סקרים בחברה הערבית: 59% עשויים לשנות את הצבעתם בבחירות הבאות

הסעיף בתוכנית המאה העוסק באפשרות לחילופי שטחי בהסכמה עם הרשות הפלסטינית והעברה אליהם של יישובי המשולש עורר את מערכת הבחירות בתוך החברה הערבית והוסיף שאלות לסקרים המתקיימים בה

הרשימה המשותפת / צילום: הרשימה המשותפת
הרשימה המשותפת / צילום: הרשימה המשותפת

הסעיף בתוכנית המדינית של ארה"ב, תוכנית המאה, העוסק באפשרות לחילופי שטחי בהסכמה עם הרשות הפלסטינית והעברה אליהם של יישובי המשולש עם כרבע מיליון ערבים הגרים בהם, עורר את מערכת הבחירות בתוך החברה הערבית, והוסיף שאלות לסקרים המתקיימים בה.

השאלה המסקרנת ביותר היא כמובן באיזה אזרחות יבחרו, ישראלית או פלסטינית. והנתונים הם: מסקר שערכו הערוץ הערבי בשיתוף אתר PANET בשפה הערבית מבית פנורמה, סקר שבו השתתפו 2,500 ערבים ישראלים, עולה כי כמעט 82% מהנשאלים אמרו כי מעדיפים להישאר ישראלים ולא לעבור לשיטה של הרשות הפלסטינית.

התוצאות הללו דומות לתוצאות סקר אינטרנטי פחות מקצועי שערכה קבוצת פייסבוק פופולרית בחברה הערבית בשם "ערבים מאוחדים". כ-25 אלף ערבים ישראלים השתתפו בסקר עד יום שבת ומתוכם 74% ענו בשלילה על השאלה האם הם מוכנים לוותר על זהותם הישראלית, ולהיות אזרחי מדינת פלסטין, לעומת 26% שענו בחיוב.

שימו לב כאן לנוסח השאלה אודות "זהות ישראלית" המעידה ולו באופן חלקי כי אין מדובר בטעמים מעשיים של חיים במדינה עם אמות מידה מערביות, עם כלכלה יציבה, תשלומי ביטוח לאומי, חופש ביטוי ועוד, אלא גם בקבלת ה"זהות הישראלית" כמאפיינת אותם. זאת בניגוד להצהרות של חלק מהפוליטיקאים הערבים המדברים על היותם פלסטינים קודם כל. יש מי שיראה בכך הפתעה או אולי התנהלות מעשית כי בישראל המצב פשוט טוב יותר, אבל המעורים בחברה הערבית לא הופתעו כלל ורואים בתוצאות הללו אישוש מלא להערכה אודות ההשתלבות המואצת של ערביי ישראל בחברה ובהוויה הישראלית.

אם נשוב לסקר של הערוץ הערבי ו-PANET, בשאלה האם העסקה עשויה לשנות את בחירתם בהצבעה הקרובה לכנסת התקבלו תשובות מפתיעות ונראה כי רוב הציבור הערבי, 58.8%, עשויים לשנות את הצבעתם בבחירות, לעומת 41.20% שטענו כי בחירתם תישאר זהה למרות השקתה של עסקת המאה. הנתון הזה צריך להדאיג בעיקר את הרשימה המשותפת שכן שינוי מהותי כזה של ההצבעה משמעו פחות מצביעים למשותפת, שקיבלה רוב מכריע מבין קולות החברה הערבית בשתי מערכות הבחירות בשנה האחרונה. 

עורכי הסקר מעריכים כי שתי מגמות יכולות להצביע על הנתון. האחת של מאוכזבי הרשימה המשותפת, שמאסו בעיסוק הבלתי נגמר בסוגיה הפלסטינית, וכשהם רואים שזה לא מניב שום תרומה, בוחרים להצביע למפלגות מהשמאל/מרכז הציוני, מה שמצביע על הרצון של הציבור הערבי להתקרב ולהשתלב יותר בחברה הישראלית. 

המגמה השנייה והנגדית היא של מאוכזבי כחול לבן/השמאל הציוני בקרב המגזר הערבי, שאינם רואים קול ברור וחד-משמעי בנוגע לתוכנית וכן הולכים להצביע למשותפת. אין אינדיקציה ברורה איזו מהמגמות משמעותית יותר.

ברשימה מדברים על עלייה ל-15 מנדטים, אבל נראה כי זו תקווה מופרזת. מצד אחד החיבור של מרצ לעבודה, ודחיקתו של עיסאווי פריג' הנציג הערבי במרצ לעשיריה השניה, אמורים להחזיר למשותפת עוד חצי מנדט, אבל מנגד, בספטמבר חוק המצלמות הוציא רבים מהמצביעים הערבים לקלפיות, ואחוז ההצבעה עלה מ-50% בלבד באפריל 2019 לכמעט 60% בספטמבר. ספק אם ניתן יהיה לשחזר את ההישג הזה, וזו בדיוק הסיבה שבגינה הפוליטיקאים של המשותפת קפצו על הסעיף בתוכנית המאה העוסק בחילופי שטחים אפשריים והעברתם של יישובי המשולש לרשות הפלסטינית, תקפו אותו והפכו את הנושא למרכזי בתעמולת הבחירות שלהם.

אבל גם ארגונים הפועלים לשילוב ושיתוף-פעולה בין ערבים ליהודים מעורבים במחאה. כך היום (ה'), למשל, נערך מפגש וסיור חירום של עמותת "עומדים ביחד" נגד עצם ההצעה להעברת יישובים ערבים לרשות הפלסטינית. בין המשתתפים יש ראשי ערים מהמשולש ומהשרון ואישי ציבור יהודים וערבים, ובהם ח"כ וואליד טאהא מהרשימה המשותפת; עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם; אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון; מוחמד ותד, ראש עיריית כפר ג'ת; מחמוד עאסי, ראש מועצת כפר ברא; ועילאי הרסגור סגן ראש עיריית כפר-סבא, הח"כ לשעבר מוסי רז, והח"כ לשעבר עיסאווי פרג' ממרצ, תושב כפר קאסם.

בהזמנה לאירוע נאמר כי: "דיל המאה של טראמפ ונתניהו נותן לממשלה אור ירוק לאפשרות שלילת האזרחות של מאות-אלפי ערבים אזרחי ישראל שחיים בוואדי עארה והמשולש. עסקה שנרקמה מעל ראשנו, ומאיימת על תושבי המשולש וואדי עארה בטרנספר ושלילת אזרחות." אף שיש לומר כי אין מדובר בהעתקת התושבים מיישוביהם - טרנספר, אלא בהחלפת אזרחות ישראלית בפלסטינית.

ואם נשוב שוב לסקר של הערוץ הערבי ו-PANET, בשאלה לגבי העסקה עצמה כמעט 40% מהערבים הישראלים מתנגדים לעמדה השוללת מראש של הרשות הפלסטינית וסבורים כי עליה לנהל מו"מ על העסקה. היתר תומכים בעמדת הרשות. אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית נתפס ככישלון ו56% מהנשאלים סבורים שעליו להתפטר בשל כניסת עסקת המאה לשיח המדיני.