גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנטפליקס, הדיסני והג'וקר: כל מה שצריך לדעת על טקס האוסקר ה-92

דיסני מפסידה לנטפליקס, הוליווד מאוימת' והאקדמיה עדיין שמרנית ● האוסקר מגיע - ואיתו תובנות והימורים

הסרט "ג'וקר" / צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט
הסרט "ג'וקר" / צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט

במאי האחרון, עם פתיחת עונת הקיץ הקולנועית לשנת 2019, הזמינה הוליווד את הקהל לצפות במלחמה פוטוגנית בין שתי מפלצות ענק. הסרט "גודזילה: מלך המפלצות" היה אירוע שאליו נערכו כל אולמות הקולנוע - המפגש בין הלטאה הרדיואקטיבית ואויבתה גידורה בעלת שלושת הראשים כאורגיית אפקטים של תקציבי ענק. למרבה המבוכה, הצופים מיאנו להגיע.

כבר בסוף השבוע הראשון שלו הסרט נקטל וקיבל חותמת של כישלון כלכלי שגודלו כגודל המפלצות המככבות בו. אבל רק חצי שנה לאחר מכן, הוליווד ארגנה קרב אכזרי נוסף של שתי מפלצות הרסניות, עם תקציב כפול מזה של סרט הקיץ המקרטע. הפעם הזירה התקיימה מחוץ למסך הקולנוע, ובשונה מ"גודזילה", התקשורת העולמית גילתה עניין. בתפקידי גודזילה וגידורה כיכבו משני צדי הזירה אולפני הקולנוע דיסני ונטפליקס ושדה הקרב היה הוליווד. המטרה: לשלוט בטקס האוסקר השנתי שבו תעשיית הסרטים מכתירה מלכים, מסדרת מחדש את ההיררכיה, ובוחרת את המנצחים הגדולים של השנה.

לדיסני, 2019 הייתה שנה משמעותית ביותר. לאחר רכישת האולפן פוקס, השקת שירות הסטרימינג דיסני+ ופינאלה מתוקשרת לשני המותגים החזקים בעולם (גיבורי העל של מארוול ו"מלחמת הכוכבים"), האולפן הוותיק ניכס לעצמו 33% מהכנסות רוכשי הכרטיסים בארה"ב. בהכנסות העולמיות סרטי דיסני עברו את רף מיליארד הדולר. האולפן הפך לאיום מצמרר על כל לוח ההפצה העולמי ועל פיו יישק דבר.

נטפליקס, לעומתו, היא סיפור אחר. זהו הערעור הכי מהותי על הסדר הקיים, האולפן שמשאיר צופים בבית, מפתה אותם בבנק אינסופי של תוכן, ולאחרונה גם מושך אליו את גדולי הבמאים בעזרת תקציבי ענק וחופש אמנותי מוחלט. תעשיית הסרטים מצאה את עצמה בין הפטיש לסדן.

"לשבור את הקרח" בחוץ

זה מביא אותנו אל טקס הפרסים השנתי, הזמן של אנשי הוליווד להחליט מי המצטיינת האמיתית, דרך חלוקת פרסי התעשייה שלה. לכן אירוע הכרזת המועמדים לאוסקר ב-13 בינואר 2020 היה מותח והתוצאות היו בגדר מדע בדיוני.

נטפליקס, שרק בשנה שעברה הוכיחה שהיא יצרנית סרטים משמעותית עם "רומא" (שזכה בשלושה אוסקרים, אך הפסיד את פרס הסרט), זו שעדיין ישנם קולות רועמים מהוליווד כמו סטיבן ספילברג וכריסטופר נולאן המבטלים אותה, הצליחה לעשות את הבלתי יאומן והפכה לסטודיו עם מספר המועמדויות הגבוה ביותר - 24. אחריה דיסני עם 22. אם מביטים פנימה, מגלים שהניצחון הנטפליקסי משמעותי הרבה יותר. לא רק שחברת הסטרימינג הצליחה לראשונה להכניס לא פחות משני סרטים לקטגוריית הסרט הטוב ביותר ("האירי" ו"סיפור נישואים") כשדיסני הסתפקה רק במועמדויות בודדות בתחום הטכני (סאונד, איפור ואפקטים), אלא שנטפליקס גם הביסה אותה במגרשה הפרטי: בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר דיסני נכנסה עם סרט אחד בלבד ("צעצוע של סיפור 4") וראתה כיצד להיט ההנפשה הגדול ביותר של השנה, "לשבור את הקרח 2", מפנה מקומו לנטפליקס שהשתחלה עם שני סרטים ("קלאוס" ו"יד אבודה"). סרטי ענק אחרים של דיסני כמו "אלאדין", "דמבו", ו"קפטן מארוול"  נותרו מחוץ למסיבה. כך שאם נפתחו שמפניות במשרדי דיסני, הן כנראה נלגמו בדממה.

