ברשות להגנת הצרכן מקדמים צעדים שיאפשרו לרשתות שמוכרות במחיד אחיד לוותר על סימון המחיר

ברשות להגנת הצרכן קידמו תחילה תיקון חקיקה להקלה על רשתות שמוכרות את כל המוצרים במחיר אחיד, אלא שמבדיקת הגורמים הרלוונטיים עולה כי אין בישראל ככל הנראה רשתות שפועלות במודל זה • כעת בוחנים ברשות הפצה של מסמך מדיניות אכיפה מקל

עו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן / צילום: דוברות משרד הכלכלה
עו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן / צילום: דוברות משרד הכלכלה

הניסיונות לבטל את סימון המחיר על כל מוצר נמשכים. ל"גלובס" נודע כי הרשות להגנת הצרכן מנסה להוביל תוכנית שתפחית את הדרישה הרגולטורית המחייבת סימון מחיר על כל פריט. במסגרת תוכנית זו פרסמה הרשות קול קורא לקידום תיקון חקיקה שייתן פטור מסימון מחירים לרשתות שמוכרות את כל המוצרים במחיר אחיד, דוגמת חנויות "הכול בדולר", ואולם מסתמן כי בישראל כלל לא קיים פורמט כזה.

ברשות ביקשו לקדם מהלך שיקל על חנויות שמוכרות מוצרים במחיר אחיד ויחסוך להן את הדרישה לסמן את מחירו של כל מוצר בנפרד. כבר שנים שרשתות הקמעונאות בישראל והספקים גורסים כי מדובר בשיטה מיושנת שמעמיסה עלויות ושעות עבודה מיותרות. ואולם בעשור האחרון לא נעשתה בדיקה מקיפה בנוגע לכדאיות של שימור השיטה הזו, אך ככל הידוע, במרבית העולם (למעט בפיליפינים) החקיקה הזו בוטלה לטובת מעבר לצגים אלקטרוניים על כל מדף או חלופות אחרות.

ואולם מהעמדות שהועברו לרשות על-ידי בעלי העניין השונים, עולה כי בישראל כלל לא קיימות חנויות שפועלות תחת מחיר אחיד באופן מלא. כך, לפי עמדת משרד האוצר, "הפחתת נטל זו היא מיותרת, ועל הרשות לתת דעה לחובת סימון המחירים בכלל", כשגם ברשות התחרות גורסים כי "חנויות ספורות הוקמו בקונספט של מחירה במחיר אחיד, וגם הן לא עומדות בזה". לשיטתם, "היום לא פועלות חנויות בשיטת חנות 'סטוק', ועל כן הפחתת נטל זו מיותרת, ועל הרשות לתת דעתה לחובת סימון המחירים בכלל".

לאור התשובות הללו, ברשות להגנת הצרכן הוחלט כי "אין הצדקה לתקן את הדרישה החוקית", אך היא עדיין בוחנת הפצה של מסמך מדיניות אכיפה שיגדיר כי במקרה של מחיר אחיד לא תתבצע אכיפה על חובת הסימון.

ראש הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, השיב לפניית "גלובס" כי "הרלוונטיות של הנושא הזה נבחנת לאור התפתחויות השוק, והסימנים לאפשרות שסוג כזה שלא מודל עסקי לא יהיה עוד. ההנחיה נועדה להשיג רווח לצרכן מבחינת תמחור ומחיר וגם כהקלה רגולטורית".