מסע ירי בשידור חי בפייסבוק: חייל בתאילנד רצח 20 בני אדם והתבצר בקניון

התקרית התרחשה בעיר נאקון ראטצ'אסימה, שמצפון-מזרח לבירה בנגקוק. החייל פתח באש בבסיס לפני שהמשיך למרכז קניות סמוך, בו התבצר • כעבור שעות, כוחות הביטחון פרצו למרכז הקניות וסייעו למאות בני ערובה לברוח • החשוד, חייל בדרגת טוראי, תיעד את מסע הרצח בחשבון הפייסבוק

החייל שפתח באש בעיר נאקון ראטצ'אסימה בתאילנד / צילום: AP
החייל שפתח באש בעיר נאקון ראטצ'אסימה בתאילנד / צילום: AP

חייל מצבא תאילנד הרג היום (שבת) לפחות 20 בני אדם כשפתח באש בעיר נאקון ראטצ'אסימה, הידועה גם בשם קוראט, שמצפון-מזרח לבירה בנגקוק - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. בין ההרוגים קצין צבא, חיילים ואזרחים. החשוד טרם נעצר והוא מתבצר במרכז קניות בעיר. 21 איש נוספים נפצעו במתקפה.

 

כעבור שעות בהן שהה בקניון, סמוך לשעה 18:00 כוחות צבא ומשטרה בתאילנד פרצו למתחם הקניון ושחררו מאות בני אדם שהוחזקו כבני ערובה במתחם.

המשטרה מסרה כי תחילה, היורה חדר לבית בעיר, הממוקמת כ-250 ק"מ מהבירה, וירה למוות בשני בני אדם. לאחר מכן נכנס לנשקייה בבסיס צבאי, לקח אקדח חדש, וירה למוות במפקדו ובשני חיילים נוספים בבסיס, זאת לפני שגנב ג'יפ צבאי ונמלט. בהמשך, הוא פתח באש לאורך כביש המוביל לקניון בעיר, תוך שהוא משדר זאת בשידור חי בפייסבוק ומצלם את עצמו אוחז ברובה. הוא המשיך לפרסם פוסטים בפייסבוק במהלך הירי, ובתמונה אחת שהועלתה נראית יד אוחזת באקדח עם קמע סביב הקנה שלו.

כלי תקשורת מקומיים תעידו את היורה פורק מהג'יפ הצבאי מול מרכז הקניות "טרמינל 21" במחוז מואנג, ויורה לעבר עוברי אורח שנסים על נפשם. קטעי שידור אחרים הראו שריפה מחוץ לבניין שלפי דיווחים נגרמה בעקבות פיצוץ של מיכל גז שהתפוצץ כתוצאה מירי. באחת התמונות שהעלה החשוד, הופיעה תמונת צילום עצמי שלו כשהוא חובש קסדה וברקע אש להבות השריפה. 

מפקד כוח צבא תאילנד באזור אמר כי כוחות משטרה וצבא רבים פתחו במצוד אחר החייל היורה, שזוהה כטוראי בצבא תאילנד בשם תומה ג'קרפאנת. בין קורבנותיו של החייל היו גם קצין בדרגת קולונל, אישה בת 63 וחיילים נוספים. הרשויות הטילו סגר על מרכז הקניות בניסיון לאתר ולהשתלט על החשוד והמשטרה ביקשה מתושבים באזור להשאר בבתיהם.

בשידור החי שהעלה לפייסבוק נראה ג'קרפאנת כשהוא חובש קסדה לראשו ואומר כי "אני עייף עכשיו, אני כבר לא מסוגל להזיז את האצבע", תוך שהוא מניף את האצבע שבעזרתה לחץ על ההדק. לאחר מכן העלה פוסט שבו שאל "האם עליי להיכנע?" ובפוסט נוסף כתב "הפסקתי כבר".

בתמונת הפרופיל של טוראי ג'קרפאנת בפייסבוק הוא נראה חובש מסכה, לבוש בגדים בסגנון צבאי וחמוש באקדח. בתמונת הרקע שלו מופיעים אקדח וכדורים.

לאחר פרסום התכנים מצד החשוד, פייסבוק הודיעה כי היא הסירה את חשבונו וכן תמשיך להסיר כל תוכן הקשור לתקיפה שיפר את מדיניותה. "אין מקום בפייסבוק לאנשים שמבצעים זוועות מסוג זה, ולא נאפשר לגולשים לשבח או לתמוך במתקפה", מסר נציג הרשת החברתית במדינה, "ליבנו עם הקורבנות, משפחותיהם והקהילה שנפגעה מהטרגדיה בתאילנד".

גורמי ביטחון בתאילנד סיפרו כי מניעיו של החייל טרם ידועים, אף על פי שבשעות שקדמו למתקפה הוא העלה לחשבון הפייסבוק הודעות משונות. "להתעשר משחיתות ולנצל אנשים אחרים, הם באמת חושבים שהם יכולים לקחת איתם כסף לבזבז בגיהנום?"

לשכתו של ראש ממשלת תאילנד, פריות צ'אן אוצ'ה, מסרה כי ראש הממשלה עוקב אחר ההתפתחויות וכי הוא הביע תנחומים בפני משפחות הקורבנות. משרד הבריאות במדינה פנה לאזרחים בבקשה לתרום דם בבתי חולים כדי לסייע לפצועים.

במרכזי קניות רבים בתאילנד, כולל קניון מאותה הרשת בה התבצר החשוד בבנגקוק, מוצבים גלאי מתכות ומצלמות אבטחה בכניסות לבניין. עם זאת, את עמדות האבטחה מאיישים מאבטחים לא חמושים ובמקרה הטוב באי המרכז עוברים בידוק בטחוני קליל.

אירועי ירי המוניים נחשבים לנדירים בתאילנד. זאת, למרות שהמתקפה הגיעה כמה שבועות לאחר אירוע ירי במרכז קניות במרכז המדינה, שבו נרצחו שלושה אזרחים.