גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי אור בחדר המדרגות: למה להשקיע בדירה אם תכף הורסים

אחת ההשלכות הלא-מדוברות של פרויקטים להתחדשות עירונית היא העזובה שמתפשטת בבניינים הישנים מהרגע שמתחילים לדבר על פינוי בינוי ● מי ירצה להשקיע בבניין שאוטוטו הורסים?

מבנה מסוכן בירושלים / צילום: בר אל
מבנה מסוכן בירושלים / צילום: בר אל

"אחת הבעיות היא שברגע שמתחיל תהליך של פינוי בינוי - אנשים לא רוצים להשקיע, וההזנחה מצטברת. ב-1998, כשהגעתי לשכונה, היא הייתה פורחת, עם גינות. הבתים היו מתוחזקים יחסית טוב. היום, אחרי 21 שנה, הבניינים במצב רעוע". כך סיפר ל"גלובס" בעל דירה בבניין המיועד לפינוי בינוי בקריית אונו.

דבריו אינם יוצאי דופן, והם מתארים מצב בעייתי שלא מדברים עליו מספיק בכל הקשור להתחדשות העירונית: התחזוקה של המבנים, של השטחים המשותפים ואפילו של הדירות עצמן, הולכת ויורדת ככל שהדיבורים על פרויקט מתגברים. אף אחד לא רוצה להשקיע בבניין או בדירה שאו-טו-טו הורסים. וזה הגיוני. הבעיה היא בעיקר שהאו-טו-טו הזה יכול להיות גם שנים, או במקרה של פרויקטים במסלול פינוי בינוי - עשורים.

השיח על נושא התחזוקה הולך ומתחזק בשנים האחרונות, אבל כמעט כל ההתייחסות לסוגיית התחזוקה מדברת רק על היום שאחרי, על הבניינים החדשים והדירות החדשות - ואין אף גורם שמתייחס למה שקורה עוד לפני שהפרויקט התחיל לזוז.

קבלנים, יזמים וגורמים נוספים הקשורים לרשויות מקומיות ולמינהלות להתחדשות עירונית שעמם שוחחנו, מציינים כי בבניינים שבהם יש רוב של שוכרים, הטריגר להזנחה גבוה יותר. כאן יש אפקט של ביצה ותרנגולת: עם השנים, בעלי דירות רבים שמחכים לפינוי בינוי עוברים לשכירות למקומות אחרים, שיעור השוכרים עולה, וההשקעה בתחזוקה יורדת.

פינוי בינוי בבית שאן / צילום: איל יצהר, גלובס

"כבר לפני 10-15 שנה, כשהסתובבתי בתור סטודנט בפרויקט של הקמת ועדי בתים לקראת התחדשות עירונית, ראינו את התופעה", מספר עידו קלינברגר, יועץ לאסטרטגיה חברתית בהתחדשות עירונית ועד לאחרונה מנהל תחום התחדשות עירונית בעמותת מוזאיקה. "אז עוד לא הבינו מה זה אומר פינוי בינוי או התחדשות עירונית, אנשים שמעו על פוטנציאל, ויזם בא ודפק להם בדלת. נוצרה תחושה שתוך שנה-שנתיים מפילים את הבניין ויש דירה חדשה.

"זה גרם לתהליך של סרבנות תשלומי ועד. ככל שהאוכלוסייה יותר קשה, הסרבנות הגיעה מהר יותר. אנשים פשוט הקלו על עצמם והיה להם תירוץ טוב. התחושה הייתה שהם על הסף של פרויקט ולמה לשים כסף. איפה שיש אוכלוסייה חזקה, 100 שקל לוועד בית זה לא בעיה. אבל יש מקומות שבהם לאוכלוסייה קשה גם עם 100 או 50 שקל ושם עדיין מוצאים את ההזנחה".

במקומות מסוימים, מוסיף קלינברגר, הייתה "רק" סרבנות לשלם דמי ועד, "אבל במקומות אחרים היה מעגל נוסף של הפסקה בתיקונים וגם בתחזוקה שוטפת, למשל אין חשמל בחדר מדרגות ולא מנקים אותו, וזה נראה נורא, והלך והחמיר. בחלק מהמקרים זה גרם לנתק בין בעלי הדירות והבניין איבד את היכולת להתארגן, עד כדי כך שבניינים שנכוו תקועים מאז ועד היום".

