כמה תעלה לתאגיד ההחלטה להיפרד מקשת ומ"הכוכב הבא לאירוויזיון"?

קשת שילמה הרבה מאוד כסף עבור הזכות שהנציג לאירוויזיון ייבחר במסגרת השידורים שלה - כולל חבילת פרסום לקידום תאגיד השידור, השתתפות במימון ערב בחירת השיר, מימון הקליפ ומימון המשלחת הישראלית לאירוויזיון במהלך השהייה לפני התחרות ובמהלכה

עדן אלנה, זוכת "הכוכב הבא לאירוויזיון" 2020 | צילום: אורטל דהן
עדן אלנה, זוכת "הכוכב הבא לאירוויזיון" 2020 | צילום: אורטל דהן

השבוע שודר פרק הגמר של התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", ובכך בא לסיום שיתוף-הפעולה שבין תאגיד השידור הציבורי "כאן" לקשת, שנמשך חמש שנים, ושבמסגרתו הפרס של זוכה התוכנית הוא הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון. במסגרת שיתוף-הפעולה בין קשת לתאגיד נותר עוד אירוע טלוויזיוני אחד - בחירת השיר שייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון שאמורה להתקיים במרץ.

ההחלטה שקיבל התאגיד להפסיק את ההתקשרות עם קשת עוררה סימני שאלה לגבי יכולתו להרים הפקה מקצועית ומהוקצעת כמו "הכוכב הבא", אולם יש לה גם משמעויות כלכליות כבדות, שכן עבור הזכות שהנציג הישראלי לאירוויזיון ייבחר במסגרת השידורים שלה, שילמה קשת הרבה כסף, כולל חבילת פרסום לקידום התאגיד, השתתפות במימון ערב בחירת השיר, מימון הקליפ ומימון המשלחת הישראלית לאירוויזיון.

עם סיום שיתוף-הפעולה חושף "גלובס" את המספרים שמאחורי ההתקשרות שבין קשת לתאגיד השידור, וכמה צפוי התאגיד להשקיע בתחליף לתוכנית "הכוכב הבא" כדי לבחור בשנה הבאה נציג לאירוויזיון.

ההתקשרות עם קשת נוגעת לשני אפיקים מרכזיים: הראשון הוא קידום שידור האירוויזיון ב"כאן 11" והחלק של התאגיד בכך. על-פי החוזה, קשת נתנה לתאגיד השידור חבילת פרסום בשווי של 2.1 מיליון שקל, שכללה חסויות מסוגים שונים ושיתוף-פעולה תוכני.

החלק השני הוא עלויות הפיזיות של בחירת השיר שייצג את ישראל, הפקתו ושהות המשלחת שתייצג את ישראל באירוויזיון. עלות הפקת ערב בחירת השיר שייצג את ישראל הוא כ-1.1 מיליון שקל, מתוכם ישלם התאגיד 500 אלף, וקשת תישא במימון של 600 אלף שקל.

קשת נושאת גם בעלות הפקת הקליפ של הזוכה עדן אלנה שיופק לקראת האירוויזיון, בעלות של 250 אלף שקל; וכן בשהייה של כל חברי המשלחת, עד 14 משתתפים וחמישה מאבטחים, בסכום של עד רבע מיליון שקל.

כידוע, בתאגיד מתכוונים לקיים בשנה הבאה באופן עצמאי תחרות בה ייבחר הנציג הישראלי לאירוויזיון ושוקדים בימים אלה על גיבוש קונספט. ל"גלובס" נודע כי היקף ההשקעה של התאגיד בתוכנית ובערב הגמר מתוכנן לעמוד על כ-5 מיליון שקל.

שיתוף-הפעולה בין קשת לתאגיד נחשב בתעשייה למהלך שתרם לשני הצדדים. האפשרות לייצג את ישראל באירוויזיון הפיח חיים בתוכנית "הכוכב הבא" שכבר הראתה סימני דעיכה; ומנגד היכולות של קשת לייצר מוצר טלוויזיוני ברמה כה גבוהה הציתו מחדש את העניין הציבורי באירוויזיון, שבאותה תקופה נחשב למוצר לא מעניין.

בקשת אומנם הופתעו מההחלטה של התאגיד להפסיק את ההתקשרות איתם, כמו גם מהדרך שבה הודיעו להם על כך, אולם עד הרגע האחרון על המסך לא ניתן היה לראות אפילו רמז לכך: המנחים רותם סלע ואסי עזר בישרו על כך לצופים לקראת סוף תוכנית הגמר, הודו לתאגיד והזמינו את מי שמעוניין להיבחן לאודישנים של העונה הבאה של "הכוכב הבא".

תוכנית הגמר של "הכוכב הבא לאירווזיון" ששודרה השבוע (ג') רשמה רייטינג של 29.2%, שהוא 809 אלף צופים. העונה הנוכחית רשמה נתונים שמזכירים את ימי ערוץ 2 העליזים: ממוצע העונה עומד על 19.9% ו-540 אלף צופים לתוכנית.