גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גבולות חופפים: סקודה קאמיק - כבונוס מקבלים גם מטריה

למבחר המתרחב והמבלבל של דגמי קרוס-אובר מקבוצת פולקסווגן מצטרפת עוד גרסת ביניים של המותג סקודה. עם תא נוסעים מרווח, עיצוב עדכני, מנוע חסכוני והתנהגות כביש נעימה ונוחה היא תיקח מכירות מהמתחרות – אבל גם מבית

לפני כחמש שנים היו לקבוצת פולקסווגן המורחבת כחמש משפחות דגמים בפלח ה-SUV והקרוס-אובר, חלקם הגדול דגמי פרמיום. בתחילת 2020 כבר יש לקבוצה 16 משפחות דגמים בפלח הזה, שמכסות כל תת-קטגוריה מוכרת ולא מוכרת. החל בדגמים עירוניים-עממיים ועד יוקרתיים-ספורטיביים.

שלל הדגמים הללו חולקים ביניהם פלטפורמות, מנועים, רכיבים ופריטי אבזור והם מתחרים לא רק בדגמים מקבילים של יצרנים אחרים אלא גם, ואולי בעיקר, זה בזה. אבל להנהלת פולקסווגן זה כנראה לא ממש משנה ובלבד שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו. כלומר, שנתח השוק שלה יגדל בהתמדה.

אבל מנקודת המבט של הצרכנים בפלח ה-SUV, האסטרטגיה זו עשויה להיות מבלבלת, בלשון המעטה. קחו למשל את המצטרפת החדשה למשפחה ששמה סקודה "קאמיק" (התרגום, למי שמתעקש, הוא "מתאים בצורה מושלמת" בשפת האינואיטים של גרינלנד, או משהו כזה).

הקאמיק מתומחרת קרוב מאד לסיאט ארונה, אחד הדגמים המצליחים ביותר כיום בפלח הקומפקט SUV באירופה (ובארץ), והיא חולקת עם הארונה את רוב הרכיבים הפנימיים. אבל הקאמיק ארוכה יותר בכמה סנטימטרים וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר בלא פחות מ-8 סנטימטרים, שמתורגם לתא נוסעים הרבה יותר מרווח. מהצד השני הקאמיק קצרה רק ב-15 סנטימטרים מסקודה קארוק (ומהאחות סיאט אטקה) אבל הרבה יותר גדולה מהאחות פולקסווגן T-CROSS , שנחתה במקביל בארץ עם מחיר גבוה יותר.

אם לא די בכך גם העיצוב של הקאמיק מנסה ומצליח לשבור את גבולות התדמית והסטטוס המוכרים של המותג סקודה. מחלקת העיצוב הצ'כית הרגילה אותנו בעבר לקווים פשוטים, תכליתיים ונאיביים, שמכוונים עבור לקוחות שרוצים אמצעי תחבורה ולא סמל סטטוס (מישהו אמר ציי רכב?). אבל לקאמיק יש עיצוב רענן עם נוכחות כביש בולטת בזכות עם פנסי חזית LED מפוצלים אופקית, כמו בטוארג, פרופיל צד נאה וזנב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X1 מדור אחרון. רק הגריל המסורתי של סקודה נשאר במקומו כדי להזכיר לנו את המורשת.

גם תא הנוסעים ממשיך את מגמת הטיפוס כלפי מעלה של המותג. מערך הפיקוד עטוף ברובו בחומרי דיפון רכים ונעימים לעין, בניגוד למשטחים הנוקשים של סיאט ארונה, ובגרסה המאובזרת בה נסענו הוא מציע כסטנדרט את מיטב להיטי האבזור שברשימת האופציות של מותגי הפרמיום של קבוצת פולקסווגן, אבל עם תמחור של סקודה.

זה אומר לוח מחוונים רב-תכליתי על בסיס מסך LCD רחב, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת קול משודרגת, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול, מתגי שליטה בהילוכים מההגה וחבילה מתקדמת של מערכות סיוע לנהיגה, שכוללת בקרת שיוט מדור אחרון. נסו לקבל את זה ברכב של אאודי, שעולה פחות מ-200 אלף שקל.

כבונוס מקבלים גם מטריה מקורית של החברה, שחבויה בנישה בדלת. קצת מוזר, אבל כנראה עניין של מסורת.

סקודה קאמיק

אחרי הכל זו סקודה

כפי שניתן לצפות מרכב מודרני של סקודה התא מרווח ושימושי. המושב האחורי רחב מספיק לשניים וחצי בוגרים עם מרחב רגליים, שלא יקפח גם גבוהי קומה; תא המטען עמוק ושטוח במצבו התקני ולאחר קיפול המושב האחורי יכול לבלוע כמעט מטען מסחרי של 1400 ליטר, יש גם חללי אחסון פנימיים ומשטחי השמשות הגדולים מעניקים תחושה מרווחת ואוורירית. תנוחת הישיבה גבוהה פחות מסיאט ארונה ומכמה מהמתחרים בפלח אבל סף הכניסה עדיין ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה. כל העסק מורכב היטב ועטוף בנוי בבידוד, שמחדיר מעט מאד רעשי רוח במהירויות גבוהות.

