הרמיזה של נתניהו: פוטין בלם החלטה חריפה של מועצת הביטחון נגד ישראל

עוד אמר הערב ראש הממשלה בכינוס בחירות במעלה אדומים כי החל תהליך המיפוי בהתאם לתוכנית המאה של טראמפ• "אנחנו נוביל את זה והנשיא טראמפ ילך על זה, אני סומך עליו לגמרי, ואני סומך עליי לגמרי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת) כי החל תהליך המיפוי של גבולות השטח ביהודה ושומרון האמורים לעבור לריבונות ישראלית, בהתאם לתוכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בכינוס בחירות במעלה אדומים אמר נתניהו כי ישראל תזכה לגיבוי אמריקאי על החלת החוק הישראלי בבקעת הירדן ובצפון ים המלח, ועל כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, כולם בלי יוצא מן הכלל.

לדבריו, "אנחנו בעיצומו של תהליך המיפוי בשטח שעל פי תוכנית טראמפ יהיה חלק ממדינת ישראל. זה לא ייקח הרבה זמן, זה הרבה שטח, 800 ק"מ של קווים. אנחנו נוביל את זה והנשיא טראמפ ילך על זה, אני סומך עליו לגמרי, ואני סומך עליי לגמרי".

גורם דיפלומטי אמריקאי אומר כי מדובר בשיחות ראשוניות של צוותים ישראלים ואמריקאים שיחלו בשבוע הבא, והם יבחנו מפות, תצלמי אוויר וגבולות ישובים לפי תוכניות הבנייה בשטחים. לדבריו, העבודה מורכבת, ואין כל היתכנות לכך שהיא תסתיים בטרם הבחירות, בעוד פחות מחודש.

נתניהו בנאומו אמר כי תוכנית המאה היא רגע שיא בהיסטוריה של מדינת ישראל שכן יש בה מהפך היסטורי במדיניות האמריקאית כלפי ישראל והסכסוך עם הפלסטינים. לדבריו עד כה בכל התוכניות המדיניות, ישראל היא זו שנדרשה להסכים לוויתורים ממשיים. "קראו לזה 'מחוות'. הפלסטינים לא נדרשו לתת שום דבר. עכשיו קרה ההפך הגמור - ישראל מקבלת דברים ממשיים ואילו הפלסטינים צריכים למלא שורה של דרישות". 

הוא דיבר על היחסים מול ממשל אובמה שהעניק לישראל סיוע בטחוני חסר תקדים, אך מנגד האמין כי רק ויתור ישראלי על כל השטחים יוביל לשלום, וחתם על תוכנית הגרעין. נתניהו יותר מרמז כי נשיא רוסיה פוטין היה זה שבלם החלטה חריפה של מועצת הביטחון שכללה עיצומים נגד ישראל, בשלהי כהונתו השנייה של אובמה, לאחר שארצות-הברית נמנעה ולא הטילה וטו על החלטה אנטי ישראלית אחת במועצה. לדבריו הוא שוחח עם נשיא מעצמה אחרת, בעלת זכות וטו במועצה, ידידו האישי וזה מנע את ההחלטה.

עוד אמר "אחרי האופוריה הגדולה של מלחמת ששת הימים, בשמאל השתרשה תפיסה מסוכנת שאומרת שבמקום להיאבק על יהודה ושומרון אנחנו צריכים לוותר עליהם. טענו שאם נמסור שטחים אלה לאויבינו, הם יואילו להשלים עם קיומנו. הם אמרו 'שטחים תמורת שלום' וקיבלנו 'שטחים תמורת טרור' - אוטובוסים מתפוצצים, מסעדות מתפוצצות, בי מלון מתפוצצים.

"נחשול החולשה הגיע למימדים כאלה עד שראש ממשלה בישראל, אהוד אולמרט, היה מוכן למסור את הכותל לפלסטינים. אותו אולמרט, חברו ויועצו הקרוב של בני גנץ, מתכוון ללכת בימים אלה לאבו מאזן כדי שיעלו יחד נגד תוכנית המאה של הנשיא טראמפ. ומה בני גנץ אומר על זה? 'שיעשה מה שהוא רוצה'. ככה מדבר מנהיג? בני גנץ? זה לא יאומן. ככה לא פועל מנהיג. אני אומר לבני גנץ - תתנתק מאולמרט, תגנה אותו, מה אתה מגמגם פה? תגיד חד משמעית. מנהיג לא מדבר ככה".

נתניהו שלא הצליח לעמוד בהבטחתו להחיל ריבונות ולו על חלק מהשטחים המוסכמים על האמריקאים ביהודה ושומרון, מחפש כל דרך להאיץ את תהליך האישור, אך נראה שהאמריקאים מעדיפים לבצע את המהלך עם ממשלה ישראלית שתקום לאחר הבחירות.