עו"ד הלוי: "אנחנו צריכים להבין את תפיסת העולם של ח"כ יזבק, שממנה אפשר להבין שאי-אפשר לקבל הסברים". לוי הוסיף כי "היא חוזרת ואומרת שהמאבק בכיבוש הוא לא רצח ואלימות, הוא מאבק מוצדק, ואותם אלה שמבצעים את אותם מעשי רצח נתעבים הם לוחמי חירות וחופש'. זו תפיסת העולם הבסיסית של ח"כ יזבק".

איתמר בן גביר, המייצג את עוצמה יהודית, דרש משופטי העליון להיות עקביים: "אני לא רוצה לדבר היום רק על קורבנות אלא על ערכים של שוויון. במועד א' חברי מיכאל בן ארי נפסל, ובמועד ב' חבריי בנצי גופשטיין וברוך מרזל נפסלו". השופט פוגלמן העיר ורמז לבן גביר כי העליון דחה את העתירה לפסילת מועמדותו לכנסת. "אדוני לא מזכיר את מי שלא נפסל".

בן גביר ציין כי בניגוד ליזבק, הוא הבהיר את התבטאויותיו הבעייתיות. "כשאותי שאלו על גולדשטיין, אמרתי שאני לא מחנך את הילדים שלי להרוג ערבים, ושהרג ערבים פסול בעיניי", אמר בן גביר. "קטונתי מלהזכיר לכם, פעם אחר פעם לימדתם אותנו שאכיפה בררנית מסכנת את מערכת המשפט. מה שבאתי לבקש כאן זה שבאותה דרך שכבודכם פעלתם בעניין בן ארי ומרזל - כך תפעלו בעניין יזבק. יזבק תומכת ברוצחים של כל אחד במדינת ישראל. מי שאומר דברים נחרצים ולא מסוגל אפילו במקצה שיפורים לגנות, לא יכול להיות בכנסת ישראל. אני מבקש להפעיל את אותן אמות-מידה של בן ארי".

עו"ד חסן ג'בארין, שמייצג את יזבק, אמר בדיון: "אנסה לשכנע אתכם שמלבד שני הפוסטים הקשים והמזעזעים שפורסמו, שאר הראיות שמיוחסות לח"כ יזבק נופלות בלב הקונצנזוס של התרבות הפוליטית הערבית בישראל. אין קשר בין תמיכה בשביתת רעב של אסירים או התנגדות למעצרים מינהליים ובין תמיכה במעשים שלהם. מלבד ההתנסחות הקשה ביותר שח"כ יזבק הוסיפה בעניין הפוסט של דלאל מוגרבי, לא תמצאו בכל הראיות שבפניכם משפט אחד שאומר שהיא תומכת במאבק מזוין. לא תמצאו שיתוף אחד שיש בו את המילים 'מאבק מזוין' או 'התנגדות מזוינת'".

השופטת חיות הקשתה: "היא בעצם אומרת שדלאל מוגרבי היא חלק שהנרטיב הפלסטיני".

עו"ד ג'בארין השיב: "כן, דלאל מוגרבי היא חלק מהנרטיב הפלסטיני של מאבק מזוין. אבל גם כשמשתמשים בנרטיב, זה לא אומר שתומכים במעשה עצמו".

מדברי השופטים בדיון קשה היה להתרשם מה תהיה ההכרעה. אם כי תידרש לוליינות משפטית לא פשוטה לקבוע כעת כי היא לא עומדת בעילות הפסילה, לאחר שבדיון הקודם בקיץ נאמר כמעט במפורש שאכן היא חצתה את הרף הנדרש בתמיכתה בארגון טרור ובפעולות טרור. 

ביציאה מהדיון פרצה מהומה של צעקות ודחיפות בין העותרים לפסילה ממפלגת עוצמה יהודית לבין חברי הכנסת מהרשימה המשותפת. בן גביר קרא לעבר יזבק: "את מחבלת", ונענה בקריאות: "גזעני". מאבטחי בית המשפט התקשו במשך דקות ארוכות להפריד בין הניצים.