אבל על אף שנטפליקס מציינת את כניסתה הרשמית למועדון האקסקלוסיבי של הוליווד, חזאי האוסקר טוענים שרשימת המועמדויות סימנה את סוף המסלול שלה ושל דיסני. עכשיו אור הזרקורים מופנה מהן אל האולפנים הוותיקים. את מספר המועמדויות הרב ביותר ניכס "ג'וקר" של אולפני וורנר (האויב הגדול ביותר של דיסני ומארוול), שעקף את ההישג של "הפנתר השחור" בשנה שעברה והפך לסרט הקומיקס המועמד ביותר בתולדות האוסקר. במקביל, המרוץ האמיתי לפרס הגדול נראה כרגע כמו ראש בראש בין "1917" (אולפני דרימוורקס ויוניברסל), דרמת מלחמה אפית שנועדה למסך הגדול, ו"פרזיטים" שהופק בכלל בדרום-קוריאה, ובארה"ב הופץ על-ידי חברה קטנה בשם ניאון.

בשנה שעברה ראינו גם את המלחמה המשולשת הזו בין דיסני ("הפנתר השחור"), נטפליקס ("רומא") והוליווד הישנה ("הספר הירוק"), וזו האחרונה ניצחה. מסתמן שהשנה יהיה שידור חוזר, כשדיסני יצאו אולי עם פרס אחד או שניים בקטגוריות כמו סרט האנימציה והאפקטים, ולנטפליקס יש סיכוי טוב לניצחונות בפרסי המשחק והתסריט. הסרט הטוב ביותר לא יהיה מנת חלקן גם השנה, אלא אם תתרחש הפתעה גדולה (והאוסקר, מלא הפתעות).

האם הוליווד, שבשנים האחרונות נאלצה להתמודד עם הבוז שלה לנטפליקס ולהבין שזו פה כדי להישאר, גילתה שהיא יצרה שד גדול יותר בדמות דיסני שגדל לממדים שטרם נראו? מסתמן שכן. לא בכדי יצא השנה מרטין סקורסזה בהצהרה שעוררה זעם רב, שסרטי גיבורי העל של דיסני-מארוול "אינם קולנוע". בראיון ל"אמפייר" אמר: "הכי קרוב שאני יכול לחשוב על הסרטים האלה, למרות עשייתם המרשימה והשחקנים שמשתדלים כמה שיותר, זה כעל מתקני שעשועים. לא קולנוע של אנשים שמנסים להעביר חוויות פסיכולוגיות ורגשיות לאנשים אחרים".

כאמור, סקורסזה וסרט הנטפליקס שלו "האירי" כן זכו למספר רב של מועמדויות לאוסקר, כש"הנוקמים: סוף משחק""של דיסני-מארוול, הסרט הקופתי ביותר בכל הזמנים, הסתפק רק באזכור בודד בפרס האפקטים.

קוונטין טרנטינו, עוד אחד מכוכבי האוסקר של השנה ("היו זמנים בהוליווד" בהפקת סוני), תיאר את המצב בהוליווד כ"מלחמה". בראיון למגזין התעשייה "דדליין" אמר: "המוצרים המסחריים שבבעלות בעלי השליטה... סרטי מארוול, מלחמת הכוכבים, גודזילה וג'יימס בונד, מעולם לא היו טובים יותר מאשר בשנה שעברה. על פניו זו הייתה השנה שהשליטה העולמית שלהם הייתה מוחלטת, אבל בעצם זה לא היה כך לגמרי. כריאקציה, הרבה יצירות מקוריות נעשו... ודרשו להיראות בבתי הקולנוע. זה מה שבסופו של דבר הפך את השנה לממש-ממש חזקה... כשאתה מסכם את השנה, זה הקולנוע שלא היה חלק מהבלוקבאסטרים והמותגים שהראה איתנות גדולה יותר".