סקודה קאמיק

הקאמיק מיובאת כיום לארץ עם מנוע עם מנוע טורבו-בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשרת כיום עשרות דגמים בקבוצת פולקסווגן, ועם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס. טרם פגשנו בגרסת ה-1.5 אבל מנוע ה-1 ליטר, שבו צוידה מכונית המבחן שלנו, מתאים למכונית כמו כפפה לתא הכפפות. הזאטוט מנייד את הרכב בנינוחות מרשימה ברחובות העיר הצפופים ובמהירויות בין עירוניות גבוהות, מאיץ בקצב מכובד (כ-10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש) , ועם משקל עצמי של 1.25 טון בלבד אין לו בעיה לשמור על קצב ראוי בעליות ארוכות עם כמה נוסעים.

בסל"ד גבוה הוא מייצר את צליל מחוספס וויברציות, שאופייניים למנועי שלושה צילינדרים, אבל ברוב המקרים התיבה כפולת המצמדים מייתרת את הצורך לטפס לכיוון הקו האדום בסיוע העברות חלקות וזריזות, שמרגיעות את המנוע.

כמו בכל הדגמים של הקבוצה שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות "הרגיל" די עצל והמצב הספורטיבי, שמחדד את תגובת דוושה ותיבת ההילוכים, הוא כמעט ברירת מחדל. כצפוי, צריכת הדלק בגרסה הזו היא מזערית ונהגים מתונים לא יתקשו להפיק 16-17 קילומטרים לליטר בתנאי אמת.

על הכביש הקאמיק היא אחת המכוניות הנעימות והמאוזנות ביותר שמוצעות כיום בפלח. המתלים מגהצים בצורה שקטה ומרשימה בורות, מכתשים וסדקים, שכבר הפכו לסימן ההיכר של האספלט הישראלי בחורף; המשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה דינמית קלילה וצייתנית, שמפתה את הנהג להיכנס ולצאת מפניות הדוקות במהירויות גבוהות יחסית; הצמיגים הרחבים (בגרסת המבחן) מעניקים יותר אחיזה ממה שמערכת ההנעה הצנועה יכולה לאתגר; וההיגוי מדויק ונעים - אבל רק בתנאי שזוכרים לבטל את "מערכת הסיוע האקטיבית להיגוי". זו עושה ככל יכולתה לחבל בהיזון החוזר ולהפתיע את הנהג במשיכות היגוי בעת מעבר על סימוני כביש מעורפלים שטיפוסיים לכבישים ישראלים.

המחיר של סקודה קאמיק עם מנוע 1 ליטר ורמת אבזור תקנית מתחיל ב-125 אלף שקל ומעפיל ל-135 בגרסת ה"סטייל" המאד מאובזרת. דגם ה-1.5 מתחיל ב-131 אלף. התמחור ממוקם פחות או יותר באמצע בין שלוש-ארבע גרסאות מקבילות של הקבוצה ואין ספק שהוא מותח לקצה את גבולות ערך-התדמית של מותגי הקבוצה: אחרי הכל זו סקודה, שמציעה תמורה טובה יותר מאאודי Q2 אבל ב-50 אלף שקל פחות.

כמה מהמתחרות שבדרך

ניסאן ג'וק 2020

הדור החדש של ניסאן ג'וק, שיגיע בקרוב, שומר על סגנון עיצוב אוונגרדי ומציע יותר מרחב פנימי ותא מטען מוגדל. המנוע התקני הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 117 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. האבזור התקני שודרג משמעותית וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג ושיפור באיכות החומרים

פיז'ו 2008 2020

פיז'ו 2008 החדשה שנמצאת בדרך מציע עיצוב עם הרבה יותר נוכחות מבעבר ותא נוסעים מרווח יותר עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ותא מטען בנפח 434 ליטר. מערך הפיקוד מבוסס על מסכי LCD והנדסת אנוש מתקדמת ומנוע הבנזין העיקרי יהיה 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים בהספק 130 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

קיה סלטוס

מעבר לפינה נמצא דגם הביניים החדש של קיה, שיגיע אלינו כנראה בתקינה אמריקנית. הממדים מעט גדולים יותר מאלה של האחות יונדאי קונה, העיצוב מוחצן ותא הנוסעים מאובזר היטב. בארה"ב הוא מוצע עם המנוע של הקונה, 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 175 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים

עוד כתבות

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק עולה ב-0.2% ● פאוול: "השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"