"יש מקומות שבהם בפירוש רואים את ההזנחה מהרגע שבעלי הדירות מבינים שיש היתכנות לפרויקט פינוי בינוי", אומר עידן פלגי, בעלים משותף ומנכ"ל של חברת פסיפס - יוצרים התחדשות עירונית, המלווה בעלי דירות ויזמים בתהליכי התחדשות עירונית. "בעלי הדירות מנסים להבין מה הלו"ז הצפוי להתקדמות הפרויקט כדי להחליט האם לשפץ את הדירה או להחליף מזגן למשל. בנוגע לדברים מורכבים יותר, בעיקר בשטחים הציבוריים, הם בדרך כלל דוחים ועושים את המינימום האפשרי. אם יש משהו שאין ברירה, כגון איטום הגג או ריצוף שביל הכניסה - הם מנסים להוביל לכך שהיזם יממן ויבצע ויש לא מעט יזמים שעושים את זה. אני זוכר דוגמה של בניין בתל אביב שהיו סדקים בעמודים בקומת הקרקע ובעלי הדירות דרשו מהיזם שיחזק את העמודים עד שיצא הפרויקט. אין בזה כללים ברורים".

ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית לא רואים תופעה נרחבת של הזנחה: "איננו סבורים כי מדובר בתופעה, אלא במקרים חריגים. "על פי רוב - מי שהקפיד קודם לכן לתחזק את הבניין שלו ממשיך לעשות כן עד תחילת הביצוע. מי שמזניח, כנראה הזניח גם קודם לכן".

פלגי: "מניסיוננו, עירייה לא מתערבת כל עוד לא מדובר במבנה שהוצא נגדו צו של מבנה מסוכן. זה לא אירופה ששם יש חובת תחזוקה כל איקס שנים. אנחנו עוד לא שם".

צו מבנה מסוכן במקביל לבקשה להיתר

הצו שפלגי מדבר עליו, צו מבנה מסוכן, לא נולד מעזובה של חדר המדרגות או הדשא, אבל הזנחה שמתחילה מדברים קטנים עשויה גם להתרחב לדברים גדולים יותר, בעיקר כאלו שעולים הרבה כסף.

במקרה של צו מבנה מסוכן, גם אם הבניין כבר נמצא בתהליך של תמ"א 38 או פינוי בינוי, לבעלי הדירות לא תהיה ברירה אלא לטפל בנושא עוד לפני שהפרויקט ייצא לדרך. לעתים קרובות הדיירים מצפים שהיזם יממן את הטיפול במפגעים ובסכנות.

עו"ד אדם צסוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד גינדי כספי, מסביר שאירוע כזה הוא פחות נדיר ממה שאפשר לחשוב, ויש לו משמעויות כבדות משקל.

"עלות שיפוץ במקרה כזה יכולה לנוע בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים ובמקביל גם חושף את בעלי הדירות פלילית ויכול להגיע עד דרישות פינוי".

בדרך כלל בעלי הדירות קושרים את השיפוץ החיוני לפרויקט החיזוק ואומרים שכדי שיחתמו ליזם וימשיכו לקדם הוא צריך לפטור אותם מהבעיה ולממן אותה. הם מעדיפים מן הסתם לקדם פרויקט ולהמשיך לגור בינתיים במבנה.

אבל מבחינת הדיירים, יש גם חיסרון בכך שהיזם מתחיל לממן תחזוקה בבניין ישן, משום שהמחויבות של בעלי הדירות כלפיו עשויה לגדול, וככל שההוצאה תהיה גדולה יותר ייתכן שהיזם או הקבלן יצפו לתמורה בדמות הסכמה מלאה לפרויקט כששלב זה יגיע או התפשרות במישורים אחרים.

עו"ד צסוואן: "היזם מחפש תמיד זרז להחתמת הבניין ובעלי הדירות, ובמצב כזה יכול להיות שיגיד שאם יש 80% חתימות הוא יממן את התחזוקה ויסיר את הצו ומבחינתו זה מחיר קטן לשלם בשביל לקדם את הפרויקט. זו תופעה שהופכת יותר ויותר שכיחה. אני נתקל לא מעט בצווי בניין מסוכן שהעיריות מוציאות. הפרדוקס הכי גדול הוא שלא פעם העירייה מצד אחד מוציאה צו אבל מצד שני לא ממהרת לאשר את ההיתר לתמ"א או פינוי בינוי".

אייל צבס, מנכ"ל בקבוצת אשלי-לירן, אומר: "מה שאותי מפתיע הוא היעדר התקשורת בין מחלקות העירייה. אין שום קשר בין היד של המחלקה שמקדמת פרויקטים בהתחדשות עירונית ובין המחלקה שמוציאה את הצווים של המבנים המסוכנים.

"נתקלים בזה לא מעט, והתוצאה היא שאנחנו מממנים מאות אלפי שקלים בשיפוץ כדי לתת מענה בתקופת הביניים. הדיירים עצמם בדרך כלל לא יכולים לשלם את זה. אם רודפים שם אחרי בעל דירה שישלם 80 שקל ועד בית, יצליחו להוציא ממנו 200 אלף שקל לשיפוץ? זו סאגה אחרת לגמרי. הם צריכים בעיריות לתאם את הפעילות ודווקא לבוא ולעודד מבנים כאלו להתקדם בפרויקטים של התחדשות עירונית".