עמדת טרנטינו אולי נכונה בהקשר של 'ככל שיענוהו כן ירבה ויפרוץ', אבל מבט על שוברי הקופות בארה"ב לשנת 2019 מראה תמונה אחרת לגמרי. ברשימת הסרטים הקופתיים ביותר של השנה צריך לרדת למטה עד מקום 12 כדי למצוא להיט שאיננו סרט המשך או מבוסס על חומר קיים ("אנחנו" עם 175 מיליון דולר) וזה שבא אחריו נמצא במקום ה-18 ("היו זמנים בהוליווד" של טרנטינו עם 141 מיליון). שמונה המקומות הראשונים שייכים כולם לדיסני. בטבלה העולמית המצב אפילו יותר גרוע.

באופן מובהק, האוסקר נקט את הצד של סקורסזה וטרנטינו, ושניהם מועמדים לפרס הסרט והבימוי. מבין תשעת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, רק אחד ("ג'וקר") הוא חלק ממותג קיים (גיבורי העל של די.סי), ורק שלושה מבוססים על ספרים ("האירי","נשים קטנות" ו"ג'וג'ו ראביט"). כל השאר הם חומר מקורי. כך נראה שלהוליווד יש אויבת חדשה והיא לא קשורה לסטרימינג, אלא להשתלטות מותגי דיסני על כל חלקה.

גברים לבנים בוחרים בגברים לבנים

כמות המועמדויות לה זכתה נטפליקס הפכה את האוסקר ה-92 להיסטורי כבר בשלב זה, אבל ייתכן שבעקבות הטקס תשתנה לגמרי הפרדיגמה ההוליוודית. זה יקרה אם נטפליקס אכן תזכה בפרס הסרט עם "האירי" או "סיפור נישואים", או ש"פרזיטים" הדרום-קוריאני יגבר ויהיה הסרט הראשון שאיננו דובר אנגלית המנצח בפרס הגדול.

בהוליווד דברים קורים לאט, ולכן בינתיים נראה שאנו בדרך לקתרזיס שיבוא עם ניצחון של "1917", שכבר לקח בדרך את פרסי איגוד המפיקים ואיגוד הבמאים, שתי אינדיקציות מצוינות בדרך אל הזהב. אם יוכתר בסוף הערב, "1917" ימשיך את הקו של "הספר הירוק" בשנה שעברה, מעיד על כך שהלך הרוח בתעשייה עדיין מאמין בחוויה קולקטיבית של צריכת סרט בבתי הקולנוע, או לחלופין מונע מפחד לאבד רלוונטיות מול הסטרימינג והקולנוע הקטן והאמנותי. לא נופתע אם יד השמרנות בסופו של דבר תהיה על העליונה.

1917/ באדיבות סרטי יונייטד קינג

רמזים לכך שהאקדמיה טרם התפתחה מספיק ראינו כבר בהכרזת המועמדים. 2019 הייתה שנה מרהיבה בקולנוע מאת במאיות, ועדיין, "נשים קטנות" הוא הסרט היחיד שביימה אישה (גרטה גרוויג) שזכה להיכלל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, כשקטגוריית הבימוי מאוכלסת בגברים בלבד. סרטים רבים שעסקו בגיוון האתני והמגדרי של תעשיית הסרטים, כמו: "הפרידה", "קוראים לי דולמייט", "נוכלות בלי חשבון", "דיוקן של נערה עולה באש", "אנחנו" ו"אטלנטיקה", לא זכו ולו למועמדות אחת. גם פרסי המשחק הציגו הומוגניות מוחלטת. מבין 20 המועמדים האפשריים בארבע הקטגוריות, רק סינתיה אריבו מ"הארייט: הדרך אל החופש" נותנת קונטרה ל-19 המועמדים הלבנים. לופיטה ניונגו של "אנחנו", אדי מרפי של "קוראים לי דולמייט", צוות השחקנים הנפלא של "פרזיטים" וג'ניפר לופז בתפקיד מגדיר קריירה ב"נוכלות בלי חשבון" נבעטו החוצה.

זה לא מפני שכל חברי האקדמיה גזענים או מיזוגנים במובהק, אלא בגלל הדמוגרפיה של המצביעים. נכון ל-2016, באקדמיה מעל 6,000 חברים, 89% מתוכם לבנים ו-73% מתוכם גברים. מאחר שאינם מסוגלים לראות את כל הסרטים שיוצאים במשך השנה, הם מתעדפים את אלו המדברים אליהם, שבאופן טבעי עוסקים בגברים לבנים. זה אולי מרחיק את האוסקר מלהיות אינדיקציה על המיטב בקולנוע, אבל בהחלט מייצג נאמנה את מי ששולט בו.

