בלחץ הח"כים: רשות ניירות ערך הסכימה לקיצוץ תקציבה ב-2.5%

לאחר שוועדת הכספים סירבה לאשר את התקציב שביקשה, רשות ניירות ערך קיצצה 5 מיליון שקל מסעיפי הנהלה שונים ומבטיחה לדון בהפחתת האגרות השנתיות לחברות

תקציב רשות ניירות ערך ל-2020 אושר היום (ד') בוועדת הכספים, לאחר שהרשות הגיעה להסכמות עם חברי הוועדה לשורת קיצוצים בסעיפים שונים בתקציבה.

בישיבה קודמת של הוועדה סירבו חברי הכנסת באופן חריג לאשר את תקציב הרשות. ח"כ אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) ביקשה מנציגי הרשות להסביר מדוע גדלה ההוצאה בהצעת התקציב ל-2020, למשל בסעיפי ההתקשרויות עם יועצים. בנוסף העירה פרקש-הכהן כי העובדה שהרשות מסיימת את השנה בעודף תקציבי מעידה שיש מקום להתייעלות וקיצוצים, על רקע הגירעון התקציבי והקיצוץ בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה. תקציב רשות ניירות ערך ממומן מהאגרות שהרשות גובה מחברות הנסחרות בבורסה כאשר התמורה מקנסות ועיצומים מועברת לאוצר המדינה.

תקציב הרשות ל-2020 יעמוד על 188.6 מיליון שקל, לעומת 193.6 מיליון שקל בתקציב המקורי. הקיצוץ העיקרי היה בסעיף המחשוב ובנוסף קוצצו סעיפים כמו ימי עיון, הוצאות משרדיות, ואחזקת כלי רכב וקשרים בינלאומיים. בשלב זה הרשות לא תפחית את האגרות שהיא גובה מחברות הנסחרות בבורסה, אך מנכ"ל הרשות עו"ד עודד שפירר הבטיח לדון בכך לקראת סוף השנה. שפירר הסביר כי הפחתת האגרות מותנית בכך שכרית הבטחון של הרשות לא תפחת מ-200 מיליון שקל, כאשר נכון להיום הרשות צופה לסיים את השנה עם רזרבה של 230 מיליון שקל.

שפירר אמר היום בדיון לחברי הוועדה כי "הסכמנו לקיצוץ של חמישה מיליון שקל מהתקציב שלנו. זו החלטה טובה ואני חייב לומר שזה קיצוץ שמאד קשה לנו. הלנתם ובצדק על זה שלא ניצלנו את מלוא התקציב בשנה שעברה ורציתי להסביר שאנחנו מתנהלים כמו משק סגור, ולכן כשאנחנו רואים לקראת סוף השנה שאנחנו לא מנצלים את כל הכסף אנחנו לא מבזבזים אותו". שפירר הוסיף כי הסיבה לתת-הביצוע היא דחיית פרויקטים מ-2019 ל-2020 ואי ניצול רזרבה בסך 4 מיליון שקל.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו מסר בתגובה: "אנו שמחים על העמדה התקיפה של וועדת הכספים בנוגע להצעת איגוד החברות הציבוריות להפחתת האגרות על החברות שנסחרות בישראל. לא ייתכן שתהיה קורלציה הפוכה בין מספר החברות בבורסה הישראלית, שהולך וקטן, לעומת עלייה מתמדת בתקציב רשות ני"ע, שממומן בעיקרו מהאגרות שמוטלות על החברות הציבוריות. אנו קוראים לוועדת הכספים לדאוג שהבטחת רשות ני"ע להורדה משמעותית של היקף האגרות תבוצע בהקדם".