דעה: המפסידים הגדולים של הרכבת הקלה

גם כשמדובר במגה-פרויקט לאומי, התושבים צריכים לחיות ברחוב בתקופת העבודות וגם לאחריהן, ועבורם ועבור כל תושבי העיר צריך לנהל את העבודות בשקיפות ובהיגיון

פיתוח תשתיות עבור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי
פיתוח תשתיות עבור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי

זה התחיל לפני קצת יותר משנתיים, כשעיריית תל אביב החליטה לסלול שביל אופניים ברחוב ארלוזורוב, כחלק מרשת השבילים שהיא מקדמת בכל רחבי העיר.

תושבי הרחוב התנגדו וניסו להילחם. הם לא היו מוכנים לוותר בקלות על כ-200 מקומות חניה בכחול לבן לאחר שכבר נגרעו מהם עשרות חניות בגלל כל מיני פרוייקטים עירוניים אחרים. בעירייה נפגשו איתם, שמעו את ההתנגדויות, אך הסבירו שאין ברירה ושגם דיירי הרחוב ירוויחו מאותו שביל.

אלא שזו הייתה רק ההתחלה עבורם. חודשים ספורים לאחר שהושלם השביל - שנסלל בעלות של בערך מיליון שקל - הוא כבר נהרס. ולא, החניות לא תפסו את מקומו. את מקומו תפסו העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה, שהחלו במקום לפני קצת יותר משנה. העבודות מלוות ברעש חפירות ודחפורים מבוקר עד ערב ובשיבושי תנועה ופקקים. הפעם גם קרקעות הופקעו. גם העצים הוותיקים ברחוב, חלקם מימי המנדט, היו לקראת כריתה, אבל מאבק התושבים הצליח להציל את חלקם.

אמרו להם שזה יהיה שווה את המחיר. אולי כבר לא יהיה צל כמו פעם ברחוב, ואולי גם פחות חניה, אבל מחירי הדירות יעלו משמעותית כשהרכבת תיסע, במקרה הטוב בשנת 2026.

אלא שגם זה כנראה לא יקרה. השבוע פורסמה ב"גלובס" בדיקה שערך רן וירניק שבה בדק 150 נכסים ברחוב. הממצא העיקרי שלו: הקירבה למסילה מורידה את ערך הדירות.

התחנות והרציפים המתוכננים יעצימו את רמות הרעש ברחוב, אולם הבעיות הגדולות יותר הן פיזיות, היות שהתוכנית מבקשת להפקיע שטחים מחצרות הבתים לטובת הפרויקט. בנוסף, לשיטתו בחלק מהמבנים הרכבת תביא לחסימה של חניות, כך שלא יהיה ניתן להשתמש בהן. וירניק מעריך שהשווי של כל מקום חניה שייגרע הוא 700-500 אלף שקל. לצד זה, לפי אותה בדיקה יהיה קשה יותר לקדם פרויקטי בנייה.

חשוב לציין שמי שהזמין את אותה בדיקה הוא ועד פעולה של תושבי הרחוב.

בעיריית תל אביב אמרו ל"גלובס" בתגובה כי "להערכתנו מי שצופה פני העתיד מבין כי היתרונות שינבעו מהחיים ברחוב ארלוזורוב ובקרבתו יהיו גדולים בהרבה מנזקיהם". עם זאת, ולמרות העובדה שקידום פרויקטים כמו שבילי אופניים והרכבת הקלה הם חשובים והכרחיים, צריך לזכור שבדרך יש תושבים, וגם אם מדובר במגה-פרויקט לאומי הם צריכים לחיות שם בתקופת העבודות וגם לאחריהן, ועבורם ועבור כל תושבי העיר צריך לנהל את העבודות בשקיפות ובהיגיון.