אוסקר 2019, כקודמיו, שוב מציב בפנינו תמונת מראה, לא תמיד מחמיאה, על המקום שבו תעשיית הקולנוע נמצאת. כך שגם אם הסטרימינג מתחזק, וגם אימפריית דיסני נתקלת בתקרת זכוכית, אלו בסופו של דבר אנקדוטות לעניין גדול הרבה יותר, והוא: את מי נזכה לראות על המסך ואת הסיפורים של מי נשמע. את זה האוסקר מספר לנו הכי טוב. ובינתיים, עם כל הכבוד ל-24 המועמדויות של נטפליקס, הכול די עומד במקום.

ועכשיו, להימורים

הסרט הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "1917"
יכול להפתיע: "פרזיטים"

פרזיטים / באדיבות סרטי נחשון

הבימוי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: סם מנדז - "1917"
יכול להפתיע: בונג ג'ון־הו - "פרזיטים"

השחקן הראשי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: חואקין פניקס - "ג'וקר"
יכול להפתיע: אדם דרייבר - "סיפור נישואים"

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
כנראה תזכה: רנה זלווגר - "ג'ודי - מעבר לקשת"
יכולה להפתיע: סירשה רונן - "נשים קטנות"

שחקן המשנה הטוב ביותר:
כנראה יזכה: בראד פיט - "היו זמנים בהוליווד"
יכול להפתיע: ג'ו פשי - "האירי"

היו זמנים בהוליווד/ באדיבות פורום פילם

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
כנראה תזכה: לורה דרן - "סיפור נישואים"
יכולה להפתיע: פלורנס פיו - "נשים קטנות"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "פרזיטים"
יכול להפתיע: אין שום סיכוי לאף אחד אחר

התסריט המקורי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "היו זמנים בהוליווד"
יכול להפתיע: "סיפור נישואים"

התסריט המעובד הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "ג'וג'ו ראביט"
יכול להפתיע: "נשים קטנות".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

איש העסקים שנאלץ לשלם לעובד שפיטר 5.5 מיליון שקל, והסיבה

למרות היעדר מסמכים והוכחות ישירות לקיומם, ביהמ"ש לענייני משפחה חייב אישה לשלם 3.2 מיליון שקל לפרוד שלה, בגין יהלומים שלטענתו גנבה מביתו ● המחוזי קבע כי חברת הלוואות בעלת שיעבוד על דירה בבני ברק היא בעלת הזכויות בנכס - ולא בני זוג שטענו כי רכשו את הדירה טרם שיעבודה ● איש עסקים חוייב לשלם 5.5 מיליון שקל למנהל פרויקטים בכיר שלו לשעבר, לאחר שזה הוכיח בהקלטות סתר כי ניתנו לו התחייבויות כספיות שונות ● 3 פסקי דין בשבוע

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

מחקר חדש מצא: זו השעה שבה הכי בריא לאכול ארוחת בוקר

חברת Hairstetics המטפלת בהתקרחות נשית הודיעה על השקעה אסטרטגית; בית החולים שיבא מקים מרכז מחקר עם בר-אילן ומרכז חדשנות עם המרכז הרפואי זיו; טרהסייט תפתח מודל בינה מלאכותית בתחום הביולוגיה; ונוירוקייר תתאים תרופות לטיפול בדיכאון באמצעות "מוח קטן בצלחת" ● השבוע בביומד

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

צעירים בעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto

הצצה לראש של הצרכנים הבאים שיניעו את הכלכלה הישראלית

בני הדור ה־Z בישראל בגילאי 16-28 מעדיפים לבקר בחנויות פיזיות, נעזרים בכלי בינה מלאכותית כדי לקבל החלטות קנייה, ומאמינים למשפיענים לא פחות מאשר לחברים ולבני משפחה - כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת ויזה ● והכי חשוב: אל תגעו להם בסמארטפון

יובל לוי, מנצח העונה השביעית של ''האח הגדול'' / צילום: רן יחזקאל

הרייטינג והמספרים מאחורי "האח הגדול"

העונה השביעית של "האח הגדול" ברשת 13 הגיעה לסיומה, עם גמר שרשם רייטינג של 23.6% ו־714 אלף צופים ● מלון התיאטרון בירושלים יארח בראש השנה חיילי מילואים שלחמו במהלך השנה האחרונה, במטרה להוקיר את פועלם ● ומועדון הוט יעניק לחבריו 15% הנחה על מגוון תווי המזון ● אירועים ומינויים

אוגוסט היה חודש טוב לחוסכים / אילוסטרציה: Unsplash, andre taissin

מה הכסף שלכם עשה באוגוסט? חברת הביטוח שעקפה את כולם ובית ההשקעות שנשאר בתחתית

חודש אוגוסט הסתיים עם תשואה ממוצעת של 1.1% במסלולים הכלליים ● חברת הביטוח מנורה בלטה בביצועים טובים, ואילו ילין לפידות ומור התמקמו בתחתית עם ביצועים חלשים ● המסלולים מחקי מדדי ה-S&P 500 הציגו תשואה שלילית למרות הזינוק במדד

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

פרשת מאי גולן שנחשפה בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה גולן

בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה לשיוויון חברתי בירושלים - ועצרה עו"ד מוכר ששימש בעבר כיועץ הפרלמנטרי שלה • במהלך פשיטה על ביתה של היועצת לשרה - נתפסה מעבדת סמים • במשטרה החליטו: השרה גולן תזומן לחקירה היום אחר הצהריים

של אפל, וג'מיני בתפקיד עוזרת קולית / צילום: יח''צ Genmoji

איזו יצרנית סמארטפונים משלבת את ה-AI טוב יותר?

בטלפונים החדשים משולבים פיצ'רים רבים של בינה מלאכותית - מתמונות, דרך טקסטים ועד ביצוע משימות - במטרה למשוך צרכנים ● אלא שבעוד סמסונג מובילה עם הבשורות, באפל משתרכים מאחור

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

סין קבעה שאנבידיה הפרה את חוקי המונופול עם רכישת מלאנוקס

גורם רשמי בסין אמר היום כי "הפרה את חוקי המונופול ברכישת מלאנוקס", אך לא פורסמו אלו צעדי ענישה יינקטו ורק צוין כי החקירה תימשך ● בשנת 2020 בייג'ינג אישרה את עסקת הרכישה עם מספר תנאים מתלים

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

אשר דהן, תומר וינגרטן, רפי עמית / צילום: מתוך לינקדאין, יח''צ, רענן טל

החברה הקטנה מיקנעם שזינקה ב-800% בשלושה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית חברת Wearable Devices, המפתחת מכשירים לבישים מבוססי-AI, טסה בכ-800% בימים בודדים, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד ● קמטק זינקה לאחר שהודיעה על הנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%, בהיקף של 425 מיליון דולר ● וסנטינל וואן קפצה לאחר שהודיעה על רכישת חברת AI אמריקאית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות; מדד הביטוח נפל במעל 4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.9% ● מדד הביטוח נפל בכ-4.1%, מדד הבנייה איבד כ-2.3% ● מעבר לים, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 שברו שיאים חדשים בסוף השבוע האחרון, והעיניים נשואות להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי הקרוב ● וגם: הסיבה המפתיעה שבגללה כדאי להשקיע במניות גדולות לקראת סוף השנה

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

איתן אלדר / צילום: תמר מצפי

הרימון שנזרק לחצר של בעל המניות: "לדעתי זאת טעות"

המשטרה פתחה בחקירה באשר לנסיבות זריקת הרימון לחצר ביתו של איש העסקים איתן אלדר, בעל מניות מיעוט בב.ס.ר הנדסה ● "אין לי מושג במה מדובר", אמר אלדר לגלובס, "לדעתי זה לא כוון אליי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' על פסילת מועמדו לראש אגף התקציבים: "ועדת המינויים טעתה, אני בדיונים על זה"

שר האוצר הגיב היום לראשונה על פסילת מועמדו לתפקיד ראש אגף התקציבים באוצר, מהרן פרוזנפר ● החלטת ועדת המינויים התקבלה מטעמים של אי-מתן שוויון הזדמנויות לנשים בהתמודדות על תפקידים בכירים בממשלה בכלל ובאוצר בפרט ●  סמוטריץ': "אני מכבד מאוד נשים"

נתן אלנתן, יו''ר מטה התכנון הלאומי ויו''ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה / צילום: רז רוגובסקי

הדיונים בוועדות הערר התקצרו דרמטית, אבל המומחים מזהירים שהפקק התכנוני נמצא במקום אחר

לידי גלובס הגיע דוח החושף לראשונה את המהפכה בזמני הטיפול בוועדות הערר המחוזיות ● הזמן הממוצע מדיון ראשון בוועדות ועד לסיום הטיפול הצטמצם ב־2025 ב־90% ל־10 ימים בלבד ● אבל בשוק מצביעים דווקא על הסחבת הארוכה בהליכים הנוגעים להיטלי השבחה ופיצויים

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד עסקת אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● אולם החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה