חזק פי 30 מהחומר הקיים: רכיב קנאביס חדש התגלה במעבדה

מדענים מצאו רכיב קנאביס חדש, חזק פי 30 מ-THC - החומר הפסיכואקטיבי הנחקר ביותר בקנאביס • עדיין לא ברור איך הרכיב ישפיע על המשתמשים

חומר פעיל חדש בקנאביס? / אילוסטרציה: שאטרסטוק
חומר פעיל חדש בקנאביס? / אילוסטרציה: שאטרסטוק

רכיב קנאביס חדש שהתגלה התברר בבדיקות מעבדה כחזק פי 30 בפוטנציה מהרכיב THC, שהוא החומר הפסיכואקטיבי הנחקר ביותר במריחואנה. עם זאת, עדיין לא ברור אם הרכיב החדש, שקיצור שמו הוא THCP, "ירים" את המשתמש פי 30 מ-THC.

מדענים איטלקים גילו גם רכיב שני שלא היה ידוע עד כה, שהם כינו CBDP. הוא נראה כמו דודן של CBD, הרכיב הרפואי שידוע כנוגד דלקת, נוגד חמצון ונוגד עוויתות גוף. הגילויים הללו פורסמו לאחרונה במגזין "Nature, Scientific Reports".

הרכיבים בודדו וזוהו מתוך סוג הקנאביס האיטלקי, הידוע כ-2FM, באמצעות ספקטרומטר (מדידת היחס בין המטען למסה של חלקיקים טעונים) ומטה-בולומיה, תהליכים שמשמשים למציאת הכימיקלים הבסיסיים של דוגמיות או מולקולות.

תפקיד מערכת הטיפול ברכיבי הקנאביס הוא לשמור את הגוף בשיווי משקל (הומסטזיס), והיא מפקחת על דברים משינה עד תיאבון, דלקות וכאב. כאשר אדם מעשן מריחואנה, THC מתגבר על המערכת הזו, נצמד לקולטנים של רכיבי הקנאביס, ומפריע ליכולתם לקשר בין תאי עצב.

THCP נצמד בכוח לשני הקולטנים - פי 33 מ-THC ופי 63 מרכיב אחר שנקרא THCV. הממצאים הובילו את המדענים לתהות אם THCP יכול להסביר למה לסוגי קנאביס מסוימים יש אפקט חזק יותר מכפי שאפשר להסביר מנוכחות THC בלבד.

"זה אומר שלרכיבים הללו יש משיכה גבוהה יותר לקולטנים בגוף האנושי", אמרה ד"ר צינזיה ציטי, הכותבת הראשית של המחקר ועמיתת מחקר אחר דוקטורט למדעי החיים באוניברסיטת מודנה ורג'יו אמיליה באיטליה. "בסוגי קנאביס שבהם נוכחות THC נמוכה מאד, אנחנו חושבים שהנוכחות של רכיב קנאביס אחר, פעיל יותר, יכולה להסביר את האפקטים הללו".

שרשרת הצד האלקילית היא הכוח המניע מאחורי האפקט של הקנאביס על בני האדם. ברוב כ-150 רכיבי הקנאביס, כולל THC, השרשרת הזו היא רק באורך חמישה אטומים, לפי המדענים. אבל ב-TCP היא באורך שבעה אטומים, מה שאומר שבצורתו הטבעית הוא עולה על כוחו של THC.

רכיב קנאביס טבעי עם יותר מחמישה אטומים לא דווח עד כה בספרות המחקרית, לפי המדענים. בנוסף, רובם לא בודדו ולא אופיינו בגלל האתגר הכרוך בכך.

המחקרים על היתרונות הרפואיים של הקנאביס התמקדו ברכיב CBD, אך מפני ש-THCP נראה בעל יכולות הצמדות חזקה יותר לקולטני הגוף, החוקרים סבורים שיש לו פוטנציאל בריאותי-רפואי. הממצאים יוכלו לאפשר ייצור של תמציות קנאביס לאפקטים רפואיים ספציפיים. יותר ניסויים בשיטות של המחקר האיטלקי יוכלו לקדם את הגילוי והזיהוי של רכיבים חדשים, לפי החוקרים.

"יש עוד רכיבים מינוריים ושרידים בצמח שקשה לחקור, אבל על ידי בידוד אנחנו יכולים להמשיך להעריך את האפקט שלהם", אמרה ד"ר ג'ין ישמעאל, פרופסור נספח במכללה לרוקחות באוניברסיטת מדינת אורגון. "במבט היסטורי, רבות מהתרופות שלנו הופקו או קבלו השראה ממוצרים טבעיים. רכיבים חדשים שמתחברים לקולטנים בכוח רב מאד יעניקו למדענים כיוון מחקר חדש במדעי החיים".