צבס מוסיף שאומנם צו מבנה מסוכן יכול לשחק לטובת היזמים כי הוא דוחף את בעלי הדירות לפרויקט, אבל מציין: "זה לא יקצר לי את הזמן ואני אצטרך לשלם עוד כסף על הפלסטר הזה לתקופת הביניים. בגלל זה אני חושב שזה עיסוק בתפל, ולא בעיקר. העירייה בודקת ומשיתה קנסות? היא צריכה לסמן אזורים איפה שיש סכנה ולקדם תוכנית שתחדש את השכונה והמבנה".

קלינברגר: "יזמים מזהים את הפוטנציאל העסקי ומציעים סיוע בתחזוקה הנוכחית, כחלק מהחבילה לקראת חתימה. אבל זה גם מגיע לכדי מצבים שיזמים ניגשו לבניינים עם צו בניין מסוכן, עם בעלי דירות בלי כסף, ויזמים השתמשו בזה כמנוף לשכנוע לחתימה. וזה פחות חיובי, כי זה מנוף לחץ שמשפיע על זה שאין מו"מ רגיל ושוויוני וזו יותר מניפולציה".

בתל אביב-יפו, שבתחומה לא מעט פרויקטים במסגרת תמ"א 38 וגם פינוי בינוי, מכירים את התופעה ומסבירים כי בניין שהוחלט להנפיק לו צו מבנה מסוכן יצטרך לטפל בנושא באופן מיידי בלי קשר לשאלה האם מקודם לגביו פרויקט כזה או אחר.

בנייני רכבת בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

"עיריית תל אביב-יפו מבצעת ביקורות במבנים ברחבי העיר, זאת על מנת לתת חוות דעת על מצבם הנתון של מבנים ורמת הסיכון שלהם לדיירים, לציבור ולנכסים הסמוכים. אם אובחנה סכנה, שולחת העירייה דרישה לבעלים לתיקון הליקויים או לחיזוק המבנה.

"נדגיש כי פעולות היחידה נגזרות מרמת הסכנה של המבנה על מנת למנוע סכנה בטיחותית, ללא קשר כלשהו לפרויקטים עירוניים או התחדשות עירונית. לעירייה אין את הצפי לדעת מתי יתחילו לבצע את העבודות ואנו מתייחסים לכל בניין בפני עצמו ובהתאם לליקויים שלו. נדגיש כי גם אם המבנה צפוי להיהרס או לעבור שיפוץ במסגרת תמ"א, עדיין תוצא דרישה לתיקון הליקויים באופן מיידי". 

מה עושים בינתיים? העיריות נותנות הלוואות לשיפוץ

חלק מהעיריות מנסות לעודד את בעלי הבתים והדירות לפעול לשיפוץ של בניינים ישנים באמצעות מענקים או חברות עירוניות שמסייעות בתהליך. באתר עיריית ראשל"צ, למשל, מדווחים כי למעלה מ-300 בניינים עברו בשנים האחרונות שיפוץ חזיתות הסיוע העירייה.

בעיריית אשדוד מחלקים את הסיוע לפי רבעים: "רבעים א', ב', ג', ו', ז', ח' יוכלו להסתייע בכ-25% מסך השיפוץ - מענק עד לתקרה של 6,000 שקל לדירה; רבעים ד', ה', ט', י', י"א, י"ג והקריה יוכלו להסתייע ב-20% מסך השיפוץ - מענק עד לתקרה של 4,000 שקל לדירה". בחיפה הוגדרו אזורים מסוימים כאזורי עדיפות (בקרית חיים, בקרית שמואל ובהדר הכרמל), ובהם ניתן סיוע בהיקף של 22 אלף שקל ליחידת דיור, מהם 7,000 שקל במענק ו-15 אלף שקל בהלוואה ב-60 תשלומים ללא ריבית וללא הצמדה.

מעיריית תל אביב נמסר בעניין כי "עיריית תל-אביב-יפו רואה חשיבות ציבורית בשמירה על מראה חזיתות הבניינים ברחבי העיר לרווחת תושבי העיר ולאור היותה של העיר מרכז תרבותי, תיירותי ועסקי. חרף העובדה שמדובר בחובות החלים על פי דין על בעל נכס, נוכח החשיבות הציבורית, משנת 2006 לערך החלה העירייה לפעול גם מכוח סמכותה לאכיפת ביצוע שיפוץ מכוח חוקי עזר עירוניים. לצורך סיוע ותמריץ לבעלי הנכסים משקיעה העירייה משאבים רבים ומעמידה הסדרי סיוע כספיים, צוותי סיוע ותכנון וצוותים מקצועיים ומשקיעה מיליוני שקלים בשנה, להבטיח שמירה על בטיחות המבנים שבתחומה וכן על חזותם האסתטית". 

הכותב הוא לשעבר כתב נדל"ן ב"גלובס". היום הוא מנהל פרויקטי תוכן במחלקת פיתוח תוכן ב"גלובס"

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון